تفاوت گاز R22 و R410 در کولر گازی چیست؟

نوشته شده در 10 دی 1401
تفاوت گاز R22 و R410 در کولر گازی چیست؟

 

ابزارهایی که فرآیند و سرمایش محیط را انجام میدهند، از گازهایی برای این فرایند سرمایشی کمک میگیرند. از جمله پرکاربرد ترین گازها در این فرآیند گاز 22 و 410 است.

در حالت کلی عملکرد گاز 22 و 410 یکسان میباشد. اما تفاوت‌ های زیادی نیز این دو گاز دارند، که در طی این مقاله به این تفاوت‌ ها اشاره میکنیم.

نکته ابتدای آن است که فرآیند شارژ این دو نوع گاز نیز میتواند متفاوت باشد. پس در این زمینه نیز میبایست اطلاعات کامل داشته باشید که باز هم میتوانید را دنبال کنید تا اطلاعات کامل را بدست آورید.

 

گاز فریون یکی از گازهای شایع در دهه‌های گذشته است. این گاز که امروز به گاز R22 شناخته میشود با توجه به آسیب زیادی که به محیط زیست میزند و از جمله مخرب‌ ترین گازها محسوب میشود. اما با وجود اینکه این گاز در گذشته تنها گاز مورد استفاده در کولرهای گازی بود، استفاده زیادی داشت و در صورت هر نوع نشتی در کولر گازی میتوانست به لایه ازن و محیط زیست آسیب‌ های مخرب بزند.

 

دلیل دیگری که نباید از این گاز R22 استفاده کرد این است که:

گاز R22 میتواند منجر به گرم شدن سریع‌ تر کره زمین و از بین بردن گونه‌های زیستی شود. لذا با توجه به این اثرات مخرب توسط این گاز سازمان حفاظت از محیط زیست استفاده از این گاز را به صورت کامل ممنوع کرده است و تمام کولرهای گازی از سال 2012 اجازه استفاده از این گاز را ندارند. تنها در کشوهایی این گاز مورد استفاده میکرد میگیرد که کشورهای جهان سوم هستند. اما این کشورها نیز امروز از این نوع گازها کمتر استفاده میکنند و به سوی گازهای R410 میروند که اثرات مخرب کمتری دارد.

 

پس میتوان عمده‌ ترین تفاوت گاز R410 بار R22 را تولید کردن گرمای دانست. این گرما میتواند در کولرهای گازی نیز تأثیر داشته باشد و راندمان آنها را متغیر کند.

 

نکته جالب توجه در مورد کولرهای گازی این است که تمام کولرهایی که از قابلیت اینورتر برخوردار هستند، دارای گاز R410 میباشند و خیلی کم کولرهای گازی مشاهده میشود، که این قابلیت را دارد و از گاز R22 استفاده میکند.

 

مهم‌ترین مزیت‌های گاز R410 در مقابل R22

 

این گاز گرمای کمتری را آزاد میکند و به همین خاطر موجب گرم شدن کره زمین نمیشود، به لایه اوزون آسیب نمیزند و محیط زیست را آلوده نخواهد کرد.

مهم ترین مزیت ها گاز R22 و R410 در کولر گازی

مهم‌ترین مزیت که کولرهای گازی اینورتر از گاز R410 استفاده میکنند، این است که این گاز منجر به خنک شدن بیشتر محیط منزل میشود و خراب شدن قطعات آن نیز کمتر اتفاق میافتد و صرفا در بازه های معین فقط سرویسکاری میشود. به همین خاطر راندمان کاری کولر گازی در حد قابل قبولی افزایش پیدا میکند.

 

مشکل خوردگی و سایش از جمله مواردی است که در کولرهای گازی بسیار شایع میباشد. در کولرهای گازی که از گاز R410 استفاده میشود، به دلیل حلالیت بهتر در روغن سنتیک این فرسایش کمتر میباشد و منجر به راندمان بالاتر کولر گازی خواهد شد.

 

شارژ دوره ای کپسول R410

 

شارژ این گاز نسبت به R22 بسیار بیشتر ماندگاری دارد. به همین خاطر مصرف گاز و همچنین هزینه‌ های شارژ نیز میتواند صرفه‌ جویی مناسبی را داشته باشد.

 

دلیلی که باعث میشود گاز R410 گرمای کمتری داشته باشد، آنتالپی بالاتر آن میباشد. این امر در گرم شدن کره زمین تأثیر بسیار زیادی دارد.

 

ماندگاری بیشتر قطعات و افزایش طول عمر قطعات کولر گازی از جمله مزایای استفاده از گاز R410 است.

شارژ گازهای R22 و R410

 

فشار سرمایشی به لوله‌ ها توسط کمپرسور که از گاز R410 پشتیبانی میکند بسیار بهتر میباشد و سرما دهی در چنین کمپرسوری بیشترین حد خود را تجربه میکند. اما کولرهای گازی که از گاز R22 استفاده میکنند، این انتقال فشار بسیار پایین است و سرما دهی کمتری در کولرهای گازی احساس میشود.

 

شارژ کردن گاز R410

 

در بالا به بهترین مزیت‌های گاز و 410 اشاره شد که میتوان آن را نسبت به گاز R22 ارجحیت داد و در کولرهای گازی که قابلیت اینورتر دارند آن را استفاده کرد. اما در ادامه قصد آموزش شارژ کردن کولر گازی R410 را داریم. پس همچنان با ما همراه باشید:

 

آموزش شارژ گاز R410

زمانی که کولر گازی مورد نظر شما از قابلیت اینورتر برخوردار است، مطمئناً گاز R410 برای این کولر گازی مورد استفاده میباشد. زمانی که نیاز به شارژ این گاز دارید دو حالت در پیش روی شما قرار دارد:

حالت اول این است که کولر گازی شارژ گاز خود را به صورت کامل تمام کرده باشد.

مورد دوم این است که احساس میکنید گاز اینورتر به اتمام رسیده و قصد اضافه کردن گاز را در کپسول دارید.

 

 

خالی بودن کولر از گاز

 

زمانی که کپسول گاز 410 به صورت کامل به اتمام رسیده باشد، بهترین روش این است که از روش وزنی استفاده کنید. این روش در زمان استفاده به شما میگوید که در زمان رسیدن به وزن استاندارد کپسول به صورت کامل پر شده است.

 

نکته دیگری که برای شارژ گاز R410 بسیار مهم میباشد، متراژ لوله است. هرچه متراژ لوله بیشتر باشد شما میبایست طبق استاندارد معین شده در دفترچه گاز بیشتری را برای سیستم در نظر بگیرید. گاز استاندارد برای لوله ی پنج متر و نسبت دفترچه محاسبه میشود.

کی باید شارژ انجام شود

درصورتی که کپسول به صورت کامل به اتمام رسیده باشد و شما ترازو برای وزن کردن و شارژ استاندارد کپسول کولر گازی نداشته باشید، راهکار مناسب استفاده از گیج مانوفیلد میباشد. این روش میبایست در دمای مناسب و به‌ صورت اینکه کپسول برعکس شود مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید این روش میتواند کمی خطرناک باشد، پس به تنهایی این کار را انجام ندهید و از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

قبل از اینکه فرآیند شارژ کپسول گاز 410 را انجام دهید حتماً برچسب‌های فنی بر روی کپسول را مطالعه کنید و از نوع گاز به کار رفته در آن کپسول اطمینان حاصل کنید. ممکن است گاز مورد نیاز شما R22 باشد و اگر در چنین کپسولی از گاز R410 استفاده کنید خطرات زیادی شما را تهدید میکند.

 

احساس کمبود گاز در کپسول و اضافه کردن

 

یکی از مواردی که این احساس به شما دست میدهد، زمانی میباشد که کپسول یا کولر گازی دچار نشتی شده است و پس از اینکه شما نشتی را برطرف کردید مطمئناً احساس میکنید که گاز کپسول کم شده است و نیاز به شارژ مجدد آن دارید.

 

گاز R410 از دو گاز مختلف تشکیل میشود به همین خاطر زمانی که نشتی در کولر گازی و در لوله‌ های کمپرسور مشاهده میکنید، نمیدانید که کدام گاز کم شده است و نمیتوانید تشخیص دهید که بیشترین شارژ گاز برای کدام نوع میباشد. به همین خاطر راهکار مناسبی که در این مراحل توصیه میشود این است که گاز R410 را به صورت کامل تخلیه کنید و مجدداً اقدام به شار

سوالات متداول
صد در صد گاز R410 نسبت به گاز R22 بهتر هست
شارژ گاز R410 نسبت به R22 بسیار بیشتر ماندگاری دارد
محمدهادی حقی
1 ماه پیش
سلام
1- گارانتی کولر توسط چه شرکت ایرانی است
2- ایا نمایندگی در شیراز هم هست
3- قیمت تحویلی در شیراز برای کولر 30000 اینورتر دار با گاز R410 چقدر است
4- نصب در شیراز توسط چه فرد و یا شرکتی انجام میشود
5- شرایط و نحوه پرداخت انلاین را بفرمایید
با تشکر حقی
پاسخ
جستجو
آخرین مقالات