شارژ کولر گازی و علائم کمبود گاز

نوشته شده در 07 آبان 1401
شارژ کولر گازی و علائم کمبود گاز

در سالهای اخیر تعداد کاربران کولر گازی افزایش یافته است، زیرا فضای کمی اشغال می کند ، تهویه مطبوع انجام می دهد، از همه مهمتر محیط را بسیار سرد و خنک می کند. مهمترین اصل در سرمایش کولر گاز مبرد آن می باشد که بسیار پراهمیت است.زمانی که کولر گرمای محیط را دریافت می کند گاز نقش خنک کننده را دارد و در کمپرسور فشرده می گردد، با این فشرده شدن گرمای خود را از دست می دهد و به مایع تبدیل می شود این مایع به کندانسور می رود و طی این فرآیند کولر گازی سرمایش را تولید می کندو محیط را خنک می کند.حال سوال پیش می آید که علائم کمبود گاز کولر گازی چیست؟گاز مورد استفاده در کولر گازی چیست؟ نحوه شارژ کولر گازی چگونه است؟ما در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم و شما را با انواع گاز کولر گازی آشنا می کنیم. اگر قصد خرید کولر گازی دارید، می توانید مقاله راهنمای خرید کولر گازی ارزان از بانه را مطالعه کنید.

علائم کمبود گاز کولر گازی

همچنین بخوانید :مزایا و معایب کولر گازی ال جی

علائم کمبود گاز کولر گازی

  • زمانی که کولر گازی به اندازه کافی محیط را سرد نمی کند ،گاز کولر گازی احتیاج به شارژ دارد.
  • زمانی که لوله رفت یا لوله باریک یخ می زند.
  • زمانی که لوله رفت کندانسور یخ می زند.
  • زمانی که پنل داخلی یخ می زند

 کم شدن سرمای کولر ،داشتن صدای اضافه در حین روشن بودن و یخ زدن کولر گازی نشاندهنده کمبود گاز می باشد ، که در عملکرد کولر اختلال ایجاد می کند و نیاز به شارژ می باشد.

 گاز مورد استفاده در کولر گازی

گاز R11:ایمنی بالایی دارد و غیر قابل اشتعال است در چیلرهای بزرگ از آن استفاده می شود.امروزه کاربرد این نوع گاز بسیار کم شده است.

گاز R12:یکی از گازهای مورد استفاده در کولر گازی می باشد.علاوه بر کولر گازی در چیلرها از آن استفاده می شود.ولی نسبت به آب حساس است و باعث زنگ زدگی دستگاه می شود.

گاز R22:یکی از پر کاربردترین گازهای مورد استفاده کولر گازی R22 می باشد.این گاز با ترکیبی که دارد برای لایه ازون خطر دارد و موجب تخریب آن می شود.

گاز R410a:پر کاربردترین و بهترین نوع گاز مصرفی R410 می باشد که با محیط زیست سازگار می باشد و بیشتر در کولرهای پرتابل ،اینورتر استفاده می شود رقابت بین گاز R410 و گاز R22 بسیار زیاد است .سرمای تولید شده توسط گاز R410 بیشتر و ماندگارتر می باشد.

گاز R502:گاز R502 هم در صنعت کولر گازی و یخچال استفاده می شود ولی به دلیل آسیب به لایه ازون استفاده آن در کولر گازی بسیار محدود شده است و بیشتر در محصولاتی مثل یخچال استفاده می گردد.

گاز R507:از این نوع گاز هم در صنعت کولر گازی استفاده نمی گردد و به لحاظ کاربردی شبیه گاز R502 می باشد.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

روش اول شارژ با ترازو:

در این روش مقدار گازی که باید به دستگاه تزریق شود باید توسط ترازوی مخصوص وزن شود.مثلا اگر جهت عملکرد مطلوب کولر به 500 گرم گاز نیاز دارید و طول لوله کشی بین دو پنل داخلی و خارجی 5 متر می باشد باید 500 گرم گاز را وزن کنید و سپس به داخل سیستم پمپ کنید.اگر فاصله لوله کشی از 5 متر بیشتر بود باید به میزان مشخصی که به ازای هر یک متر افزوده می شود گاز به داخل سیستم تزریق کرد تا کارآیی کولر افت نکند.(مقدار تعیین شده گاز اولیه روی برچسب فنی کولر درج گردیده است.)

روش دوم شارژ گاز آمپری:

در این روش مقدار گاز کولر بر اساس مقدار آمپر کولر گازی به دست می آید.مقدار مصرفی کولر گازی روی برچسب فنی کولر درج گردیده است.با این روش یک آمپر متر را به سیمهای کمپرسور کولر وصل کرده و عددی را که نشان می دهد کمتر یا بیشتر از عدد نوشته شده روی پلاک باشد متوجه می شویم که دستگاه دارای کمبود گاز یا گاز اضافه می باشد.این روش جهت کولر گازی های اینورتر مناسب نیست و از سایر روشها جهت شارژ گاز کولر گازی خود می توانید استفاده کنید.

روش سوم بر اساس جدول دمایی کولر گازی:

در این روش تکنسین با بدست آوردن دمای هوای پنل داخلی و پنل خارجی میزان فشار گاز کولر گازی را در دو پنل به دست می آورند و بر اساس جدولی که توسط تولید کنندگان کولر تهیه می شود ، با اتصال گیج مانوفیلد که جهت سنجش فشار گاز می باشد شارژ را تا زمان رسیدن به فشار مورد نظر انجام می دهند .گرچه این نوع شارژ درصد خطای بالایی دارد. 

نکاتی در انتخاب گاز کولر گازی

انتخاب گاز کولر در عملکرد کولر گازی تاثیر بسزایی دارد .پس در انتخاب نوع گاز ابتدایی در مخزن کولر باید دقت زیادی بعمل آید .در انتخاب گاز موارد زیر را حتما به یاد داشته باشید:

  •  گاز انتخابی باید نقطه جوش پایین داشته باشد.
  • قابلیت اشتعال زایی نداشته باشد.
  • گاز انتخابی باید با محیط زیست سازگار باشد.
  • قابلیت سرمایش بیشتری داشته باشد.

تشخیص نشتی گاز کولر گازی

اگر از زمانی که گاز کولر گازی را شارژ کرده اید زمان زیادی نگذشته بود باید این احتمال را بدهید که کولر شما دچار نشتی شده است.اگر می خواهید با روش تشخیص نشتی آشنا شوید با ما همراه باشید.

 روش اول شما باید محفظه کولر گازی را جدا کنید و اگر نشتی زیاد باشد متوجه می شوید.

روش دوم با استفاده از دستگاه نشت یاب می توانید نشتی را پیدا کنید.

روش سوم با استفاده از آب و صابون می باشد که اگر کف کرد احتمال نشتی وجود دارد.

هنگامی که با کمبود گاز کولر گازی یا نشتی روبرو شدید ،حتما از تکنسین های متخصص در این زمینه بخواهید که برای رفع مشکل کولر گازی شما اقدام کنند. اگر این موارد را نادیده بگیرید متحمل ضرر و زیانهای زیادی خواهید شد.چنانچه نشتی زیاد باشد و نتوانستید نشتی را بگیرید حتما محفظه را تعویض کنید. شما می توانید مقاله عیب یابی کولر گازی را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که گاز کولر گازی در عملکرد سرمایش کولر تا چه اندازه اهمیت دارد و با انواع گاز کولر گازی و مرغوب ترین گازها که R410 و R22 می باشند آشنا شدیم.در کولر گازی هایی مثل هایسنس ،ایوولی ،ال جی و... نیز از گاز R410 استفاده می شود که با محیط زیست سازگاری دارند و عملکرد کولر را بهبود می بخشند.فروشگاه آنلاین ونداد کولر در بانه با سابقه فعالیت حضوری و مجازی عرضه کننده محصولاتی با کیفیت ،ضمانت معتبر و قیمت ارزان می باشد. می توانید با کلیک روی لینک  https://vandadcooler.com/ از تنوع محصولات بهره مند گردید.کارشناسان آنلاین ونداد کولر آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

 

 

سوالات متداول
خیر. نباید کاملا پر شود باید 15 درصد جهت چرخش گاز و عدم فشار بر محفظه خالی نگه داشته شود.
بله ممکن است تولید صدای اضافه از کمبود گاز کولر باشد.
بله ،کمبود گاز باعث می شود شما درجه کولر را بالاتر ببرید و باعث افزایش مصرف برق بیشتر می شود.
جستجو
آخرین مقالات