علت روشن نشدن کولر گازی اسپلیت و روش های رفع ان

نوشته شده در 14 فروردین 1402
علت روشن نشدن کولر گازی اسپلیت و روش های رفع ان

در دنیای امروزی افراد جامعه از کولر های زیادی برای تنظیم دمای خانه خود استفاده می کنند نانوایی دلپذیر و خنک تر داشته باشند. یک نوع از این کولر ها، کولر گازی اسپلیت می باشد که هم برای سرما و هم برای گرما مورد استفاده قرار می گیرد ولی افراد بیشتر از جنبه سرمایشی این مدل کولر استفاده می کنند در ادامه قصد داریم شما را با کولر گازی اسپلیت و علت روشن نشدن و رفع روشن نشدن این کولر آشنا کنیم پس خواندن ادامه متن را از دست ندهید.

علت روشن نشدن کولر گازی اسپلیت چیست؟

عوامل های بسیار زیادی در روشن شدن کولرهای گازی موثر است که ممکن است با راهکارهای ساده برطرف شود اما برخی عوامل است که نیاز به تعمیرکار تخصصی دارد پیشنهاد می کنیم که اگر از برق و کارهای تخصصی کولر سر در نمی آورید دست به انجام تعمیر خود سرانه نزنید و این کار را به افراد متخصص بسپارید.

قطع بودن برقی ورودی کولر گازی اسپلیت

در صورت روشن نشدن دستگاه اولین موردی را که باید بررسی کنیم کنترل کردن جریان ورودی برق می باشد. قطع شدن جریان برق و قطع بودن جریان ورودی برق می تواند یکی از علت های روشن نشدن کولر گازی اسپلیت، باشد پس قبل از انجام هر گونه تعمیری باید جریان ورودی برق را چک کنیم و از درست بودن جریان ورودی برق و وصل بودن جریان ورودی برق اطمینان حاصل کنیم.برای اینکه متوجه بشوید که آیا جریان ورودی برق کولر شما وصل است یانه باید از یک فازمتر استفاده کنید و از فازمتر در محل ورودی برق است بگیرید اگر چراغ داخل فاز متر روشن شد جریان ورودی برق وصل می باشد و اگر روشن نشود یعنی جریان ورودی برق وصل نمی باشد. برای حل این مشکل باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید و خودسرانه دست به تعمیر نزنید چراکه ممکن است دچار برق گرفتگی شوید و خطرات و صدمات زیادی را به دنبال دارد.

قطع شدن جریان ورودی کولر توسط مدار شکن

مدار شکن کولر یک قطعه ای الکتریکی می باشد که در خانه و در نزدیک درب ورودی بر روی یک جعبه نصب می گردد وظیفه اصلی این قطعه قطع کردن جریان برق در صورت ضرورت و محافظت از خانه و افراد منزل و لوازم برقی می باشد. در برخی مواقع ممکن است که نوسانات برقی موجب شود که مدار شکن عمل کند و جریان برق را قطع کند. پس علت دیگر روشن نشدن کولر گازی اسپلیت می تواند کارکرد مدار شکن باشد پس باید مدار شکن را چک کنیم. معمولا مدار شکن در جعبه فیوز و نزدیک به درب ورودی قراردارد و برای بررسی این موضوع باید به سراغ مدار شکن بروید و مدار شکن مربوط به کولر گازی اسپلیت را پیدا کنید و وضعیت آن را مشاهده کنید اگر وضعیت آن برروی خاموش بود(off) دوباره برروی روشن (on)تغییر دهید اگر متوجه شدید که دوباره برروی خاموش (off)برگشت دیگر از تغییر وضعیت دادن برروی روشن(on) خودداری کنید چراکه ممکن است ساختمان یا مکان شما دچار اتصال و آتش سوزی شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر وضعیت مدار شکن برروی روشن(on) بود نیز ممکن است دچار مشکل بوده و برق کولر را وصل نکند برای اطمینان بیشتر از طریق فاز متر اقدام به بررسی و ضعیت مدار شکن کنید.

قطع شدن جریان ورودی کولر توسط مدار شکن

سوختن فیوز کولر گازی اسپلیت

 قطعه ای دیگر به نام فیوز وجود دارد که وظیفه اصلی این قطعه قطع کردن برق ورودی در صورت اضافه جریان الکتریکی می باشد و در صورتی که این قطعه(فیوز)سوخته باشد می تواند یکی دیگر از دلایل روشن نشدن کولر گازی اسپلیت باشد. برای انجام این کار باید به سراغ جعبه فیوز قرار گرفته در محل ورودی مکان رفته و فیوز مربوط به کولر گازی اسپلیت را پیدا کنید با قطع نمودن کامل جریان برق می توانید فیوز ها را از محل شان بیرون آورده و با استفاده از مولتی متر باید سلامت آن ها را مورد بررسی قرار بدهید. اگر فیوز کولر گازی اسپلیت شما سوخته باشد با تعویض نمودن این قطعه مشکل دستگاه شما حل خواهد شد.

خراب شدن ترموستات کولر گازی اسپلیت

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن کولر گازی اسپلیت می تواند خراب شدن ترموستات کولر و یا تنظیم نادرست ترموستات باشد. برای تنظیم نمودن ترموستات کولر باید آن را بر روی coolقرار داده و دمای تنظیم شده برروی ترموستات باید حداقل سه درجه کمتر از دمای فعلی مکان مورد نظر باشد. در برخی از کولر های گازی کارکردن ترموستات به باطری نیاز دارد و در صورتی که کولر شما ازاین نوع کولر ها می باشد حتما باید باطری آن را تعویض نمایید. اگر صفحه ترموستات کولر شما کمرنگ بود یا ضعیف و قوی می شد دلیلی بر ایراد عملکرد ترموستات می باشد و در صورتی که ترموستات شما خراب شده است باید این قطعه را تعویض کنید.

خراب شدن کندانسور کولر گازی اسپلیت

وظیفه کندانسور در کولر های گازی این است که هوای گرم را تخلیه می کند هوای گرم را بیرون از ساختمان می فرستاد اگر کندانسور نتواند به درستی عملکرد خود را انجام دهد ممکن است که کولر شما از کار بیفتد چون دستگاه نمی تواند سرما را جایگزین هوای گرم کند و فشار زیادی به کمپرسور کولر گازی وارد می شود و همین امر باعث می شود که کمپرسور خیلی زیاد گرم شود و سرانجام از کار بیفتد.اگر هنگامی که قاب کولر گازی را باز کردید و متوجه سرما زدگی و یخ زدگی کنار کویل های کندانسور شدید علت روشن نشدن کولر گازی اسپلیت خود را یافته آید.با ذوب نمودن یخ های این قسمت می توانید کولر گازی خود را روشن نمایید اما اگر همچنان کولر شما روشن نشد برای تعمیر نمودن و با تعویض نمودن کندانسور باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

خراب شدن برد اصلی کولر گازی اسپلیت

از گرانترین و مهم ترین اجرای کولر گازی برد کولر گازی می باشد وظیفه فرمان کارکرد و توقف اجرای کولر بر عهده برد می باشد و درصورتی که یک قسمت از برد دچار مشکل باشد قسمتی از کولر کار نخواهد کرد. تشخیص دادن اینکه آیا برد کولر سلامت است یانه بستگی به دانش و دستگاه های خاصی دارد که باید این کار را نیز به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

خراب شدن خازن کولر گازی

قطعه ای الکتریکی در کولر وجود دارد که انرژی برق را در خود ذخیره می کند به این قطعه الکتریکی خازن می گویند. در راه اندازی و شروع کردن کار کولر گازی خازن نقش مهمی را بر عهده دارد. اگر خازن کولر شما خراب شود با تعویض آن این مشکل به کلی برطرف خواهد شد ولی برای حل این کار باید از تعمیرکار کمک بگیرید

خراب شدن ریموت کنترل کولر گازی اسپلیت

معمولا افراد برای روشن نمودن کولر گازی خود از ریموت کنترل استفاده می کنند در صورتی که کولر شما روشن نشد باید باطری ریموت کنترل خودراتعویض نمایید درصورتی که تعویض باطری انجام شد و کولر شما روشن شد مشکلی وجود ندارد در غیر اینصورت با کلیدهای خود کنترل کولر را روشن کنید اگر روشن شد مشکل از ریموت کنترل شما می باشد. و خراب شدن سنسور کولر گازی نیز یکی دیگر از علت های روشن نشدن کولر با ریموت کنترل می باشد که سیگنال های ارسالی توسط کولر دریافت نمی شود. در این صورت باید به فکر تعمیر یا تعویض ریموت کنترل خود باشید.

خراب شدن ریموت کنترل کولر گازی اسپلیت

خراب شدن موتور فن کولر گازی اسپلیت

در محفظه ای داخل واحد کندانسور موتور فن کولر گازی قرار دارد. و گردش هوا وظیفه موتور فن می باشد. در صورتی که مدت زیادی است که کولر گازی را دارید ممکن است علت روشن نشدن کولر گازی شما خراب شدن موتور فن باشد. برای اینکه متوجه شوید که موتور فن کولر شما خراب شده است یانه ابتدا باید کولر را خاموش نمایید و برق کولر را نیز قطع کنید سپس محفظه کولر را باز کنید و سراغ محفظه کندانسور بروید و موتور فن را پیدا کنیدو با انجام آزمایش پیوستگی و با استفاده از مولتی متر سلامت موتور فن را بررسی نمایید.

کاهش هوای سرد و قدرت سرد کنندگی کولر گازی

انجام یک واکنش  بسیار ساده ی شیمیایی در کولر  باعث این خواهد شد  که شما هوای خنکی داشته باشید اگر باد کولر شما گرم می باشد ممکن است در کولر شما مشکلی وجود داشته باشد در بیشتر مواقع گرم شدن باد کولر گازی به دلیل نشتی گاز خواهد بود باید برای رفع این مشکل در اولین فرصت کولر خود را چک نمایید و نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید در غیر اینصورت ممکن است که کولر شما از کار بیفتد.

سخن پایانی

برای بررسی و علت کار نکردن کولر های اسپلیت شمارا راهنمایی نمودیم و چند مورد از علت های کار نکردن کولر گازی اسپلیت را برایتان شرح داده ایم. در صورتی که تخصص این کار را داشته باشید می توانید کولر گازی اسپلیت خود را عیب یابی و تعمیر نمایید در غیر اینصورت باید تعمیر کولر گازی را به متخصص این کار بسپارید . نباید تعمیر کاری کولر را مسئله ای پیش پاافتاده دانست چون که مسئله کار با برق بسیار مهم می باشد و درصورت سهل انگاری خطرات مال و جانی را به دنبال دارد. تعمیر کولر را باید به نمایندگی ها و تعمیر کاران مجاز بسپارید و نباید به هر کسی برای تعمیر نمودن کولر اعتماد کرد چرا که شاید مهارت کافی در این زمینه را نداشته باشد.

سوالات متداول
این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد در این مقاله دلایل مختلف را بررسی کرده ایم
در بیشتر مواقع گرم شدن باد کولر گازی به دلیل نشتی گاز خواهد بود باید برای رفع این مشکل در اولین فرصت کولر خود را چک نمایید و نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید
جستجو
آخرین مقالات