کولر گازی و اسپلیت حاره ای چیست؟

نوشته شده در 04 خرداد 1402
کولر گازی و اسپلیت حاره ای چیست؟

یکی از انواع محصولاتی که با گرم شدن هوا بسیار استفاده می شود ،کولر می باشد که به انواع مختلفی دسته بندی می شود و کولر های گازی نیز امروزه به یکی از پرطرفدارترین محصولات تبدیل شده و افراد زیادی ترجیح می دهند که از کولر های گازی استفاده نمایند. اگر شما هم با کولر های گازی آشنایی نداشته آید و می خواهید بدانید که کولر گازی و اسپلیت حاره ای چیست به شما پیشنهاد می دهیم که خواندن این متن را از دست ندهید. کولر ها دارای مدل ها و طرح های بسیار زیاد و متنوعی می باشند که هر کدام از مدل های کولر گازی ویژگی های خاصی دارند و برای مناطق و مکان های مختلفی ساخته و طراحی می شوند شما هم شاید کلمه کولر گازی یا اسپلیت حاره ای را بسیار شنیده باشید و جالب است بدانید که کولر گازی حاره ای به کولری گفته می شود که برای استفاده نموپن در مناطق گرمسیر ساخته می شود و از بهترین مدل های کولر گازی می باشد. برای خرید کولر مناسب مکان خود، شما باید انواع کولر را بشناسید و استفاده از کولر گازی برای مناطق سردسیر با مناطق گرمسیر بسیار متفاوت می باشد پس برای آشنایی بیشتر متن زیر را مطالعه نمایید.

انواع کولر گازی براساس آب و هوا و موقعیت جغرافیایی

کولر های گازی بر اساس موقعیت ها و ویژگی بسیار زیادی طراحی و ساخته می شوند و از مهم ترین معیار ها در ساخت کولر گازی شرایط جغرافیایی و آب و هوایی می باشد و بر همین اساس در ساخت کولر های گازی از سه نوع مدل کمپرسور استفاده می شود که هر نوع کمپرسور مختص جوابگویی شرایط خاصی است.

کولر های گازی به سه نوع کلاس مختلف دسته بندی می شود که شامل:

کولر های گازی ساخته شده کلاس معتدل

از این نوع کولر بیشتر در منطقه های شمالی مورد استفاده قرار می گیرد و این نوع کولر می تواند در این نوع مناطق شرایط مطلوب رطوبتی را فراهم کند و این کولر ها می تواند در شرایط دمایی بین هجده تا چهل و سه درجه عملکرد بسیار مطلوبی را از خود نشان دهد. این نوع کولر با اسم T1شناخته می شود.

کولر های گازی ساخته شده کلاس سرد

همانطور که از تیتر این نوع کولر مشخص است این نوع کولر مناسب مناطقی است که دمای نسبتا سرد تری هستند و با نام T2شناخته می شوند و در دمای ده الی سی و پنج درجه اثر مطلوبی دارد.

کولر های گازی ساخته شده کلاس حاره ای یا گرمسیری

این نوع کولر گازی در ایران بسیار پرطرفدار است چرا که در اکثر مناطق و در فصل گرما دمای برخی مناطق بسیار گرم شده و بالای چهل درجه می رسد و در دمای بیست و یک الی پنجاه و هفت درجه نیز اثر بسیار مناسبی داشته و با اسم T3نیز شناخته می شود.

کولر های گازی ساخته شده کلاس حاره ای یا گرمسیری

ویژگی های کولر گازی اسپلیت حاره ای چیست؟

همانطور که گفته شد کولر های گازی حاره ای بسیار پرطرفدار می باشد و در دمای آب و هوای گرم نیز بسیار جوابگو است و در اینجا می خواهیم که برخی از ویژگی های کولر گازی اسپلیت حاره ای را برایتان شرح دهیم‌.

 از اولین مشخصه ها و ویژگی های اسپلیت حاره ای می توان به نوع کمپرسور این کولر اشاره نمود که در دمای بالا و گرم جواب دهی بسیار خوبی دارد .

کولر گازی اسپلیت حاره ای عملکرد و طول عمر بسیار بالا و زیادی دارد به طوریکه اگر مرتب سرویس شود می تواند چندین سال نیز به صورت خوب و عالی جوابدهی نماید به شرط آنکه سرویس و مراقبت های لازم کولر انجام شود.

کولر گازی اسپلیت تنها مختص مناطق گرمسیری نبوده در است که در این مناطق جواب دهی عالی دارد و برای این نوع مناطق ساخته شده است ولی از این نوع کولر گازی می توان در شرایط و آب و هوای معتدل نیز استفاده نمود.

در ساخت کولر های  گازی اسپلیت حاره ای از سه نوع کمپرسور استفاده می شود.

نکته های که باید در هنگام خرید کولر گازی اسپلیت حاره ای به آن توجه نمایید چیست؟

برای خرید هر محصولی با هر عنوانی باید به نکته های بسیار زیادی توجه نمایید که اسپلیت حاره ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و مهم ترین  نکته  این می باشد که از مکانی معتبر اقدام به خرید نمایید چراکه کولر های تقلبی و چینی ن تنها جوابدهی خوبی نداشته و باعث هدر رفت هزینه شما خواهد شد پس از خرید نمودن از فروشگاه های معتبر غافل نشوید.

دومین نکته ای که باید هنگام خرید اسپلیت حاره ای به آن توجه نمایید این است که با توجه به منطقه ای که در آن قرار دارید و با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه خود اقدام به خرید کولر گازی نمایید‌.

از آن جایی که تمامی کولر های ساخته شده و اسپلیت حاره ای دارای ظرفیت سرمایشی مشخصی می باشند پس بهتر است که برای صرفه جویی در هزینه ها و جواب دهی بهتر کولر را براساس ظرفیت و نوع مکان مورد نظر خود خریداری نمایید.

از دیگر نکات هنگام خرید اسپلیت حاره ای توجه نمودن به میزان مصرف انرژی کولر می باشد و از جایی که تعدیل نمودن هوا به خصوص در مناطق گرمسیری می تواند مصرف زیاد انرژی را همراه داشته باشد پس هنگام اسپلیت حاره ای بهترین نوع این مدل این است که از انرژی مناسبی استفاده نموده و دارای برچسب مصرف انرژی نیز باشد.

نوع کمپرسور استفاده شده در کولر نیز بسیار حایز اهمیت بوده و علاوه بران تجهیزات استفاده شده در کمپرسور کولر ها بسیار مهم بوده و در هنگام خرید باید به این نکات توجه کنید و می توانید از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی و مشاوره بگیرید.

برند ساخته شده کولر نیز بسیار بسیار مهم بوده و کولر گازی خوب است که علاوه بر برند معتبر دارای گارانتی و خدمات پس از فروش نیز باشد.

از جمله عوامل دیگری که در انتخاب اسپلیت حاره ای موثر است نوع کولر و رنگ و مدل و ظرفیت کولر می باشد که باید به تمامی این موارد در هنگام خرید اسپلیت حاره ای توجه نمود.

سیستم های تهویه ی هوا و تاریخ ابتدایی ترین تولید آن

نخستین ابداع دستگاه های تهویه مربوط به کشور مصر می باشد، به طوری که نی ها از طریق آب خیس می نمودند و در قسمت پشتی پنجره ها آویزان می کردند و طی تبخیر آب موجود در نی ها که توسط جریان هوا انجام میشد، باد خنکی به وجود می آمد. همچنین در رم باستان هم در منازل قنات هایی را به وجود می آوردند که بر اثر گردش هوا در آن ها، هوای خنکی به وجود می آمد. در کشور ایران نیز، افراد با طراحی حوضچه های آب و بادگیر ها در واقع به دنبال راهی ضمن خنک نمودن هوا بودند.

ولیکن نخستین سیستم های تهویه مدرن مربوط به قرن نوزدهم می باشد که توسط ویلیس کریر (مخترع از کشور آمریکا)در سال ۱۹۰۲ اختراع شده است. دستگاه هایی که توسط این شخص اختراع شد اکثرا مربوط به کنترل نمودن رطوبت بود  تا  کنترل نمودن دما. وی گردش هوا را از طریق عبور دادن دور کویل سرد که شامل مقدار زیادی آب سرد بود انجام می داد و این کار سبب خنک شدن هوا می شد و در آخر این امر موجب کنترل رطوبت اتاق هم می شد‌.

ویلیس کریر با اختراعی که کرد توانست سبب بالا رفتن بهره وری در بخش کار شد و طی این روند، وی توانست شرکتی در آمریکا ضمن تهویه مطبوع افتتحاح نماید و از این رو از کولر گازی اتوموبیل و منازل بیشتر استفاده شد و سبب رشد کاربرد آن ها شد، این روند به حالتی بود، که روبرت شرمن در سال ۱۹۴۵ موفق شد در ماسچوست کشور آمریکا، نخستین کولر گازی که قابلیت حمل و نصب در پشت پنجره را داشت و امکان کنترل نمودن رطوبت و دما را دارا بود، و همچنین فیلتر تصویه هوا داشت را اختراع نماید.

سیستم های تهویه ی هوا و تاریخ ابتدایی ترین تولید آن

 اسپلیت حاره ای و  کولر گازی چگونه عمل می کند؟

به طور معمول، اسپلیت ها دارای دو بخش، پنل خارجی و پنل داخلی می باشد. و اکثر نوع داخلی آن مورد استفاده کاربران می باشد .

سرمایش هوا در نوع پنل داخلی و نحوه کارکرد آن: در بخش داخلب، شبکه هایی وجود دارد که فلزی می باشد ، و مبرد( یک نوع ماده ی خنک کننده) که به حالت بسیار سرد و مایع می باشد از درون آن شبکه ها عبور می نماید، و توسط موتور پنل ، هوای محیط از میان شبکه ها خنک و به عبارتی دمیده می شود و در آخر این هوای به وجود آمده به محیط انتقال داده می شود و سبب خنک شدن هوای فضا می شود. نا گفته نماند که جهت ورود هوا به درون شبکه ها، از یک نوع فیلتر ضمن پیشگیری از ورود آلودگی ها و گرد و غبار ها به داخل شبکه می گذرد، و سپس که هوا خنک شد، ضمن خارج شدن از پنل داخلی کولر ، هوا از دریچه مختص به خود یا به عبارتی خروجی هوا عبور می نماید.

طریقه کار در نوع پنل خارجی:

بعد از آن که گاز مایع موجب خنک نمودن هوای نواحی شبکه ها شد، در واقع تقطیر می شود و تبدیل به گاز می شود. این گاز به وجود آمده انتقال داده می شود به پنل خارجی و بعد از عبور کردن از کندانسور(شبکه های موجود در پنل خارجی) و کارکردن فن پنل، در حقیقت گاز پر فشار دمای موجود در خود را از دست می دهد و دوباره تبدیل به گاز مایع می شود. و پس از آن گاز مایع به وجود آمده، از یک نوع لوله به حالت مویی عبور می نماید و فشار افت می کند و بسیار سرد می شود و در آخر به طرف پنل داخلی ضمن خنک نمودن هوای فضا، منتقل می شود.

به چه علت هایی ممکن است کولر گازی با صدای زیاد عمل کند؟

در واقع صدای زیاد کولر گازی، نشان دهنده ی نادرست عمل نمودن سیستم است. و روشن است که این صدا ها بی علت نیست، ضمن شناخت دلایل این مشکل با ما همراه باشید. از آن جایی که مسئله سبب آزار شما و اختلال در تمرکز فعالیت های کاری شما می شود توصیه می شود موارد شرح داده شده ی زیر را کنترل نمائید.

فن هوادهی در پنل داخلی:

در صورتی که این مورد در اسپلیت شما به طرز صحیح کار نکند و بالانس نباشد، و یا از محل خود خارج شده باشد، قطعا صدای دیگری از کولر خواهید شنید.

فن هوادهی در پنل داخلی

مشکل داشتن کمپرسور:

این قطعه در واقع یکی از اصلی ترین بخش های اسپلیت است.در صورتی که جریان الکتریکی مدار آن به حالت مناسبی نباشد، کمپرسور دچار مشکل می شود و در نهایت صدا ایجاد می کند.

یخ زدگی یونیت:

چنانچه کولر گازی شما در حالت بسیار گرم از سال هم در حال فعالیت باشد، امکان دارد یخ زدگی را بر روی اسپلیت خود مشاهده نمائید که علت آن نیز منجمد شدن گاز مبرد می باشد و باعث صدا دادن کولر گازی شود.

سست بودن قطعا:

همان طور که می دانید کولر های گازی قطعه های مختلفی را دارا می باشد که ممکن است شل شدن هر کدام از آن ها علت صدا دادن کولر باشد.

عدم تراز بودن سیستم:

در هنگام نصب نمودن کولر های گازی باید به تزار بودن آن بسیار دقت نمود، زیرا در غیر این صورت، به مرور دستگاه صدا های نامطلوبی خواهد داد.

روغن کاری نکردن سیستم: یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن صدا در کولر گازی می تواند روغن کاری نکردن آن باشد، .

شکسته شدن تیغه های فن اسپلیت: در صورتی که تیغه های فن کولر تاب بردارد و یا به هر دلیلی منحنی شود، عملکرد سیستم را مختلمی سازد و در آخر باعث ایجاد صدا می شود.

قاب جلویی کولرگازی:

در صورتی که درب جلویی پنل به حالت صحیح عمل نکند و یا به عبارتی لق شده باشد، در زمان کارکرد کولر صدا هایی خواهید شنید.

سخن پایانی

در این مطالب شما را با سیستم های تهویه هوا که کولر گازی و اسپلیت حاره ای نوعی از آن ها می باشد آشنا نمودیم و نکات طلایی در حین خرید، چگونگی عملکرد آن و علت صدا دادن سیستم آشنا نمودیم، امیدواریم با مطالعه این موارد مطالب بسیار مفیدی را به شما عزیزان ارائه کرده باشیم.

سوالات متداول
مهم ترین نکته در خرید این نوع کولر گازی توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی هست
این نوع کولر های گازی بیشتر برای مناطق جنوبی ایران استفاده می شود
جستجو
آخرین مقالات