مقایسه کولر گازی موتور سنگین و موتور سبک

نوشته شده در 16 آذر 1401
تفاوت کولر گازی موتور سنگین و موتور سبک

از مهمترین سوالاتی که در زمان خرید کولر گازی مطرح می شود این است که این دو موتور چه فرقی با یکدیگر دارند و چه تاثیری در سرمایش یا گرمایش محیط سکونت خواهند داشت؟ همچنین فاکتور مهم که در زمان خرید کولر گازی باید دقت ویژه­ای به آن شود همین موتور می باشد. موتور سبک یا سنگین بودن کولر گازی می تواند در زمان خرید کولر گازی هم قدرت آن را تعیین کند و هم قیمت را می تواند متغیر کند.

البته این موارد دارای مزیت ها و معایبی نیز هستند که در ادامه این مقاله در مورد کولر های گازی موتور سنگین و سبک به صورت کامل اشاره خواهیم کرد تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

 

اهمیت کمپرسور در کولر گازی

یکی از اصلی‌ترین قطعاتی که برای کولر گازی اهمیت ویژه‌ای دارد موتور کمپرسور می­باشد. این قطعه وظیفه اصلی سرمایش و یا گرمایش در فصل های مختلف را انجام می دهد و قدرت این موتور می تواند تعیین کننده راندمان آن باشد، پس در زمان خرید کولر گازی توجه به این فاکتور مهم بسیار مهم است، همچنین در زمان خرید می بایست اطلاعات موتور کولر گازی خود را مطلع شوید به دلیل این که در زمان سرویس کاری های دوره ­ای یا خرابی های احتمالی یا سوختن کمپرسور کولر گازی اگر تعمیرکار مراجعه کند و شما نوع موتور کولر گازی خود را ندانید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و این مشکلات در مورد هزینه و راندمان کولر گازی است، پس زمان خرید حتماً تعیین کنید که موتور کولر گازی شما سنگین یا سبک است.

 

اهمیت کمپرسور در کولر گازی

 

به دلیل اینکه کمپرسور اهمیت ویژه ای در کولر گازی دارد با نام قلب کولرگازی شناخته می‌شود. این قطعه وظیفه سرعت بخشیدن به کولر گازی و عملکرد بهتر آن را انجام می­دهد.

 

انواع کمپرسور در کولرهای گازی

کمپرسور های کولر گازی دارای سه نوع اسکرال، پیستونی و روتاری می باشند که هر کدام از این کمپرسورها در شرایط های مختلفی تغییر می‌کند و مهمترین فاکتوری که کمپرسور مورد نظر را تعیین می کند آب و هوای محل سکونت شما است.

برخی برندها برای اینکه قیمت های مختلفی را برای مشتری ارائه کنند و مشتری تنوع در خرید را تجربه کند از انواع کمپرسورها برای شرایط آب و هوایی مختلف استفاده می‌کنند، اما نکته مهم این است که شما از کدام کمپرسور استفاده کنید. در شرایطی که آب و هوا مرطوب باشد یا گرم و خشک باشد می بایست کمپرسور مورد نیاز را تهیه کنید که بتواند در هر شرایطی بهترین عملکرد را داشته باشد که این امر توسط افراد متخصصی که به شما کمک می کند کولر گازی را خریداری کنید تعیین می شود.

 

انواع کمپرسور در کولر گازی

 

همچنین همین کمپرسور در دماهای مختلف و آب و هواهای مختلف می‌تواند قدرت موتور سنگین و سبک را تعیین کند که شما از کدام موتور برای نوع عملکرد بهتر کمپرسور خود استفاده کنید.

در حالت کلی کولرهای گازی که قابلیت موتور سنگین را باید استفاده کنند کولرهای گازی ایستاده و کولرهای گازی دات می­باشند. این نوع کولر ها برای اینکه عملکرد و راندمان بالایی داشته باشند باید از موتور سنگین بهره‌مند شوند.

مقایسه دیگری که برای کولر های گازی موتور سنگین و سبک در نظر گرفته شده است قدرت خنک کنندگی این نوع کولر ها می باشد.

همانطور که در بالا به مصرف برق و نوع عملکرد آن برای وسایل برقی در کولر های گازی موتور سنگین و سبک و اهمیت ویژه آن اشاره شد، قدرت خنک کنندگی نیز فاکتور مهمی برای انتخاب کولرهای گازی با موتور های مختلف می باشد.

در چنین شرایطی که قدرت خنک کنندگی اهمیت ویژه­ای پیدا می کند کمپرسور اسکرال بهترین عملکرد را دارد و انواع روتاری و پیستونی در جایگاه بعدی قرار می گیرند، اما امروزه محبوبیت کمپرسور روتاری نسبت به اسکرال بیشتر می باشد که دلیل آن نوع عملکرد بهتر کمپرسور روتاری در شرایط مختلف است.

 

کمپرسور پیستونی

عملکرد کمپرسور پیستونی در کولر گازی همانند پیستون در خودرو می باشد و وظیفه رفت آمد هوا و خنک کردن محیط را دارد. با توجه به اینکه این نوع کولر گازی از قدرت بالایی برخوردار می باشد می بایست از موتور سنگین برای عملکرد بهتر آن استفاده کرد، اما مصرف برق در چنین کولرهای گازی بسیار بالا می باشد و در شرایط خاص می‌تواند صرفه اقتصادی را نداشته باشد.

عموما کولرهای گازی قدیمی از این نوع کمپرسور برخوردار است و با توجه به مصرف برق بالایی که دارد امروزه صرفه اقتصادی ندارد، اما در مناطق گرم و خشک که گرمای زیادی حاکم است از این نوع کمپرسورها هنوز هم استفاده می شود به دلیل اینکه قدرت موتور بالایی دارد و می‌تواند در کوتاه­ترین زمان فضای منزل را خنک کند اما در شرایط خاص از این کمپرسور نباید استفاده کرد.

 

کمپرسور کولر گازی پیستونی

 

برندهای تولید کننده کولر گازی با موتور سنگین

توجه به کیفیت و نوع عملکرد کولر گازی با موتور سنگین باعث می­شود که از بهترین برندها برای این موضوع کمک بگیرید. برندهایی همچون جنرال که تولید کننده آن­ها کشور چین می­باشد برای این موضوع اصلا مناسب نیستند، چرا که کولر گازی با موتور سنگین نیاز به کیفیت بالا دارد و چنین شرکت‌هایی این کولر های گازی را نمی توانند تولید کنند، به دلیل قدرت بالای آن­ها و مصرف برق بالایی که دارد می بایست از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده کرد این برند ها عبارتند از: کولر گازی اجنرال، گری و ال جی

 

کدام کولرهای گازی با موتور سنگین بهترین عملکرد را دارند؟

یکی از بهترین مدل های کولر گازی می تواند کمپرسور موتور سنگین را تحمل کند و مصرف برق را نیز مدیریت کند، کولر های گازی داکت اسپلیت ۴۲۰۰۰ می باشد که عملکرد عالی در شرایط خاص دارد.

همچنین داکت اسپلیت های ۴۸ هزار و ۶۰ هزار نیز برای استفاده از کمپرسور پیستونی موتور سنگین عملکرد بسیار عالی خواهند داشت.

 

 

 

 

سوالات متداول
کمپرسور های کولر گازی دارای سه نوع اسکرال، پیستونی و روتاری می باشند
فقط آب و هوای شما این مهم را تعیین میکند . برای اطلاع و مشاوره با همکاران ما در ارتباط باشید
جستجو
آخرین مقالات