عمل دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی چیست؟

نوشته شده در 23 بهمن 1401
عمل دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی چیست؟

در نظر داشته باشید که کولر گازی در شمار تجهیزاتی قرار دارد که بسیار کاربردی عمل می کند به ویژه در صورتی که کولر های گازی از سیستم گرمایشی و همچنین سیستم سرمایشی برخوردار است، به عبارت دیگر زمانی که کولر های گازی بتواند گرمای محیط را ایجاد نماید و در فصل گرم سال محیط را به خوبی خنک سازد بنابراین کاربرد آن چند برابر می گردد؛ به همین خاطر از سوی افراد بسیار جایگاه ویژه ای را به دست آورده است. گاهی اوقات ممکن است کولر های گازی با توجه به عملکرد و راندمان بسیار خوبی که دارند دچار یکسری ایراداتی گردند، از جمله اختلالاتی که احتمال دارد برای هر یک از انواع کولر های گازی ایجاد گردد یخ زدگی است. در صورتی که برای کولر گازی شما چنین مشکلی به وجود آمد می توانید این مشکل را از طریق به کارگیری روش دیفراست و یا یخ زدایی از بین ببرید.

 

آشنایی با عمل دیفراست یا برفک زدایی

بهتر است بدانید دیفراست به عنوان برنامه ای فعالیت می‌ کند که از دستگاه در مقابل هرگونه یخ زدگی مراقبت می کند. هرگاه در فصل زمستان میزان رطوبت افزایش پیدا می‌ کند بنابراین میزان دما تا حد زیادی به زیر صفر رسیده و شاهد یخ زدگی در قسمت های گوناگون یونیت خارجی خواهید بود.

در نظر داشته باشید که بلور های یخ تا زمانی که میزان آن ها زیاد نباشد مشکلی را برای کولر گازی ایجاد نخواهد کرد، اما هرگاه میزان وزن این بلور های یخ افزایش پیدا کند و اجازه ندهد که فن به طور عالی کار کند شاهد بروز مشکلاتی برای فن و عملکرد کولر گازی خواهیم بود. در چنین وضعیتی می توان قابلیت برفک زدایی کولر گازی را فعال نمود. با استفاده از فعال شدن عملکرد دیفراست یا برفک زدایی کولر گازی می توان یخ هایی که بر روی کولر گازی ایجاد شده است را برطرف نمود. در برخی از موارد افرادی که متوجه فعال شدن دیفراست می شوند احتمال دارد با خود گمان کنند که کولر گازی دچار خرابی و مشکل شده است. برای اینکه متوجه شویم عملکرد دیفراست فعال شده است یکسری دلایلی وجود دارد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

چگونگی فعالیت قابلیت دیفراست

در نظر داشته باشید که قابلیت دیفراست غالباً در روزهایی فعال می شود که هوا بسیار سرد است بنابراین ممکن است در روزهای فرد متوجه شوید که کولر ۲۴ یخ زدگی شده است و این دستگاه قابلیت گرم نمودن فضا را به خوبی ندارد اما نترسید و نگرانی به خود راه ندهید در چنین حالتی احتمالاً عملکرد دیفراست در کولر گازی شروع به فعالیت کرده است اما از کجا بدانیم که عملکرد دیفراست در کولر گازی شروع به فعالیت کرده است

در واقع یکسری مواردی وجود دارد که با توجه به آن ها می توانید متوجه فعالیت دیفراست در کولر گازی می شوید. هرگاه فن یونیت خارجی به صورت نامنظم کار کند و یا اینکه از قسمت یونیت خارجی صدای تق تق را بشنوید در چنین حالتی عملکرد دیفراست فعال شده است. از جمله موارد دیگر که با مدنظر قرار دادن آن ها به فعال شدن عملکرد برفک زدایی می شوید می توان به تجمع میزان آب زیادی در بخش های بیرونی کولر گازی در قسمتی که کولر گازی نصب شده است، به وجود آمدن بخار آب در قسمت‌هایی از یونیت بیرونی، ایجاد نماد مربوط به چرخه بر روی نمایشگر کنترل همه اینها نشان می دهد که قابلیت برفک زدایی بر روی کولر گازی فعال شده و آغاز به کار کرده است. این کار باعث می‌ شود تا برفک های موجود بر روی کولر گازی از بین برود و کولر گازی فعالیت خود را مجدد آغاز نماید.

از جمله نکات بسیار مهمی که باید در زمان فعالیت دیفراست مدنظر قرار دهید این است که نگران خرابی کولر گازی نباشید و تلاش نکنید تا آن را خاموش نمایید، بلکه به دستگاه اجازه داده تا فعالیت خود را به نحو احسن انجام دهد. بهتر است تا اتمام عملکرد برفک زدایی صبور باشید و نسبت به تغییر دادن دستگاه هیچگونه تغییری را در آن ایجاد نکنید؛ زیرا پس از گذشت مدت زمانی با از بین بردن یخ های موجود بر روی کولر گازی گرمایش در دستگاه مجدد آغاز می‌شود. بهتر است بدانید پس از اتمام فرآیند یخ زدایی در دستگاه غالباً کولر گازی به شکل کاملاً اتومات به حالت قبلی برمی گردد و مجدد فعالیت گرمایش را در منزل و یا محل کار آغاز می کند.

چگونگی فعالیت قابلیت دیفراست

همچنین بخوانید : مزایا و معایب کولر گازی تک الکتریک

عملکرد برفک زدایی در کولر گازی به چند نوع تقسیم می شود؟

آن دسته از کولر های گازی که غالباً در بیرون از ساختمان در منزل قرار می گیرند ممکن است بر روی پره‌های اوپراتور و همچنین دیواره های لوله ها یکسری برفک و بلور های یخ ایجاد شود بنابراین باعث ایجاد مشکل در عملکرد کولر گازی می شود.

بهتر است بدانید به منظور از بین بردن یخ ها در کولر گازی یکسری شیوه های گوناگونی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به برعکس نمودن سیکل تبرید از طریق بکارگیری شیر چهار طرفه ایجاد حرارت زیاد به اواپراتور به واسطه المنت های حرارتی اشاره نمود.

در شیوه ای که عملکرد برفک زدایی در کولر گازی از طریق به کارگیری شیر چهار طرفه انجام می شود. در واقع سیکل تبرید به صورت معکوس می باشد. بهتر است بدانید هر گاه کولر گازی در وضعیت گرمایشی مشغول به تولید هوای گرم است و به صورت عادی عملکرد گرم نمودن محیط را انجام می دهد مبرد به صورت فشرده درآمده و به کویل بیرون از ساختمان راه پیدا می کند.

اما هرگاه بلور یخ بر روی اپراتور به وجود آید ترموستات کل که غالباً در بیرون از ساختمان واقع شده است به این تفاوت دما و شیر چهار طرفه فرمان می دهد تا سیکل را معکوس نماید بنابراین سیستم از طریق سیستم مرکزی مجدد به حالت سرمایش باز خواهد گشت

از طریق خروج گاز گرم از درون یونیت بیرونی میزان دمای کندانسور افزایش یافته و منجر به گرم شدن آن می گردد و در نهایت برفک ها شروع به ذوب شدن می کنند. هنگامی که عملکرد دیفراست فعال می شود بنابراین به صورت موقتی کولر گازی کار نمی کند و بعد از این که این فرآیند اتمام یافت حالت گرمایش کولر گازی دوباره فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

عملکرد برفک زدایی در کولر گازی به چند نوع تقسیم می شود؟

همچنین بخوانید : نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

مدت زمان فعالیت عملکرد دیفراست در کولرهای گازی

در نظر داشته باشید اگر میزان دمای یونیت بیرونی در مدت زمان کمتر از یک دقیقه درجه اش به -۴ برسد بنابراین برفک زدایی به صورت ویژه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

عملکرد دیفراست دقایق اولیه در برد کنترل نخواهد شد عملکرد گرمایش ممکن است اندازه تقریبا ۱۰ ثانیه از کار بیفتد. به طور کلی عملکرد برفک زدایی در کولرهای گازی حدود ۱۰ دقیقه به طول می انجامد.

در نظر داشته باشید این مدت زمان باعث می گردد که میزان دمای یونیت خارجی و سپس مراحل فعال شدن فن بیرونی و همچنین شیر انبساط چهار طرفه شروع شده و هر یک از این مراحل باز هم تکرار خواهد شد. کولر مجددا فعالیتی را آغاز می کند که تقریباً به صورت تاخیر سه دقیقه‌ای است، با انجام چنین کاری تلاش می‌ کند تا از کمپرسور محافظت نماید. در صورتی که بخواهید مدت زمان عملکرد دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی را تخمین بزنیم این فرایند نیاز به ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان دارد.

مدت زمان فعالیت عملکرد دیفراست در کولرهای گازی

همچنین بخوانید :بهترین کولر گازی برای تهران

چه عواملی باعث می‌شود تا عملکرد برفک زدایی در موعد مشخص اجرا نشود؟

هرگاه متوجه شدید که یونیت بیرونی کولر گازی یخ زده است و بر روی آن برفک را مشاهده کردید بایستی فرایند دیفراست به سرعت شروع شود تا در راندمان کولر هیچ گونه مشکلی به وجود نیاید اما گاهی اوقات به خاطر یکسری دلایلی عملکرد دیفراست به خوبی انجام نمی شود؛ برای نمونه می توان خرابی برد الکتریکی و سنسورها را بیان نمود. هنگامی که برد الکتریکی و همچنین سنسور ها دچار ایراداتی گردد بنابراین عملکرد دیفراست نمی‌تواند به موقع عملکرد خود را انجام دهد، لذا در چنین حالتی در قسمت یونیت خارجی کولر گازی میزان برفک ها شدت یافته و این قابلیت به خوبی نمی تواند عمل کند.

هنگامی که با چنین وضعیتی روبرو شدید به جای اینکه خودتان دست به کار شوید و به رفع مشکل ایجاد شده بپردازید به سراغ تعمیرکاران مجرب رفته و از آن ها بخواهید تا اختلال ایجاد شده را رفع نمایند در این حالت است که به سایر قسمت ها و قطعات موجود در کولر گازی هیچگونه آسیبی وارد نخواهد شد.

دلایل یخ زدگی کولرهای گازی

در نظر داشته باشید که عوامل متعددی منجر به ایجاد یخ زدگی در کولر های گازی می گردد لذا هرگاه کولرگازی دچار یخ زدگی و برفک شد بایستی به سرعت به رفع این مشکل بپردازید، چرا که اگر مشکلات مربوط به یخ زدگی کولر گازی رفع نشود دستگاه به خوبی نمی تواند عملکرد خود را انجام دهد و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی دچار آسیب در قسمت های گوناگون کولر گازی خواهید بود. از مهمترین دلایل یخ زدگی کولر گازی می‌توان موارد زیر را بر شمرد:

نبودن گاز کافی در کولر گازی

در نظر داشته باشید هر گاه کولر گازی به خاطر وجود عوامل متعددی همچون حمل و جابجایی کولر گازی، نشت نمودن گاز فریون و غیره با کمبود گاز مواجه شود بنابراین سیکل مربوط به سرمایش دچار اختلال شده و در نهایت پنل داخلی یا لوله های رفت در کولر گازی دچار فرایند یخ زدگی خواهند شد و در نتیجه کولر گازی دچار آب دادن می شود.

- ایجاد گرد و غبار و کثیفی در فیلتر های موجود در کولر گازی

همانطور که شما هم می دانید زمانی که در کولر های گازی از فیلتر هوا استفاده می کنند در حقیقت می‌خواهند تا حد زیادی از ایجاد آلودگی، گرد و غبار، باکتری ها و غیره جلوگیری نمایند؛ بنابراین فیلتر هوا به خوبی این آلودگی ها را به سمت خود جذب نموده و اجازه نمی دهد هیچگونه آلودگی در فضای اتاق باقی بماند اما هنگامی که فیلتر های موجود در کولر گازی بیش از حد کثیف شوند این عمل باعث محدود سازی جریان هوا و مسدود شدن فیلتر ها می گردد و در نهایت احتمال یخ زدگی کولر گازی افزایش پیدا می کند. به منظور اینکه فیلتر های کولر گازی کثیفی زیادی را به سمت خود جذب کنند و در نهایت با مشکل یخ زدگی روبرو نشوید بهتر است سرویس کاری های ماهانه را انجام داده و در موارد خاص آن ها را تعویض نمایید. با انجام چنین کاری تا حد زیادی توانسته اید تا مشکلات مربوط به یخ زدگی و آلودگی های موجود در فیلتر های تصفیه هوا برطرف سازید؛ به همین خاطر موضوع سرویس کاری کولر گازی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

خراب شدن قطعات موجود در کولر گازی

در برخی از موارد مشاهده شده که کولر گازی دارای قطعاتی است که ممکن است این قطعات همچون شیر برقی، برد فرمان و یا سنسور خارجی دچار مشکلات و خرابی گردند بنابراین هرگاه یکی از قطعات کولر گازی دچار مشکل شود این مشکلات منجر به کاهش راندمان کولر گازی می گردد؛ همچنین باعث می شود تا کولر گازی یخ بزند. به منظور رفع مشکلات خرابی در قطعات کولرگازی بایستی از تعمیرکاران با تجربه کمک بگیرید. در واقع این افراد به شما کمک می‌ کنند تا با درست کردن و یا تعویض قطعات موجود در کولر گازی بار دیگر شاهد عملکرد بسیار خوب کولر گازی خود باشید.

شما می توانید به منظور رفع مشکلاتی از قبیل یخ زدگی کولر گازی به استفاده از قابلیت دیفراست و یا برفک زدایی کولر گازی بپردازید و همچنین سرویس کاری های ماهانه و دوره ای کولر گازی را به طور منظم انجام دهید.

سخن پایانی

همانطور که می دانید از جمله تجهیزات مدرنی که از سوی بشر به کار گرفته شد کولر های گازی است، بنابراین شرکت های تولید کننده بسیار زیادی وجود دارد که قصد تولید این محصولات پرطرفدار را دارند؛ بنابراین هر یک از انواع کولر های گازی دارای قابلیت ها و عملکرد های گوناگونی هستند بعنوان مثال می‌توان به عملکرد گرمایش و سرمایش در این تجهیزات اشاره نمود.

به طور کلی زمانی که کولر گازی در حالت گرمایش قرار دارد بنابراین یونیت داخلی به عنوان یکی از قطعات موجود در کولر گازی سعی در تولید گرما دارد اما یونیت خارجی تلاش می‌کند تا در فصول گرم سال به خنک سازی محیط بپردازد. در نظر داشته باشید هنگامی که یونیت خارجی تلاش می‌ کند تا یک محیط را خنک سازد و در مواقعی که میزان دمای هوا کمتر از صفر باشد و میزان رطوبت نیز افزایش یافته باشد احتمال ایجاد یخ زدگی وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که دیفراست قابلیتی است که با استفاده از آن می توان به مراقبت از دستگاه پرداخت و تا حد زیادی مانع از آسیب رسیدن به پروانه فن و همچنین سایر قسمت های یونیت خارجی می گردد. در این مقاله به توضیح در رابطه با دیفراست کولر گازی پرداخته شد.

 

سوالات متداول
این مورد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که مهم ترین آن هوای بسیار سرد و زیر صفر هست
دیفراست به عنوان برنامه ای فعالیت می‌ کند که از دستگاه در مقابل هرگونه یخ زدگی مراقبت می کند
جستجو
آخرین مقالات