نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

نوشته شده در 11 بهمن 1401
نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

امروزه یکی از مواردی که انسان ها زیاد به آن اهمیت می دهند و از نظر آن ها این موضوع بسیار حائز اهمیت است ایجاد یک هوای مطلوب برای منزل و محل کار می باشد، به گونه ای که هیچگونه آلودگی در این مکان ها وجود نداشته باشد؛ به همین خاطر آن دسته از افرادی که از کولر گازی استفاده می کنند به طور مرتب به شستشوی فیلتر هوا و یا جایگزین آن با یک فیلتر نو می پردازند. اگر به فیلتر کولر گازی رسیدگی نشود و یا در صورت استفاده بیش از حد تعویض نگردد از میزان کیفیت هوای مطلوب منزل کم می شود، علاوه بر آن تاثیر بسزایی بر روی عملکرد کولر خواهد داشت‌. ممکن است شما هم مانند برخی از افراد در نظافت و شستشوی فیلتر هوای کولر گازی اندکی تامل کنید و کار خود را به یک روز دیگر بسپارید اما باید بدانید انجام این کار بسیار ساده است فقط باید اندکی حوصله و زمان به خرج دهید تا با تمیز کردن فیلتر کولر گازی به راندمان بالا و عملکرد بسیار عالی آن دست پیدا کنید.

گاهی اوقات برخی از افراد به منظور یافتن مکان قرارگیری فیلتر کولر گازی با مشکل مواجه می شوند اما این گونه از افراد با کسب آگاهی در رابطه با مکان قرارگیری قطعات کولر گازی می‌توانند محل واقع شدن فیلتر کولر گازی را نیز بدانند و سپس در صدد جدا کردن آن و تمیز کردن فیلتر کولر گازی بر آیند.

به منظور داشتن یک کولر گازی بسیار خوب و تولید هوای مطلوب و دلخواه شما بهتر است به طور منظم به تمیز کردن فیلتر کولر گازی و شستشوی آن بپردازید در صورتی که بیش از حد فیلتر کولر گازی کار کرده است و ممکن است دچار خرابی شده باشد بهتر است فیلتر را تعویض نمایید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که نحوه تمیز کردن کولر گازی چگونه است؟.

مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی

اگر در منزل خود از کولر گازی بهره مند هستید بهتر است به منظور عملکرد بهترین دستگاه هر سه ماه یکبار به نظافت فیلتر کولر گازی بپردازید. اگرچه این مدت زمان با توجه به یک سری عوامل گوناگون متفاوت است اما اگر چنین کاری را انجام ندهید تا حد زیادی میزان برق مصرفی و در نتیجه میزان هزینه پرداختی برای قبض برق افزایش پیدا می کند؛ همچنین هوایی که کولر گازی از خود تولید می کند نیز دارای کیفیت همیشگی نیست. در اینجا برای شما مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی را بیان می کنیم.

۱. پیش از اینکه به تمیز کردن فیلتر کولر گازی بپردازید بایستی حتما آن را خاموش نمایید. اگر هنوز کولر را خاموش نکرده اید و می خواهید فیلتر هوا را از آن جدا کنید بهتر است بدانید هوای تصفیه نشده‌ای تمام منزل را پر می کند. پس از انجام این کار باید به بررسی تنظیمات و تایمر کولر بپردازید و اطمینان حاصل کنید که سیستم به طور اتومات در حینی که به تمیز کردن فیلتر هوا می پردازید مجدد روشن نگردد.

مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی

همچنین بخوانید : ارور های کولر گازی زانتی

۲. بعد از اینکه از خاموش کردن دستگاه اطمینان حاصل کردید اکنون می توانید با استفاده از ابزاری به نام پیچ گوشتی درب کولر را باز نموده و محل قرارگیری فیلتر را بیابید. برخی از مدل های موجود از کولر گازی دارای چندین فیلتر هستند لذا باید همه فیلتر های موجود در کولر گازی را بردارید.

۳. بعد از اینکه فیلتر های هوای کولر گازی را از جایگاه اصلی آن جدا کردید اکنون باید بدانید که این فیلتر ها به صورت یکبار مصرف درون کولر گازی قرار گرفته اند یا دائمی است؟ در صورتی که فیلتر موجود در کولر گازی از قاب فایبرگلس برخوردار باشد بنابراین می‌توان دریافت این فیلتر دائمی بوده و قادر به نظافت یا شستشوی آن خواهید بود، اما در صورتی که فیلتر موجود از قاب مقوایی برخوردار باشد باید بدانید که فیلتر موجود یکبار مصرف بوده و باید حتما آن را با یک فیلتر نو جایگزین نمایید.

زمانی که دریافتید فیلتر موجود در کولر گازی دائمی است بایستی آلودگی‌ها و گرد و غبار هایی که بر روی صفحه آن تجمع یافته اند پاک نمایید. برای انجام این کار می‌توانید از جاروهای دستی کمک بگیرید تا حتی کوچکترین آلودگی هایی که درون فیلتر قرار گرفته است از آن جدا شود. در صورتی که با کمک گرفتن از جاروی دستی قادر به حذف همه آلودگی های موجود بر روی فیلتر هوا نشدید بایستی از روش های دیگری هم کمک بگیرید.

به منظور تمیز کردن عمقی فیلتر هوا بایستی با استفاده از مقداری آب و مقداری سرکه سفید به حذف آلودگی ها بپردازید. برای انجام این کار می توانید سرکه و آب را درون یک ظرف بزرگ و یا سینک ظرفشویی بریزید و فیلتر کولر گازی که آلودگی‌ های زیادی به آن چسبیده است درون محلول قرار گیرد. پس از آن باید یک ساعت فیلتر درون این محلول قرار داشته باشد بعد از گذشت این مدت زمان بهتر است فیلتر را به یک ظرف جدا انتقال دهید و به شستشوی آن با استفاده از آب بپردازید پس از انجام این کارها متوجه می شوید فیلتر کولر گازی از تمامی آلودگی ها پاکیزه شده است.

پس از اینکه فرآیند شستشوی فیلتر کولر گازی به اتمام رسید بایستی حتماً آن را خشک نمایید و پس از خشک نمودن قادر به قرار دادن فیلتر درون کولر گازی هستید. این نکته را در نظر داشته باشید پیش از اینکه فیلتر کولر گازی درون آن جا گیرد نسبت به خشک شدن فیلتر هوا اطمینان حاصل کنید، زیرا اگر فیلتر کولر گازی به طور کامل خشک نشده باشد ممکن است پس از گذشت مدت زمانی بر روی آن قارچ یا کپک هایی مشاهده شود و با حضور این قارچ ها یا کپک ها هوای منزل ممکن است آلوده شود.

بهترین زمان برای تعویض فیلتر دائمی در کولر گازی

ممکن است زمانی که نام فیلتر دائمی برده می‌ شود احساس کنید برای همیشه می توان از این فیلتر به صورت مداوم استفاده کرد اما در نظر داشته باشید که این فیلتر ها اگرچه نام دائمی را به خود گرفته‌اند اما همیشگی نیستند پس بهتر است نسبت به زمان تعویض آن ها اطلاعاتی داشته باشید.

در صورتی که فیلتر کولر گازی دچار پارگی و سوراخ شده است و یا آلودگی های موجود بر روی آن تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود زمان تعویض آن فرا رسیده است. به منظور پیشگیری از خرابی فیلتر کولر گازی و کاهش عملکرد این دستگاه بهتر است ماهانه به نظافت و شستشوی فیلتر کولر گازی بپردازید. با انجام چنین کاری فیلتر های موجود در کولر گازی خیلی زود دچار پارگی یا سوراخ نمی شوند و در مقابل شما بر میزان عملکرد بهتر کولر گازی نیز افزوده اید.

بهترین زمان تعویض فیلتر کولر گازی

همچنین بخوانید :نحوه صحیح نصب کولر گازی و اسپلیت دیواری

فواید تمیز کردن فیلتر کولر گازی

توجه داشته باشید تمیز کردن فیلتر کولر گازی آن هم هر ماه یکی از مسائل ضروری به نظر می آید، به ویژه برای آن دسته از افرادی که درون منزل از حیوان خانگی نگهداری می کنند. این افراد به خاطر وجود موی حیوانات خانگی بایستی نسبت به انجام این کار حساسیت بیشتری داشته باشند؛ چرا که موی این حیوانات ممکن است در هوای منزل منتشر شده و مسیرهای تصفیه هوا در فیلتر را ببندد؛ افزون بر این موارد نظافت فیلتر کولر گازی به طور منظم برای اشخاصی که آلرژی، حساسیت و یا آسم دارند منجر به پاکیزگی هوای منزل می گردد. در اینجا به فواید تمیز کردن فیلتر کولر گازی می‌ پردازیم مهمترین این موارد به شرح زیر است:

- افزایش طول عمر و عملکرد بهتر کولر گازی:

اگر در خانه کولر گازی دارید و کولر گازی از فیلتر هوا برخوردار است قطعاً می‌ دانید زمانی که فیلتر موجود در کولر را تمیز می کنید فعالیت کولر بسیار بهتر می باشد. زمانی که بطور صحیح از فیلتر کولر گازی مراقبت نشود بنابراین ممکن است کولر دچار خرابی و یا مشکلاتی گردد.

زمانی که آلودگی های زیادی به فیلتر های کولر گازی جذب شده‌اند و مسیر عبور و مرور هوا را در این بخش مسدود کرده اند بنابراین کولر مجبور می‌شود به منظور گرم یا سرد نمودن فضای مورد نظر فشار بیشتری به خود وارد کند. با وارد شدن فشار بیش از حد به دستگاه ممکن است دستگاه به طور قابل توجهی گرم شده و در نهایت عملکرد آن دچار اختلال شود. هنگامی که فیلتر کولر گازی به درستی کار نکند و کولرگازی نیز دچار مشکل شده باشد باید به منظور تعمیر آن هزینه هایی را بپردازید که این مسئله برای شما ناخوشایند خواهد بود. با تمام این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت تمیز کردن فیلتر کولر گازی رابطه ای مستقیم با افزایش طول عمر دستگاه و عملکرد بهتر آن دارد.

افزایش طول عمر کولر گازی با تعویض فیلتر

همچنین بخوانید : شارژ کولر گازی و علائم کمبود گاز

- کاهش میزان برق مصرفی:

اگر از زمان خریداری کولر گازی میزان مصرف برق افزایش پیدا کرده است و این هزینه روز به روز در حال افزایش است باید بدانید آلودگی های موجود بر روی فیلتر کولر گازی مقصر اصلی آن هستند. زمانی که فیلتر کولر گازی به خاطر وجود آلودگی ها و آلایندگی های گوناگون مسدود شده است دستگاه تلاش می کند تا فعالیت خود را بیشتر کرده و فرآیند گرمایش سرمایش را به نحو احسن انجام دهد. در چنین حالتی بیش از پیش بر روی موتور کولر گازی فشار وارد شده و میزان مصرف برق را افزایش می دهد؛ به همین خاطر شما مجبور به پرداخت هزینه های زیادی بابت مصرف برق خواهید بود، اما اگر به طور مرتب به تمیز کردن فیلتر کولر گازی بپردازید تا حد زیادی توانسته از مصرف بی رویه برق و پرداخت هزینه های زیادی بابت قبض برق جلوگیری نمایید. توصیه می کنیم برای تمیز کردن فیلتر کولر گازی خود حوصله به خرج دهید و هر ماه به تمیز کردن یا شستشوی فیلتر بپردازید.

عوامل تاثیر گذار در کثیف شدن فیلتر کولر گازی

با توجه به اینکه شرایط زندگی افراد با یکدیگر فرق می کند بنابراین از نظر برخی از افراد نظافت و یا تعویض فیلتر کولر گازی بر اساس شرایط زندگی شان متفاوت است، به همین خاطر زمان معینی را برای آن مشخص نکرده اند. نمی توان گفت تمامی افرادی که از کولر گازی استفاده می کنند نحوه به کارگیری این دستگاه در منازل این افراد یکسان است بنابراین یکسری دلایلی وجود دارد که باعث کثیف شدن سریع کولر گازی می گردد. مهمترین این موارد در پایین توضیح داده می شود.

- در صورتی که در منزل شما گرد و غبار زیادی وجود دارد این گرد و غبار ها بر روی فیلتر کولر گازی جذب شده و زودتر از آنچه که فکرش را بکنید فیلتر کثیف می شود. به طور کلی منازلی که دارای فرش های زیاد، پارچه های تزیینی فراوان و همچنین منازلی که اکثراً درب یا پنجره های آن ها به صورت مداوم باز و بسته می شود در جذب گرد و غبار فعال تر هستند به همین خاطر کولر گازی تلاش می کند تا این گرد و غبار ها را به سمت خود بکشاند و به سرعت دچار آلودگی می شود.

- برخی از انسان ها عادت به نگهداری حیوانات خانگی در منزل را دارند، به عنوان مثال گربه یا سگ را در منزل نگه داشته و به آن ها رسیدگی می کنند بنابراین ممکن است موی این حیوانات در محیط منتشر شود، لذا زمانی که کولر گازی فعالیت می کند این موها و پرز ها به درون کولر راه پیدا کرده و زمانی که به سمت فیلتر کولر گازی می رسد به آن جذب می شوند؛ از این رو آن دسته از افرادی که در منزل خود به نگهداری سگ و گربه می پردازند باید در مقایسه با سایر افراد فیلتر کولر گازی خود را زودتر تمیز و یا در نهایت تعویض نمایند.

- توجه داشته باشید اگر از حالت گرمایش و همچنین سرمایش کولر گازی به طور مداوم استفاده می کنید و عادت به خاموش و روشن کردن مکرر آن دارید بایستی فیلتر کولر گازی را خیلی زود تمیز کنید و در صورت نیاز می توانید آن را تعویض نمایید، چرا که هر چقدر میزان هوای بیشتری از سوی فیلتر کولر گازی رد شود بنابراین سریعتر از زمان تعیین شده بایستی به تمیز کردن فیلتر بپردازید.

- هموار عده‌ای از افراد علاقه خاصی به جریان هوای دائمی که از طریق فعالیت کولر گازی به وجود می آید دارند. این افراد بدون اینکه حالت سرمایش و گرمایش کولر گازی فعالیت داشته باشد به همین جریان هوا از خود علاقه نشان می دهند؛ چنین وضعیتی ممکن است برای افراد منزل احساس خوشایندی را به دنبال داشته باشد اما این بازه زمانی میزان هوای زیادی از سمت فیلتر هوا رد می شود، به همین خاطر بهتر است زودتر از موعد به نظافت فیلتر کولر گازی و یا حتی شستشوی آن بپردازید اگر نیاز به تعویض فیلتر بود از این کار غافل نشوید.

سخن پایانی در نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی 

اگر می‌ خواهید بدانید چه زمانی بهترین موعد به منظور تعویض فیلتر کولر گازی و یا نظافت آن است باید همواره فیلتر کولر گازی را مورد بررسی قرار دهید و مدام آن را چک نمایید. می توانید از یک آلارم در تلفن خود استفاده نمایید و با تنظیم آلارم می توانید ماهانه سر موعد به چک کردن فیلتر کولر گازی بپردازید. با انجام این کار ساده می توانید کولر گازی خود را چکاپ کرده و نسبت به پاکیزگی فیلتر های هوای آن احساس مسئولیت داشته باشید. در صورتی که فیلتر کولر گازی دچار ریزگردها و آلودگی های شدیدی شده بود می توانید از یک فیلتر نو جهت تعویض آن ها استفاده نمایید اما اگر فیلتر کولر گازی دائمی بود نیازی نیست تا خود را به خرج بیندازید بهتر است تنها از طریق تمیزکاری و شستشو آن را مثل روز اول کنید. با انجام این کارها از کولر گازی خود در فرایند خنک سازی انتظار بیشتری دارید که این امر با تمیز کردن فیلتر ها محقق خواهد شد.

 

سوالات متداول
فیلترها می توانند با شستشو به کارایی اول برگردند ، اگر پارگی یا سوراخ داشتند باید عوض شوند
بستگی به شرایط استفاده دارد ولی معمولا هر 3 ماه بهتر هست فیلتر کولر گازی شسته شود
جستجو
آخرین مقالات