حالت dry کولر گازی چیست؟

نوشته شده در 20 فروردین 1402
حالت dry کولر گازی چیست؟

کولر های گازی دارای حالت‌ها و صورت های متعددی هستند. یکی از این صورت های متعدد حالت Dry است که عموما دکمه آن روی کنترل اسپیلت‌ها قرار دارد. معنی صورت Dry کولر گازی چه چیزی است؟ و چه خصوصیت هایی دارد چیزی خواهد بود که در این نوشته پیش رو در رابطه با کولرگازی Dry توضیحاتی داده خواهد شد.

حالت Dry در کولر های گازی به چه معناست؟

چنان که می‌دانید کولرگازی Dry دارای صورت‌ها مختلفی هستند که هر یک از این صورت‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند. مثل حالت خواب که به آن Sleep هم می‌گویند و یا حالت Dry که به آن  خشک هم گفته می‌شود و یا صورت خودکار یا حالت اتوماتیک.

حالت Dry در کولر گازی یا همان حالت خشک سرعت فن دستگاه به صورت اتومات تنظیم می‌گردد و هنگامی که کولر در حالت Dry یا در حالت خشک قرار بگیرد در صورتی که دمای فضا از ده درجه سانتی گراد پایین‌تر باشد کمپرسور کولر به شکل خودکار قطع می‌گردد. آغاز به کار کمپرسور هنگامی می‌باشد که دمای خانه از دوازده درجه بیشتر شود که خود این پروسه سبب صرفه جویی در مصرف برق و بالارفتن عمر مفید کولر می‌شود.

حالت Dry کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

کولرگازی Dry به شکلی تولید و طراحی شده است که عمل رطوبت زدایی و همین طور کار استخراج رطوبت از فضای داخلی را انجام خواهد داد. حالت Dry داخل کولر های گازی در مناطق بارانی و یا در ایامی که رطوبت هوا بالا  است کارایی به شدت فراوانی دارد و به وسیله خشک کردن هوا؛ محیط را در کنار این که خنک نگه می‌دارد عاری از رطوبت نیز خواهد کرد.

علاوه برا این که یادآوری می‌شود که حالت Dry کولر های گازی مثل یک رطوبت گیر کار می‌کند و هوای فضا را مرطوب وهمین طور تازه نگه می‌دارد.

حالت خشک دستگاه که به Dry مشهور است عموما در ایامی از سال استفاده می‌شود که رطوبت هوا زیاد است و شما تصمیم دارید که رطوبت محل زندگی و یا محیط کار را کمتر کنید یا به اصطلاح خشکی هوا را افزایش دهید. البته این صورت اکثرا در جاهای ساحلی که رطوبت بالا است و شرجی می‌باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جاهای خشک که رطوبت کمتری دارند نیازی به استفاده از این حالت نیست. استفاده کردن از حالت Dry در اسپیلیت و کولر گازی موجب می‌شود فن کولر بالای دور پایین عمل کند و کمپرسور هم بر بالای چرخه سیستم عمل کوتاه مدت قرار داشته باشد تا سبب شود رطوبت اضافه نابود شود. در این پروسه اسپیلیت سبب محدودیت در هوای سرد می‌گردد. به این خاطر رطوبت فضا تا اندازه مناسبی پایین خواهد آمد.

آشنایی با حالت های مختلف کولر گازی

حالت خودکار

این حالت در کولرهای دوفاز مشاهده می‌شود. یعنی کولرگازی Dry که از هر دو صورت سرمایشی و گرمایشی بهره مند هستند. زمانی حالت اتومات را انتخاب نمایید، کولر گازی به شکل اتوماتیک و خودکار یکی از صورت های سرد و یا حالت گرم را انتخاب خواهد کرد و متناسب با دمای کولر گازی و محیط راه اندازی می‌گردد.

حالت خودکار یا اتومات، دمای محیط را به شکلی تنظیم خواهد کرد که از هوای به وجود آمده راضی باشید.

حالت خواب

یکی دیگر از صورت های متعددی که برای کولرگازی Dry است، حالت خواب می‌باشد. در این صورت، اگر کولر در شرایط سرمایشی یا خودکار قرار داشته باشد، کولر گازی به شکل خودکار در وضعیت سرمایشی دما را در طول دو ساعت ابتدایی در هر ساعت به مقدار یک درجه سانتی گراد بیشتر می‌کند.

در حالت گرمایشی هم این چیز برعکس خواهد شد؛ یعنی دما یک درجه کمتر می‌شود. بعد از این چیز، کولر تقریبا پنج ساعت دما را ثابت نگه خواهد داشت و بعد از آن هم خاموش می‌شود.

 جالب این است که این حالت سبب کاهش مصرف انرژی هم می‌شود و در پی آن صرفه جویی در هزینه اتفاق می‌افتد. همین طور با فعال نمودن حالت خواب، دمای خانه طوری تنظیم خواهد شد که در تمام شب، احساس بهتری داشته باشید.

حالت خشک یا dry

حالت درای، یکی از مشهور‌ترین وضعیت های متعدد کولر گازی می‌باشد که خیلی از مصرف کنندگان با روش عملکرد آن کاملا آشنایی ندارند. در وضعیت خشک یا dry ، سرعت فن به شکل خودکار تنظیم خواهد شد. اگر کولر گازی در وضعیت خشک قرار دارد ، چنانچه دمای خانه از ده درجه سانتی گراد پایین است ، کمپرسور به شکل اتومات خاموش می‌گردد.

فقط زمانی موتور دوباره راه اندازی خواهد شد که دمای خانه به عددی بیشتر از دوازده درجه برسد. فقط همین مطلب، یعنی خاموش و روشن نشدن دوباره کولر، عمر دستگاه را بیشتر کرده  تاثیر زیادی در کمتر شدن هزینه های مصرفی آن می‌شود.

حالت خشک یا dry

همچنین بخوانید : بهترین قیمت کولر گازی اجنرال

کدام یک از حالت های کولر گازی بهتر هستند؟

به طور کلی استفاده کردن از وضعیت های متعدد کولرگازی Dry ، کار و کیفیت عمل این کولر را بهبود خواهد بخشید. با این وجود برای این که اطلاع داشته باشید کدام یک از صورت های کولر گازی، مصرف و همین طور کیفیت عمل این دستگاه را افزایش می‌دهد، کافی است به چند چیز دقت کامل داشته باشید:

  • صورت خشک یا dry جریان هوا را به شکلی تنظیم نمایید که به شکل مستقیم به شما برخورد ننماید.
  • مناسب است دما را به شکلی که تمایل دارید تنظیم نمایید و دیگر در دماهای زیاد نگذارید.
  • زمانی که کولر گازی روشن است و در حالت کار می‌باشد، اصلا درب و پنجره های خانه و محل کار  را باز نکنید. به این صورت بازدهی کولر بیشتر می‌شود.
  • مناسب است در نزدیکی دریچه های کولر یعنی دریچه های ورودی و خروجی هوای کولر ، هیچ چیزی قرار ندهید. دلیل ان هم این است که این عمل، راندمان کولر را کمتر می‌کند و حتی با انتخاب کردن صورت های متعدد کولر گازی هم مشکل حل نمی‌شود.
  • برای اینکه عملکرد کولر چه در وضعیت سرمایشی و چه هم در وضعیت گرمایشی کمتر نشود ، باید به شکل دوره‌ای فیلتر هوای دستگاه را تمیز نمایید یا در صورتی که نیاز است، آن را عوض نمایید.
  • قبل از روشن نمودن کولر گازی، مطمئن گردید که بادگیری که به شکل افقی است به حالت بسته قرار نگرفته باشد. با دکمه timer on به وسیله کنترل کولر، وقت دلخواه برای روشن کردن کولر را تنظیم نمایید.

کدام یک از حالت های کولر گازی بهتر هستند؟

همچنین بخوانید : خرید هوشمندانه کولر گازی ال جی

مزایای استفاده از حالت Dry

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم مزیت های استفاده از کولرگازی Dry را بررسی نماییم. با توجه به موقعیتی که این حالت برای اتاق به وجود می‌آورد، دارای مزیت های پایین است:

سلامت فضای خانه: با استفاده کردن از این صورت ما از رطوب هوا کمتر خواهیم کرد. این چیز تنها بر تنفس اثر گذار نیست. اساسی‌ترین تاثیری که خواهد داشت، مبارزه کردن با کپک و همین طور مبارزه با قارچ‌ها و گرد و غبار می‌باشد.

مراقبت کردن از وسیله ها: رطوبت در دراز مدت این توانایی را دارد که به وسایل خانه صدمه های جدی وارد کند. مثلا می‌تواند باعث خوردگی وسایل الکترونیکی یا خوردگی وسایل خانه شود. به ویژه اگر در آن‌ها فلزات صدمه زا به کار برود.

رفع بد بویی: رطوبت سبب به وجود آمدن بوی نم در فضا می‌گردد. به این خاطر با استفاده کردن از Dry می‌توان به برطرف مردن این مشکل کمک نمود.

کم کردن هزینه انرژی: برای برطرف کردن رطوبت در تابستان برخی اوقات ما برای کمتر کردن دمای کولر اقدام می‌نماییم. این کار مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. اما با انتخاب کردن این صورت می‌توان این مسئله را برطرف کرد. چرا که در این صورت کمپرسور دستگاه سرعت پایین تری برای عمل خواهد داشت.

تنظیم حالت درای

شیوه تنظیم کردن وضعیت خشک دکمه Mode را برای تنظیم کردن وضعیت کار فشار بدهید. هر مرتبه که دکمه را بفشارید ، حالت به ترتیب اتومات، سرد، خشک و فن تغییر حالت می‌کند. کاربران عزیز شما می‌توانید برای انجام تعمیرات دستگاه ، نصب و سرویس کولر با کارشناسان ما تماس بگیرید تا این که به بهترین شکل ایراد کولر شما را برطرف نماییم .

دما و حالت درای کولر گازی

فرق حالت سرد و خشک در وضعیت خنک می‌توان دما را میان شانزده تا سی درجه سانتی گراد تنظیم نمود در حالی که در وضعیت خشک دما را می‌توان میان هجده تا سی درجه سانتی تنظیم نمود. سرعت فن تنها در وضعیت سرد قابل تنظیم می‌باشد. اگر کولر شما به مشکل بخورد کارشناسان ما میتواند ان را به بهترین شکل برای شما تعمیر نماید.

حالت خشک کن هوا

دور کردن رطوبت هوای اتاق را در سطح رطوبت مناسب نگه خواهد داشت، که به شما و خانواده شما این کمک را خواهد کرد که راحت‌تر تنفس نمایید و همین طور با محرک های آلرژی، مثل گرد و غبار  که در یک فضای خیلی مرطوب رشد می‌نماید، مبارزه خواهد کرد.

اگر شما یا خانواده شما از آلرژی یا از آسم اذیت هستید ، پیشنهاد می‌کنیم تهویه مطبوع کولر را بررسی نمایید.برای هر گونه تعمیر این دستگاه‌ها با ما در ارتباط باشید.

مزایای رطوبت بالا

یکی دیگر از مشکلات زندگی کردن در آب و هوایی که دارای رطوبت زیاد می‌باشد این است که با گذر زمان، رطوبت خیلی زیاد می‌تواند به شکل بالقوه بالای لباس یا پرده کپک بزند. همین طور می‌تواند سبب آسیب جزئی مثل زنگ زدگی به دستگاه‌ها و کولر شما گردد.

تمیز کردن هوا با حالت درای

وضعیت کولرگازی Dry به معنای هوایی که بدون بو می‌باشد ضمن تمیز نمودن هوا، دور کردن رطوبت‌ها می‌تواند بوهایی را که به وسیله کپک در خانه شما باشد را برطرف نماید. دیگر نیازی نیست در رابطه با بوی اذیت کننده کپک در کولر دغدغه داشته باشید، چرا که هوای تازه و دلپذیر خواهد ماند.

کاهش هزینه‌ها با حالت درای کولر گازی

می تواند هزینه های شما را که برای انرژی می‌پردازید را کمتر کند در روزهای گرم، نگه داشتن هزینه‌ها می‌تواند یک دغدغه خیلی زیاد باشد.از آنجا که همه چیزها به گرما نمی‌باشد، بلکه به رطوبت هم ارتباط دارد، نیازی نیست دما را تا این اندازه کمتر کند، بلکه به جای آن صورت درای کولر را کنترل نمایید.

از آنجا که کمپرسور این دستگاه شما با سرعت پایینی کار می‌کند، انرژی کمتری مصرف نماید که در پایان به معنای هزینه پایین‌تر در قبض می‌باشد.

خرابی حالت درای

وضعیت خشک به بهتر شدن سطح راحتی خانه شما کمک خواهد کرد اگر به خاطر رطوبت زیاد احساس خیسی، عرق نمودن یا احساس خستگی می‌نمایید، «وضعیت خشک» بدون کمتر شدن زیاد تنظیمات مربوط به ترموستات در کولر ، مورد نیاز شما است.

برای انجام هر نوع تعمیر و تنظیمات کولر میتوانید به شکل آنلاین درخواست تعمیرات خود را ثبت کنید.

حالت “Dry” کولرگازی به چه کاری می‌آید؟

وضعیت خشک برای استفاده کردن در هنگامی در نظر گرفته می‌شود که شرایط آب و هوایی مرطوب می‌باشد. برای ایامی است که آب و هوا وضعیت گرمسیری به خود گرفته و برای استفاده کردن از وضعیت خنک کننده مقداری سرد است. یا ایامی که بارانی است، یا در شرف باریدن می‌باشد و رطوبت هوا بالا می‌باشد.

آیا می‌توانم از حالت خشک (dry) در تمام روز استفاده کنم؟

به وسیله تنظیم روی این وضعیت صد در صد رطوبت هوا را از بین نخواهد برد. در مقابل، به کمتر شدن رطوبت به سطح سالم کمک خواهد کرد. با این وجود، پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری کردن از خشک شدن زیاد هوا،کولر خود را در وضعیت خشک بیشتر از یک تا دو ساعت اجرا نکنید.

آیا حالت خشک(dry)به تهویه هوا آسیب می‌رساند؟

این وضعیت کولرگازی Dry ؛ هزینه کار و انرژی تهویه مطبوع را کمتر می‌کند. البته نه فقط مصرف انرژی را کمتر می‌کند، بلکه خطر اسیب های سلامتی را هم کمتر می‌کند . با توجه به فضای سالم ارائه گردیده به وسیله این حالت، کمتر در معرض ابتلا به خطر آلرژی قرار خواهید داشت.

آیا حالت خشک اتاق را خنک می‌کند؟

وضعیت خشک واقعاً اتاق را سرد نخواهد کرد.وضعیت خنک، حالت معمولی عمومی کولرگازی‌ها می‌باشد و رطوبت هوا را کمتر نمی‌کند، بلکه دمای محیط را کمتر می‌کند.

آیا حالت خشک اتاق را خنک می‌کند؟

همچنین بخوانید : قیمت کولر گازی سامسونگ در بانه

سخن پایانی

در این نوشته به بررسی حالت کولرگازی Dry پرداخته شد. اما نکته مهم این است که وضعیت خشک یا Dry داخل سیستم های تهویه مطبوع بزرگتر هم به کار گرفته می‌شود. روش کار آن با کولرهای گازی فرق دارد.

در کولر های گازی بالای ریموت کنترل یک دکمه‌ای با وضعیت Dry قرار داده شده است که شما می‌توانید اگر رطوبت محل بالا باشد از این دکمه استفاده کنید و رطوبت محیط را کمتر کنید.

سوالات متداول
وضعیت خشک برای استفاده کردن در هنگامی در نظر گرفته می‌شود که شرایط آب و هوایی مرطوب می‌باشد.
پیشنهاد می کنیم این حالت درای یا خشک را برای بیشتر از دو ساعت استفاده نکنید
جستجو
آخرین مقالات