راهنمای کامل نصب کولر گازی و اسپلیت دیواری

نوشته شده در 22 آبان 1401
نحوه صحیح نصب کولر گازی و اسپلیت دیواری

نصب کولر گازی اسپلیت می تواند کاری کاملا تخصصی باشد و به هیچ عنوان نباید به صورت انفرادی نباید فرآیند نصب آن را انجام دهید. اما این مقاله می تواند اطلاعات عمومی را در اختیار شما قرار دهد تا در صورتی که فردی برای نصب کولر گازی نداشتید، بتوانید نصب کولر گازی را انجام دهید. همچنین اگر نیاز به راهنمایی داشتید میتوانید از متخصصان ما در همین وب سایت راهنمایی بگیرید. در این مقاله اطلاعات عمومی نصب این کولرها در اختیار شما قرار داده میشود. پس تا انتها همراه ما بمانید.

زمانی که می‌خواهید کولر گازی اسپلیت را نصب کنید می بایست با قطعات و فرایند نصب و آشنایی کامل داشته باشید. آشنایی با این قطعات در مقالات دیگر ما توضیح داده شده است که میتوانید با مراجعه به این مقالات با قطعات جانبی کولر گازی آشنا شوید و در زمان تعمیر یا نصب بدون مشکل فرآیند مورد نظر را انجام دهید.

 

نصب اسپلیت در همه مکان ها قابل انجام است و محدودیتی در نصب آن ندارید ولی باید بهترین محل نصب کولر برای کولر گازی را بدانید . اما اینکه فرآیند نصب به چه صورت است باید بگوییم که فرآیند آن عموماً یکسان می باشد و فرایند خاصی ندارد.

 

مهمترین عامل قبل از اینکه کولر گازی را خریداری کنید، این است که ابعاد مکان آن را ابتدا مشخص کنید و سپس اقدام به خرید کولر گازی کنید. دلیل این امر این است که:

اگر مکان شما کوچک باشد به نسبت آن باید کولر گازی یا اسپلیت شما ابعاد کمتری داشته باشد تا نتیجه مطلوب را برای شما به همراه آورد. پس از اینکه کولر گازی را خریداری کردید و آن را نصب کردید، زمانی متوجه راندمان بالای آن خواهد شد که کولر گازی به درستی نصب شده باشد. اگر کولر گازی به درستی فرآیند نصب را طی نکرده باشد مطمئنا راندمان خوبی را نخواهید دید و باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. برای اینکه راندمان عالی را داشته باشید و کیفیت بهره وری آن بالا باشد تمامی ابزار و اطلاعاتی که در ادامه این مقاله در اختیار شما قرار می دهیم را به خوبی مطالعه کرده و به آنها عمل کنید.

نصب کولر گازی تصویر

ابزاری که برای نصب کولر گازی مورد نیاز است:

 

قبل از اینکه فرآیند نصب کولر گازی را انجام دهید می بایست تمامی ابزاری که برای نصب نیاز است را تهیه کنید. این ابزار عبارتند از:

 

لوله بر مسی در زمان نصب کولر گازی

اتصالات لوله ها در کولر گازی برای نصب بسیار مهم می باشند و زمانی که شما می خواهید این فرآیند را انجام دهید ممکن است نیاز به برش های داشته باشید که نباید از هر ابزاری برای برش استفاده کنید. ابزار لوله بر مسی برای نصب کولر گازی یا اسپلیت می تواند بسیار کاربردی و مهم باشد.

دستگاه پرچ در زمان نصب کولر گازی

این دستگاه به صورت دستی و برقی در بازار موجود می باشد و برای اتصالات بسیار حائز اهمیت است. در زمان نصب کولر گازی داشتن این دستگاه می‌تواند فرآیند نصب شما را سرعت ببخشد.

دستگاه گیج فشار در زمان نصب کولر گازی

فشارسنج برای مواردی که کار سنجش گازهای برودتی می خواهید انجام دهید بسیار مهم می باشد و استفاده این دستگاه برای چنین مواردی که نیاز به نصب یا تعمیر دستگاه دارد بسیار حائز اهمیت است.

مولتی متر در زمان نصب کولر گازی

برای تست عملکرد خازن کولر گازی از این دستگاه استفاده می شود. همچنین اگر اقدام به نصب کولر گازی دست دوم کنید، برای اینکه گاز برودتی و خازن های گاز کولر را مورد بررسی قرار دهید بسیار مهم می باشد. البته در زمان نصب کولرهای نو مشکلی پیش نمیاید. اما تست گاز آنها می تواند در عملکرد آن تاثیر زیادی داشته باشد.

دستگاه دیگری همچون پمپ وکیوم، دماسنج و مانومتر نیز در زمان نصب کولر گازی بسیار مهم می باشند و حتما می بایست در زمان نصب از این ابزارها برای تست فشار و تست سایر فرایندها در عملکرد کولر گازی استفاده کنید.

ابزار کاربردی دیگری که برای نصب کولر گازی بسیار کاربردی و مهم است دستگاه خم کن لوله میباشد. زمانی که فرایند نصب را انجام میدهید، در خیلی جاها نیاز است که لوله مسی خمیدگی هایی باید داشته باشد تا از دیوار یا مکان‌های مورد نظر عبور کند. برای این موضوع دستگاه خم کن لوله مسی بسیار مهم می باشد. اگر بدون دستگاه خم کردن لوله مسی از همان قسمت لوله آسیب ببیند و عملکرد کولر گازی دچار اختلال شود.

 

کولر گازی در چه نقطه ای نصب شود؟

 

قبل از اینکه اقدام به نصب کولر گازی کنید، می بایست مکان مناسب را برای نصب آن انتخاب کنید. این مکان باید به نحوی باشد که هیچ مزاحمتی در عملکرد کولر گازی نباشد و قطعه اضافی بر روی دیوار مزاحم شما نباشد.

دلیل این امر این است که در زمان نصب کولر گازی می بایست دیوار را سوراخ کرده و اتصالات مربوط به کولر گازی و اسپلیت را از داخل دیوار رد کرده تا کار نصب به اتمام برسد. اگر داخل دیوار یا کناره های دیوار مشکلی از نظر اتصالات خارجی باشد، می تواند مزاحمت های زیادی را برای شما ایجاد کند. نکته دیگر این است که اگر اسپلیت را در قسمتی نصب کنید که نیاز به سوراخ کاری و خراب کردن دیوار نباشد بهتر است. اما اگر چاره جز سوراخ کردن دیوار نداشتید، حتماً از نبود انشعابات برق یا سایر اتصالات در مسیر نصب در دیوار مطمئن شوید.

 

بهترین مکان برای نصب کولر گازی

 

پس از اینکه مکان نصب را انتخاب کردید مطمئن شوید که در زمان نصب فاصله بین کولر گازی و یونیت بسیار زیاد نباشد. چرا که این فاصله می‌تواند عملکرد آن را دچار اختلال کند. همچنین می تواند هزینه های نصب را بیشتر کند و ممکن است صرفه اقتصادی برای شما نداشته باشد.

نکته دیگر این است که در قسمت هایی از منزل که گرمای بیشتری وجود دارد این کولر گازی را نصب کنید. به عنوان مثال کولر گازی نباید بالای اجاق گاز بخاری نصب شود. یا اینکه یونیت خارجی نباید زیر نور مستقیم خورشید نصب شود و ترجیحا یونیت خارجی را زیر سایه بان یا در قسمتی نصب کنید که سایه باشد.

فاصله کولر گازی نسبت به کف و اطراف نیز بسیار مهم می باشد. حداکثر دو و نیم متر از کف و حداکثر ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر از طرفین می بایست فاصله کولر گازی باشد تا عملکرد بهتری را از آن انتظار داشته باشید.

 

فاصله نسبت به اتصالات برقی در زمان نصب کولر گازی

کولر گازی را در قسمت نصب کنید که از اتصالات برقی فاصله حداکثر یک متر داشته باشد. بدلیل اینکه در دراز مدت این اتصالات برقی اختلالات زیادی را برای عملکرد کولر گازی ایجاد میکنند. پس فاصله استاندارد کولر گازی نسبت به این اتصالات برقی را حفظ کنید.

 

فاصله اتصالات برقی در کولر گازی

مهمترین نکته‌ای که خیلی ها به آن توجه نمی کنند مکانی است که کولر گازی می بایست نصب شود. شما می بایست در قسمت نشیمن یا مکانی که خواب می شوید کولر گازی را نصب کنید. دلیل این امر این است که اگر شما نسبت به کولر گازی فاصله زیادی داشته باشید، می بایست حداکثر فشار را وارد کنید تا سرمای بیشتری تولید کند و آن سر ما به شما برسد. اما اگر مکان نصب کولر گازی نزدیک محل خواب یا نشیمن شما باشد شما می توانید با کم کردن فشار هم در هزینه‌های برق صرفه جویی کنید و هم راندمان کولر گازی را افزایش دهید. این امر می‌تواند در طولانی‌ مدت بهترین کاربرد را و بهترین صرفه جویی در هزینه ها را برای شما رقم بزند.

 

دسترسی پذیری در زمان نصب کولر گازی

مطمئنا کولرهای گازی خرابی های احتمالی یا سرویس‌های دوره‌ای دارند که می بایست به آن ها توجه کنید. زمان نصب کولر گازی می بایست آن را در مکانی نصب کنید که دسترسی به آن راحت باشد و در صورت نیاز می توانید به راحتی با آن دسترسی پیدا کنید و فرآیند تعمیر و سرویس آن را انجام دهید.

 

نصب براکت ها بر روی دیوار

 

پس از تعیین مکان اسپلیت می بایست ابتدا براکت های مورد نیاز برای نصب اسپلیت را بر روی دیوار نصب کنید.

 

براکت وظیفه نگه داشتن کولر گازی یا اسپلیت را دارد. به همین دلیل نصب آن می بایست با دقت زیادی انجام شود. استفاده از ابزاری همچون دریل برای سوراخ کردن، رولپلاک و پیچ گوشتی برای سفت کردن براکت استفاده کنید. توجه به این ابزار می تواند سلامت کولر گازی شما را تضمین کند.

 

اگر به نصب و تراز بودن براکتها اهمیت ندهید، زمانی که کولر گازی را بر روی براکت قرار میدهید کج نصب می شود و همین کج بودن راندمان آن را پایین می آورد.

 

ایجاد حفره ها برای عبور اتصالات در زمان نصب

زمانی که میخواهد دیوار را برای عبور اتصالات یونیت خارجی و داخلی مشخص کنید، سوراخ هایی را باید ایجاد کنید. این سوراخ ها باید دارای استانداردهایی باشند که در ادامه این استانداردها را به صورت کامل گوش زد خواهیم کرد.

 

اتصال دو پنل به یکدیگر

زمانی که این حفره ها را ایجاد میکنید، شیب حفره می بایست به سمت پایین باشد. بدلیل اینکه در داخل لوله ها مایعات جمع می‌شوند و اگر این مایعات در لوله ها بمانند می تواند، راندمان کولر گازی را پایین بیاورد. پس وقتی سوراخ لوله به سمت پایین باشد این مایعات به راحتی تبخیر می‌شوند و مشکلی از نظر عملکرد کولر گازی نخواهید داشت.

اندازه حفره بسیار مهم می باشد!!!

 زمانی که می‌خواهید کولر گازی را نصب کنید حتماً تمام اتصالات را کنار هم قرار دهید اندازه گیری کنید و حفره ای را ایجاد کنید که فقط همان اتصالات عبور کند و حفره بزرگتر از آن ایجاد نکنید. چرا که همان حفره می تواند برای عملکرد کولر گازی مشکلاتی را ایجاد کند.

اتصالاتی که از دیوار عبور می‌کنند و یونیت خارجی و داخلی را به یکدیگر متصل می کنند، دارای عایق هایی هستند. اگر این عایقها آسیب ببینند می توانند عملکرد کولر گازی را دچار اختلال کرده و نیازمند سرویس‌ کاری زودهنگام یا تعمیر کولر گازی شوند. پس زمان نصب کولر گازی مراقب عایقهای این اتصالات باشید.

اگر سوالی ذهن شما را درگیر کرده از قسمت تماس با ما سوال خود را بپرسید و پاسخ شما در کمتری زمان داده خواهد شد.

سوالات متداول
نصب کولر گازی کار راحتی هست ولی نه برای فردی که قبلا تجربه این کار را نداشته هست
بله برای نصب کولر گازی باید تجهیزات را داشته باشیم البته تجهیزات خیلی خاصی نیست ولی در مقاله شرح داده شده هست
جستجو
آخرین مقالات