کولر گازی بهتر است یا آبی ؛ تفاوت کولر گازی و آبی

نوشته شده در 01 آذر 1401
تفاوت کولر گازی و کولر آبی در چیست؟

یکی از ابزارهای کاربردی که برای خنک کردن منزل یا محل اداری استفاده می شود کولر می باشد. این وسیله در فصل تابستان کاربرد بسیار زیادی دارد و می تواند شرایط آسایش شما را فراهم کند.

اما تفاوت ها و قیمت هایی که مربوط به کولر گازی و کولر آبی می باشد، دغدغه هایی را در بین کاربران این دو کولر ایجاد می کند. به عنوان مثال در برخی محیط ها استفاده از کولر آبی به هیچ عنوان جوابگو نمی باشد. به دلیل اینکه آب و هوا شرجی میباشد و کولر آبی نمی‌تواند سرمای مورد نیاز آن محل را فراهم کند. به همین خاطر این مقاله را آماده کردیم تا در کنار اینکه تفاوت های کولر آبی و گازی را به شما اطلاع دهیم، قیمت ها و نکات کاربردی در مورد این موارد را به شما به صورت کامل آموزش دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

کولر آبی

کولر آبی کاربرد بسیار زیادی در مناطقی دارد که گرم و خشک هستند. در این مناطق آب تبخیر می شود و فرآیند خنک‌ سازی محل سکونت شما به خوبی قابل انجام میباشد و مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما در صورتی که این کولرهای آبی در مناطق شمالی و جنوبی کشور استفاده شود، به هیچ نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. به دلیل اینکه این محیط ها شرجی می باشند و با رطوبت بالایی که در این مناطق وجود دارد به شما نمی توانید انتظار خنک شدن با این کولرها را داشته باشید.

همچنین بخوانید : کولر گازی اسکرال برای مناطق شرجی 

اما با توجه به قیمت کم کولر آبی و مصرف برق کمتر این نوع کولر ها این نوع کولر ها در مناطق گرم و خشک کاربرد بیشتری دارد و عملکرد بهتری از آنها می توان انتظار داشت.

 

کولر آبی در برابر کولر گازی

همچنین بخوانید : تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی در چیست

 

کولرهای آبی دارای یک سری نقص ها و موارد ایمنی هستند که باعث می شوند از این نوع کولر ها فاصله بگیریم و به کولر های گازی روی بیاوریم. این مشکلات را در ادامه توضیح خواهیم داد:

 

از جمله مهمترین مشکلی که این نوع کولر ها دارند این است که می‌تواند انواع ذرات هوا، ویروس و آلودگی ها را به صورت مستقیم و طریق کانال ها به منزل شما وارد کرده و هر نوع آلودگی را به ریه های شما تزریق کنند. به همین خاطر استفاده از این کولرها می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

 

اگر بخواهم به سوالی بزنم باید بگویم که:

 

اگر در فصل تابستان احساس آبریزش بینی، گلودرد و سرفه دارید، دلیل سرد بودن کولر آبی نیست. دلیل آن ورود همین گرد و غبار و ویروس‌ها هستند که باعث مریض شدن شما هم میشود.

 

پوشال هایی که در کولر آبی وجود دارد، بهترین مکان برای قارچ ها می باشد. با رشد این نوع قارچ ها انواع بیماری ها به شما سرایت میکند. به دلیل اینکه این پوشش ها از نور خورشید مستقیم دور هستند و دائماً نیز در شرایط مرطوب قرار دارند، مکان بسیار مناسبی برای رشد این قارچ ها خواهند بود. پس استفاده از کولر آبی اینچنین مخاطراتی دارد.

مقایسه کولر گازی

همچنین بخوانید :  قیمت کولر گازی وایت وستینگ هاوس

حال تصور کنید که این کولرهای آبی را در شهرهای بزرگی همچون تهران و مشهد استفاده کنید. ویروس ها، آلودگی هوا و انواع گرد و غبار ها در شهرها و استان های بزرگ می‌تواند بیشتر باشد و مریضی ها و بیماری‌های گوناگون را به منزل شما راه بدهند. لذا در حد امکان از کولرهای آبی فاصله بگیرید و کولر های گازی را جایگزین آنها کنید.

 

کولر گازی

 

این نوع کولر ها امروز دارای محبوبیت بسیار زیادی هستند. در کنار اینکه عملکرد و راندمان بالایی در سرمایش منزل و محل سکونت شما دارند. باعث می شوند تا از هر نوع آلودگی و ویروسی که خارج از منزل شما است در امان بمانید. انواع برندهای کولر گازی از جمله کولر گازی سامسونگ، زانتی یا هایسنس بهترین انواع کولر های گازی می باشند و با توجه به عملکرد و قیمت مناسبی که نسبت به سایر برندها دارند توانسته اند جایگاه مناسبی در بازار داشته باشند.

 

همانطور که در بالا گفته شد کولرهای آبی در مناطق شرجی می تواند عملکرد نامناسب داشته باشند و سرمایی مناسبی نخواهند داشت. اما کولرهای گازی بهترین ابزار برای سرمایش در مناطق شرجی می باشند و می توانند عملکرد مناسب برای سرمایش محل سکونت شما را داشته باشند.

مشکلات کولر گازی در برابر کولر آبی

همچنین بخوانید : کولر آبی سلولزی

 

کولر گازی چه مشکلی دارد؟

 

اصلی ترین مشکلی که کولر گازی دارد مصرف برق آن می باشد. مصرف برق کولر های گازی بسیار بالا است و نمی توان این موضوع را انکار کرد. اما می توانید با سرویس کاری های دوره ای منظم و برطرف کردن مشکلات برودتی آن مصرف برق را در حد قابل قبولی مدیریت کنید.

 

کولر های گازی دارای دو نوع و هستند که یک نوع آنها اسپلیت و نوع دیگر آنها پنجره هست. کولر گازی پنجره‌ای قیمت کمتری دارند، اما قیمت کم آنها دلیلی بر عملکرد مناسب آنها نیست. به دلیل اینکه مصرف برق آنها دو و نیم برابر بیشتر از کولر های گازی اسپلیت می باشد. همین امر می تواند مصرف برق شما و هزینه های شما را بسیار بالا ببرد. پس در انتخاب کولر گازی حتما نوع اسپلیت را انتخاب کنید.

 

هزینه کولر گازی و آبی

 

اولین نکته برای انتخاب کولر مورد نیاز به قدرت خرید شما می باشد. با توجه به اینکه کولر های گازی حداکثر ۵ برابر از کولرهای آبی گران تر هستند. در چنین شرایطی توانایی مالی شما را می‌سنجد که آیا قدرت خرید این نوع کولر های را دارید یا خیر. پس برای انتخاب کولر مورد نیاز می بایست قیمت آن را مد نظر قرار دهید. اما توجه داشته باشید اگر رفاه خود را دوست دارید و میخواهید سرمایش مناسبی را تجربه کنید کولر گازی را انتخاب کنید.

 

مورد دیگری که عموم مردم کولر آبی را نسبت به کولر گازی ترجیح می‌دهند قبض برق است. مصرف برق کولر گازی نسبت به کولر آبی بسیار بیشتر می باشد که همین امر نیز میتواند مسیر فرد در انتخاب کولر بهتر را تغییر دهد.

 

مصرف انرژی کولر گازی و آبی

 

یکی از بزرگ‌ ترین معایبی که کولر های آبی دارند، مصرف بسیار زیادی آب در آن ها می باشد.

 

امروزه با بحران آب مواجه هستیم و کولرهای آبی می‌تواند یکی از اصلی ترین دشمنان آب محسوب شود و مصرف آب را بسیار زیاد کند. در مناطق گرم و خشک توصیه می شود که از کولر گازی استفاده کنید. چرا که می تواند در مصرف آب صرفه جویی بالایی داشته باشد.

مقایسه هزینه کولر گازی

 

اما در مقابل کولر گازی نیز دارای عیب بزرگ می باشد، این عیب مصرف برق بالای آن است. با توجه به اینکه انرژی امروزی کشور ایران از طریق انرژی فسیلی تامین می شود و مصرف این نوع کولر ها از برق بالایی برخوردار است، می تواند در از بین بردن سوخت فسیلی بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 

نقطه قابل تامل در کولرهای گازی این است که امروزه از قابلیت به نام اینورتر بهره مند می باشند. این قابلیت باعث می شود که مصرف برق آنها در حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند، که در این صورت انتخاب کولر گازی در هر شرایطی می تواند بهترین گزینه باشد.

 

هوای پاک مهمترین تفاوت در کولرهای گازی و آبی است

 

کولر گازی این امکان را دارند که هوای پاک و سالم را در داخل منزل شما حفظ کنند. اما عملکرد این کولرها باعث آلودگی خارج محل سکونت شما است. شهرهایی همچون تهران که شهرهای بزرگ هستند، مسئله آلودگی را بسیار جدی می‌گیرند و استفاده از این نوع کولر ها می‌تواند در آلودگی این چنین شهرهایی بسیار تاثیر گذار باشد.

 

کولرهای آبی عملکرد متفاوتی دارند. به این صورت که هوای آلوده را مستقیماً به داخل منزل هدایت می کنند و باعث بروز هر نوع بیماری در افراد ساکن منزل خواهند شد.

 

به دلیل اینکه رطوبت بسیار زیادی که در پوشال ها وجود دارد باعث می‌شود که انواع قارچ ها در آن رشد کنند و تکثیر این قارچ ها می تواند باعث بروز انواع بیماری ها در افراد شود.

 

پس برای اینکه از این چنین بیماری هایی در امان باشید، عوض کردن منظم پوشال ها از مهمترین دلایل سلامت شما در استفاده از کولر آبی می باشد.

 

ناگفته نماند کولر های آبی به دلیل اینکه مصرف برق کمی دارند و آلودگی خاصی را ایجاد نمی‌کنند، دوستدار محیط زیست عنوان شده‌اند و از نظر قیمت نیز بهترین شرایط را برای خرید افراد متقاضی دارند.

 

همچنین مزیت دیگری که می‌توان برای کولر آبی در نظر گرفت و در دسترس بودن قطعات آن است. هر نوع ایرادی که در کولر آبی وجود داشته باشد را می توانید بدون کمک افراد متخصص برطرف کنید. کولر آبی شامل پمپ، موتور، تسمه و یک حلزونی است. هر کدام از این قطعات که دچار اختلال شود با تعویض و تعمیر آنها می توانید انتظار عملکرد بهتر کولر آبی را داشته باشید. همین تعویض قطعات میتواند عملکرد آن را بسیار بالا خواهد برد و نیاز به تخصص بالایی نیز ندارد.

 

در مقابل عیبی که کولرهای آبی دارد این است که اگر پوشال های آن به صورت مرتب تعویض نشود، بوی نامطبوعی را در منزل شما انتشار می‌دهد که باعث اذیت کردن شما خواهد شد و می‌تواند شرایط ناخوشایند را برای شما ایجاد کند. همچنین اگر در شهرهایی با آب و هوای شرجی از این نوع کولر ها استفاده کنید، نه تنها شما را خنک نمیکند، بلکه سبب آزار دادن شما در ساعات استراحت خواهد شد.

 

اما در این چنین شرایطی کولرهای گازی از جمله بهترین مزیت ها برخوردار هستند. یکی از بهترین مزیت ها خنک کردن محل سکونت شما بدون کمک آب می باشد که می تواند در مصرف آب بسیار صرفه جویی کند. عدم سر و صدای کولر گازی از دیگر مزیت های آن می باشد. کولرهای آبی با توجه به چرخشی که در حلزونی و موتور اتفاق می‌افتد، سر و صدای زیادی را به داخل منزل انتقال میدهد و منجر به مزاحمت و عدم استراحت شما خواهد شد. اما کولرهای گازی سر و صدایی ندارند و شما به راحتی می توانید استراحت کنید.

 

در مقابل این مزیت های کولر گازی می توان به آلودگی محیط زیست اشاره کرد. بزرگترین عیب کولر گازی همین آلوده کردن هوا می باشد. این نوع کولرها هوای داخل منزل را تمیز و پاک نگه می‌دارند. اما هوای بیرون را آلوده میکند. همچنین مصرف انرژی برق این کولرهای گازی بسیار زیاد می باشد و می تواند بار مالی زیادی را برای شما ایجاد کند.

سوالات متداول
بنا به هر شرایطی این سوال متفاوت هست ، پیشنهاد ما این هست در فضاهای آلوده حتما کولر گازی استفاده کنید
مصرف برق کولر گازی بیشتر هست و مصرف آب کولر آبی
برای این مناطق اصلا کولر آبی جواب نمی دهد و حتما باید کولر گازی استفاده کنید
جستجو
آخرین مقالات