دلیل و علت ریزش آب از کولر گازی و روش رفع آن

نوشته شده در 25 آبان 1401
دلایل ریزش آب از کولر گازی و رفع آن

کسانی که از کولر گازی استفاده می کنند، مطمئنا با ریزش آب در برخی موارد مواجه می‌شوند که ناخوشایند بوده و می تواند راندمان کاری کولر گازی را پایین بیاورد و همینطور به ساختمان آسیب بزند. برای اینکه این مشکل را برطرف کنید، باید این مقاله را مطالعه کرده و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. شما باید تمامی نقص هایی که مربوط به ریزش آب کولر هست را برطرف کنید تا هم به کولر گازی آسیب وارد نشود و هم در هزینه های شما مدیریت شود. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید عیب یابی کولر گازی خود را انجام دهید 

 

دلیل تولید آب کولر گازی

 

سوالی که خیلی ها می پرسند این است که چگونه آب توسط کولر گازی تولید میشود؟

 در پاسخ به این سوال باید بگویم که کولرهای گازی همانند سیستم های سردخانه یک نوع مبرد هستند. این مبرد دارای یک پنل داخلی و خارجی است و با توجه به عملکرد و فرآیندی که کمپرسورها انجام می دهند، باعث تولید آب می شوند و همین آب منجر به خنک کردن محیط منزل یا محل کار شما می شود.

 

در برخی موارد که کولر گازی دچار نقص‌هایی میشود و آب تولید شده توسط آن از برخی قسمت ها نشت می کند و می تواند به ساختمان یا محل سکونت شما آسیب وارد کرده و هزینه‌های جانبی برای شما ایجاد کند.

به همین خاطر می بایست هر چه سریعتر تمام مشکلات مربوط به نشتی آب کولر گازی را بگیرید.

 

نشتی آب در پنل کولر گازی

 

علت های اصلی که منجر به نشتی آب از کولر گازی میشود

این موضوع دلایل مختلفی دارد و هر کدام از این دلایل در ادامه اشاره می‌شود و نحوه برطرف کردن آن نیز توضیح داده خواهد شد:

اما توجه داشته باشید که برطرف کردن نشتی کولر گازی باید توسط یک فرد متخصص انجام شود و اگر شما بخواهید به تنهایی و بدون تخصص فرایند برطرف کنید، در کنار این که می تواند به ساختمان آسیب بیشتر به صورت ممکن است، به کولر گازی نیز آسیب بزنید. به همین منظور کمک گرفتن از متخصص ما برای برطرف کردن این موضوع بهترین راهکار میباشد. در ادامه به برخی از مسائلی که منجر به نشتی آب از کولر گازی می شود به اشاره می کنیم.

 

مسدود شدن فیلترها عامل اول ریزش آب از کولر گازی

 

کولرهای گازی باید در یک بازه ی مشخص سرویس شوند و در طی این سرویس کاری فیلتر هوای آنها باید تمیز شود.

 

در صورتی که فیلترهای هوای کولر گازی را سرویس نکنید و تمیز کردن دوره ای آنها را انجام ندهید، منجر به کثیف شدن و مسدود شدن آنها می شود. همین امر می تواند راندمان کولر گازی را پایین آورده و دلیلی بر نشتی کردن آب از آن قسمت شود.

 

اما سوالی که مطرح است این میباشد که چطور فیلتر هوا می تواند منجر به نشتی آب شود؟

در جواب باید بگویم:

در صورت انسداد فیلترها هوا نمی تواند به درستی از فیلترها عبور کند. همین امر منجر می شود که رطوبت این قسمت نتواند عبور کند و در همان مکان یخ خواهد زد. زمانی که کولر گازی خاموش شود، تمام یخ هایی که در این قسمت وجود دارد ذوب می شود و منجر به ریزش آب از کولر گازی خواهند شد.

 

شکستن پمپ کولر عامل دوم ریزش آب از کولر گازی

 

خروج آب از کولر گازی توسط پمپ کولر انجام میشود و اصلی ترین وظیفه برای خارج کردن آب توسط این قطعه انجام میشود.

 

در صورتی که هر نوع نقص در این قطعه ایجاد شود یا دچار شکستگی شود، آب به صورت کامل از کولر پمپ نمی شود و فرآیند خارج کردن آب به درستی انجام نخواهد شد و منجر می شود که از همان قسمت آسیب دیده یا شکسته شده آب خارج شود. پس از مشاهده چنین اتفاقی سریعا می بایست پمپ کولر تعویض شود.

 

عامل سوم ریزش آب از کولر گازی

 

انسداد خروجی سینی عامل سوم ریزش آب از کولر گازی

 

این قطعه در قسمت خارجی کولر است که وظیفه خارج کردن آب موجود در کولر گازی را دارد.

 

انسداد این قسمت امری طبیعی میباشد. دلیل این موضوع وجود گرد و خاک پرز فرش و یا انواع مسدود کننده ها را شامل میشود. برای اینکه چنین مشکلی را مشاهده نکنید باید به صورت دوره ای فرایند سرویس‌ کاری کولر گازی را انجام دهید این قسمت به خوبی تمیز شود. در صورتی که فرایند تمیز کردن به خوبی انجام نشود یا اصلاً سرویس کاری در این قسمت انجام ندهید، منجر به انسداد بیشتر می شود و دلیلی بر نشتی آب از همین قسمت خواهد شد.

 

برای اینکه انسداد این قسمت را از بین ببرید باز کردن سینی می تواند بهترین گزینه باشد. اما توجه داشته باشد که این کار نیز به تخصص نیاز دارد و اگر در سرویس های دوره ای توسط متخصص انجام شود راندمان کاری کولر گازی بیشتر حفظ می شود.

 

شلنگ تخلیه در مکان مناسبی نباشد عامل چهارم ریزش آب از کولر گازی

زمانی که کولر گازی را نصب می کنید، قسمتهایی از دیوار سوراخ  می‌شود که مسیرهای اتصالات و لوله ها از آن سوراخ ها عبور داده می شوند. شیب این سوراخ ها می بایست به سمت پایین باشند تا زمانی که اتصالات عبور می کنند، آب به صورت کامل از لوله ها خارج شده و به قسمت خارجی منتقل شوند. اگر همین سوراخها استاندارد مناسب را نداشته باشند، آب در همان قسمت ها باقی میماند و منجر به آبگرفتگی میشود. در نهایت نشتی از کولر گازی اتفاق خواهد افتاد.

 

عموما این اتفاق برای افراد می‌افتد که به صورت خودمختار اقدام به نصب کولر گازی میکنند و بهترین مکان نصب کولر گازی را در نظر نمیگیرند و افرادی که متخصصین حوزه هستند کمک نمی گیرند. پس توجه به شیب اتصالات و لوله تخلیه می تواند این گونه مشکلات را برطرف کند.

 

مشکل عایق نبودن لوله ها عامل چهارم ریزش آب از کولر گازی

 

لوله هایی که در پنل داخلی کولر گازی قرار دارند در صورتی که عایق نباشند اصلی ترین دلیل در نشتی آب هستند. عدم عایق کردن این لوله ها منجر می شود که رطوبت هوا را جذب کنند و با توجه به دمای پایینی که دارند بیشترین دلیل در نشتی لوله های کولر گازی محسوب می شوند.

 

کم بودن گاز کولر عامل پنجم ریزش آب از کولر گازی

 

در صورتی که گاز مبرد کولر گازی کم باشد، می تواند دلیلی بر نشت کردن آب از آن شود. به دلیل اینکه کمپرسور دستگاه یخ میزند و عملکرد اسپیلت بسیار پایین می آید. زمانی که دستگاه روشن میشود همین یخ زدگی ها منجر به نشتی آب شده و چکه کردن آب از این قسمت ها مشاهده میشود.

بیشتر بخوانید : چه نوع کولر گازی بخرم ؟ 

عامل پنجم ریزش آب از کولر گازی

 

دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به نشت کردن آب از کولر گازی شود. اگر سرویس کردن کولر گازی را به صورت دوره ای انجام دهید این اتفاقات کمتر می‌افتند. اما باز هم اگر نشتی مشاهده کردید کمک گرفتن از تیم متخصص ما بهترین گزینه بوده و تمام مسائل را به صورت کامل و تخصصی برطرف می‌کنیم تا راندمان کولر گازی شما پایین نیاید و منجر به خسارت دیدن ساختمان شما نیز نشود.

 

دلیل آب ندادن کولر گازی

 

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر کولر گازی آب ندهد دلیل بر سالم بودن آن است. اما باید بگویم همانطور که نشت کردن آب می تواند با کولر گازی آسیب بزند، آب ندادن کولر گازی نیز منجر به آسیب دیدن کولر گازی میشود و دلیل آن این است که کولر گازی دچار اختلال شده و عملکرد راندمان آن پایین آمده است که می بایست به سرعت این مشکل را برطرف کنید.

 

البته ممکن است کولر گازی شما به درستی کار کند و فرایند خنک کردن کمی مشاهده شود، اما این خنک کردن باشد و به کولر فشار زیادی وارد شود. پس اینکه آب از آن خارج نمی شود دلیل بر سالم بودن کولر نیست و همین که به کولر فشار وارد است یعنی مشکلی در کولر وجود دارد.

 

در صورتی که در هوا رطوبت وجود نداشته باشد می تواند این اتفاق بیفتد.

 

سخن پایانی

 

یکی از مشکلات که کولر های گازی با آن مواجه هستند نشتی آب است که به صورت دوره ممکن است این اتفاق برای کولر گازی شما بیفتد.

در کنار این که این نشتی آب از کولر گازی می تواند به راندمان کولر آسیب بزند، منجر به خرابی ساختمان شما میشود و گچ دیوار ها را خراب می کند که هزینه های زیادی را برای شما رقم خواهد زد.

اکثر در مواردی که منجر به نشتی آب در کولر گازی میشود را در این مقاله به صورت کامل توضیح داده و راهکار برطرف کردن آنها را نیز توضیح داده ایم. اما باز هم دلایل دیگری ممکن است برای این اتفاق رقم بخورد که توسط تیم متخصص ما به صورت کامل برطرف خواهد شد.

 

مهمترین راهکاری که می‌توان جلوی این نشتی های احتمالی را گرفت این است که سرویس کاری های دوره ای انجام دهید و تمام قطعاتی که معیوب یا مشکوک به معیوب بودن هستند را تعویض یا تعمیر کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

 

در پایان باید متذکر شوم که نصب و سرویس کردن کولر گازی از جمله مواردی است که در هزینه‌های شما برای تعویض قطعات تعمیر و خرابی های احتمالی بهترین گزینه می باشد. توصیه ما به شما این است که با تماس گرفتن با تیم متخصص ما به صورت دوره‌ای اقدام به تعمیر یا سرویس کردن کولر گازی خود کنید.

سوالات متداول
کولرهای گازی همانند سیستم های سردخانه یک نوع مبرد هستند. این مبرد دارای یک پنل داخلی و خارجی است و با توجه به عملکرد و فرآیندی که کمپرسورها انجام می دهند، باعث تولید آب می شوند
کثیف شدن فیلتر ها می تواند راندمان کولر گازی را پایین آورده و دلیلی بر نشتی کردن آب از آن قسمت شود.
جستجو
آخرین مقالات