نحوه سيم ‌كشی كولر گازی

نوشته شده در 23 دی 1401
نحوه سيم ‌كشی كولر گازی

 یکی از بهترین اختراعاتی که امروزه بسیار چشمگیر بوده و در شرایط آسایش و رفاهی عموم مردم تأثیر زیادی داشته کولر گازی است. همان‌طور که می‌دانید فصل گرما بسیار اذیت کننده است و اگر نتوانید امکانات رفاهی خود را فراهم کنید می‌تواند فصلی بسیار مشکل‌ساز برای سلامتی شما باشد. کولرهای آبی اولین گزینه برای افرادی هستند که می‌خواهند از کولر استفاده کنند و شرایط سرمایشی خوبی را برای خود فراهم کنند اما این کولرها با توجه به مشکلات و بیماری‌ها و آلودگی‌هایی که به منزل و محیط اداری وارد می‌کنند می‌توانند خطرات ناخوشایندی را برای افراد ساکن آن محیط ایجاد کنند، بنابراین دقت داشته باشید که کولرهای گازی علاوه بر این که در ایجاد تعادل در دما و سرمایش و همچنین ایجاد یک شرایط منحصر به فرد در آسایش و رفاهی افراد گزینه مناسبی است از هر نوع بیماری و آلودگی نیز جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه این کولرها از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و امروزه متقاضیان بسیار زیادی دارند در طی این مقاله به یک نکته بسیار مهم برای نصب کولر گازی یعنی سیم‌ کشی آن پرداخته‌ایم. در طی این مقاله با ما همراه باشید تا هر نوع سؤال و هر نوع راهنمایی که در مورد این موضوع نیاز دارید را به صورت کامل در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

نحوه سيم ‌کشی انواع کولرهای گازی

در حالت کلی عملکرد همه کولرهای گازی برای سرمایش یا گرمایش محیط مسکونی یا محیط اداری می‌باشد اما تفاوت‌هایی نیز در عملکرد آن ها وجود دارد، این عملکردها در ظاهر و نوع طراحی و ساختار آنها می‌باشد. بطور کلی کولرهای گازی دارای انواع پرتابل دو تیکه و اسپلیت هستند که هر کدام از آنها نوع طراحی، سیم‌کشی و نوع نصب متفاوتی نیز دارند.

وسایلی که برای سیم‌کشی کولرگازی لازم است

نوار چسب، این وسیله برای زمانی است که سیم‌ها را لخت کرده و می‌بایست عایق مناسبی را در آن قسمت قرار دهید تا از برق گرفتگی و اتصالات تا حد امکان جلوگیری کند.

سر سیم زن که معمولا برای قطع کردن سیم‌ها و سیم لخت کن نیز برای بیرون آوردن رشته‌های مسی که به اتصال سیم‌ها نیاز دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 وایرشو و وارنیش نیز از جمله وسایل مورد نیاز در نصب کولر گازی هستند.

وسایلی كه برای سیم‌كشی كولرگازی لازم است

همچنین بخوانید:ریست کردن کولر گازی

کابل مورد استفاده در سیم‌کشی کولر گازی

برای اینکه بهترین راندمان را از کولر گازی تجربه کنید می‌بایست سیم‌ کشی برق کولر گازی و کابل‌های مورد نیاز طبق استانداردهایی که برای کولر گازی تعیین شده است خریداری شود؛ به عنوان مثال کابل کولر گازی که ظرفیت و ابعاد بالایی دارد می‌بایست بسیار قوی باشد، البته فرمولی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است که این فرمول در وبسایت فروشنده یا وب‌سایت رسمی کولر گازی نیز وجود دارد. در دفترچه راهنما نیز می‌توانید از این فرمول کمک بگیرید تا کابل مورد نیاز برای کولر گازی را تهیه کنید. توجه داشته باشید اگر از کابل‌های ظریف و نازک برای سیم‌کشی استفاده کنید این کابل‌ها حرارت زیادی را می‌بایست تحمل کنند و این حرارت باعث آتش‌سوزی و از کار افتادن کولر گازی خواهد شد.

كابل مورد استفاده در سیم‌كشی کولر گازی

همچنین بخوانید :علت بوی بد کولر گازی و روش برطرف کردن آن

نکته مهم در سیم کشی کولر گازی

یکی از اشتباهات رایجی که خیلی از افراد غیرمتخصص در زمان نصب کولر گازی انجام می‌دهند این است که از سیم‌های تکه تکه در فرآیند نصب و سیم‌کشی کولر گازی استفاده می‌کنند. این سیم‌های تکه تکه به دلیل حرارت زیادی که انتقال می‌دهند مطمئناً منجر به آتش‌سوزی شده و خطرات زیادی را ایجاد می‌کنند، در نتیجه از هیچ نوع سیم کوتاه یا سیم‌های تکه تکه در فرآیند نصب استفاده نکنید و حتی‌الامکان سیم‌هایی را به کار ببرید که بدون برش یا آسیب‌دیدگی باشند.

نکته دیگر کیفیت و طول عمر کابل مورد نیاز است. این کابل‌ها می‌بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشند و برای این که کیفیت آنها تأیید شده باشند می‌بایست حتماً از نمایندگی‌های معتبر اینگونه کابل‌ها را تهیه نمایید. کابل‌های معتبر دارای دفترچه و ضمانت‌نامه هستند و هر نوع ایرادی در طول دوره استفاده از این کابل‌ها اتفاق بیفتد نمایندگی مطمئناً پاسخگو خواهد بود.

مراحل سیم‌ کشی کولر گازی

اولین مرحله لخت کردن استاندارد سیم‌ها می‌باشد. شما می‌بایست حتماً توسط سیم لخت کن این فرآیند را انجام دهید چرا که استفاده از چاقو یا وسایل غیر استاندارد در زمان برش می‌تواند هم رشته‌ها را آسیب بزند و هم منجر به آسیب دیدن کابل شود همین فرآیند می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد؛ لذا اگر از چاقو و وسایل غیر استاندارد استفاده کنید مطمئناً رشته‌های کابل برش داده می‌شوند و طول رشته‌ها کم می‌شوند همین کم شدن رشته‌ها منجر به عدم انتقال استاندارد برق شده و حرارت تولید می‌کند و همین حرارت نیز منجر به آتش‌سوزی خواهد شد.

اندازه قسمتی که قرار است لخت شود و اتصالات سیم و کابل را ایجاد کند بیست میلی‌متر کافی می‌باشد. توجه کنید که این بیست میلی‌متر نباید بیشتر یا کمتر شود و اگر این فاصله بیشتر شود می‌تواند حرارت ایجاد شده را بیشتر کند و منجر به حوادث شود؛ البته نکته دیگر جداسازی سیم‌ها است. توجه کنید که در زمان برش زدن و یا لخت کردن سیم‌ها هیچ آسیبی به سایر قسمت‌های کابل وارد نشود تا هم از برق گرفتگی و هم آتش‌سوزی جلوگیری شود.

پس از اینکه برش سیم‌ها را انجام دادید وایرشو و وارنیش را داخل سیم‌ها قرار می‌دهیم. این ابزارها برای اتصال بهتر کابل ها استفاده می‌شوند و استفاده از آنها امری ضروری می‌باشد.

پس از اینکه وایرشو و وارنیش را در داخل سیم‌ها قرار دادیم سیم‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنیم و ابزار مربوطه را برای محکم کردن آنها به کار می‌گیریم.

توجه داشته باشید که وایرشو حتماً باید بر روی قسمت لخت شده کابل قرار بگیرد و از اتصالات ناخواسته جلوگیری کند، به همین خاطر فقط می‌بایست بیست میلی‌متر برای لخت کردن کابل در نظر گرفته شود تا این وایرشو به خوبی بر روی قسمت لخت شده کابل قرار داشته باشد. در نهایت انبردست و یا سیم چین بهترین ابزار برای محکم کردن وایرشو هستند و این ابزار نیز بهترین عایق در نصب و سیم‌کشی کولرهای گازی محسوب می‌شود و استفاده از آن امری اجباری است.

پس از اینکه وایرشو بر روی سیم قرار گرفت می‌بایست از وارنیش برای عایق کردن وایرشو استفاده کرد. این فرآیند با کمک حرارت دادن وارنیش انجام می‌شود و فرآیند محکم کردن وارنیش بر روی وایرشو انجام خواهد شد. این مرحله نیز بسیار مهم بوده و از ایجاد هر نوع اتصالات و ایجاد حرارت زیاد جلوگیری خواهد کرد.

مراحل سیم‌كشی كولر گازی

همچنین بخوانید :عیب یابی کولر گازی

در مرحله آخر باید از نوار چسب استفاده کرد. محکم کشیدن نوار چسب بر روی وارنیش می‌تواند تضمین‌کننده اتصال ایجاد شده باشد و دیگر هیچ جای نگرانی برای آن قسمت نخواهید داشت و می‌توانید تمام مراحل سیم‌کشی و اتصالات را به همین ترتیب انجام دهید.

اگر تمامی مواردی که در بالا ذکر شد را به صورت مرحله به مرحله و با ابزار استاندارد انجام دهید هیچ جای نگرانی برای هیچ نوع خسارتی وجود ندارد و هیچ شوک الکتریکی در قسمت‌های مختلف سیم‌کشی ایجاد نخواهد شد و مطمئناً از خسارات ناشی از آسیب زدن به کولر گازی یا آتش‌سوزی در امان خواهید بود.

سخن پایانی در سیم کشی کولر گازی

این مقاله مربوط به سیم‌کشی کولر گازی بود و مراحل مختلف سیم‌کشی را به صورت کامل در اختیار شما قرار دادیم، البته این مقاله به صورت کلی در اختیار شما قرار گرفت و در آینده مطمئناً اطلاعات بیشتری را برای کولرهای گازی دو تکه و سایر کولرهای گازی در اختیار شما قرار خواهیم داد. نکته پایانی این است که حتماً از افراد متخصص برای نصب کولر گازی استفاده کنید و نمایندگی‌های معتبر را برای فرآیند نصب و سرویس کاری انتخاب کنید. دلیل این امر گارانتی و خدمات پس از فروش کولر گازی می‌باشد. اگر شما کولر گازی را از نمایندگی خریداری کنید و مشمول گارانتی باشید و بخواهید به صورت خودسرانه کولر گازی را نصب کنید مطمئناً از گارانتی سلب خواهید شد چون تمام مسئولیت‌هایی که برای کولر گازی در نظر گرفته شده است را نمایندگی می‌پذیرد، ولی اگر شما از خدمات نمایندگی استفاده نکنید و عملکرد خودسرانه داشته باشید و به کولر گازی آسیب بزنید مطمئناً هیچ هزینه‌ای از سمت نمایندگی برای شما متقبل نخواهد شد؛ پس هر نوع سرویس کاری یا هر نوع خدماتی که نیاز داشتید را می‌توانید از نمایندگی دریافت کنید و هزینه‌ای در دوره گارانتی پرداخت نکنید. علاوه بر آن برای اتصالات کابل ها حتماً طبق آموزش پیش بروید و از ابزاری همچون وایرشو و وارنیش برای عایق‌کاری بهتر بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول
بله متفاوت هست بنا به عملکرد و ساختار کولر گازی نحوه سیم کشی متفاوت هست
خیر ، اصلا این کار را انجام ندهید که خسارت زیادی را برای شما به بار می آورد
جستجو
آخرین مقالات