کولر گازی را در کجای اتاق نصب کنیم؟ چرا؟

نوشته شده در 12 اردیبهشت 1402
کولر گازی را در کجای اتاق نصب کنیم؟ چرا؟

مکان متناسب جهت نصب کولر گازی، پیش از آن که خریدار کولر گازی به نصب آن اقدام نماید، باید یک مکان متناسب جهت نصب و قرار دادن کولر گازی انتخاب کنند. همان گونه که اطلاع دارید اسپیلت و کولر گازی از 2 قسمت تشکیل شده است: پنل درونی آن و کندانسور یا کمپرسور که بعنوان پنل بیرونی جهت نصب در بیرون از محیط در نظر گرفته شده است. در این مقاله با شما هستیم تا با چگونگی انتخاب یک محل صحیح جهت نصب کولر گازی به شما کمک کنیم.

قوانین نصب کولر گازی در نمای ساختمان

جهت نصب کولر گازی در نمای بیرونی ساختمان بایستی قوانین و نکات خیلی مهم را در نظر گرفت؛ البته رعایت نمودن این قوانین تاثیرات به سزایی بروی کیفیت عملکرد کولر گازی خواهد داشت، در اینجا به بعضی از اصلی ترین مراحلی که جهت نصب کولر گازی بایستی در نظر داشت اشاره نموده ایم:

قوانین نصب کولر گازی در نمای ساختمان

همچنین بخوانید : نحوه صحیح نصب کولر گازی و اسپلیت دیواری

تراز بودن کولر گازی

در اولین مرحله بایستی تراز بودن کولر گازی را در نظر بگیرید تا مانع از ریزش آب و صدمه رسیدن به کولر گازی گردد.

فاصله پنل از سقف را به دقت در نظر داشته باشید:

اقدام بعدی که بایستی صورت بگیرد این می باشد که اغلب در منازل ارتفاع سقف خیلی بلند نیست و هوای گرم به سطح بالایی و نزدیک سقف منتقل می شود، از طرفی دیگر پیشنهاد می شود که مناسب ترین محل جهت نصب کولر گازی حدود فاصله 50 سانتی متری از سقف است. تا در هنگام سرویس و تعمیر بهتر در دسترسی قرار داشته باشد و نیز در جوار هوای گرم درون اتاق قرار نگرفته باشد؛ نکته بعدی این است که پنل اصلا نباید در مجاورت لوازم تولید کننده گرما و رطوبت قرار گیرد. حتما به این مطلب دقت لازم را داشته باشید که پنل درونی اسپیلت و کولر گازی را اصلا در جوار لوازم تولید گرما قرار ندهید زیرا این موضوع به علاوه این که موجب صدمه زدن به کولر و کاهش راندمان و کیفیت عملکرد کولر گازی می گردد، می تواند باعث تولید هوایی نامطبوع و نیز پخش نمودن هوایی گرم توسط کولر گازی در خانه شما شود.

فضای کافی جهت سرویس و تعمیر کولر در نظر گرفته شود:

مرحله بعدی که بایستی جهت جایگاهی متناسب جهت نصب کولر گازی در نظر داشته باشید این می باشد که در هنگام نصب اسپیلت و کولر گازی حتما فضای کافی را جهت سرویس و تعمیرات آن در نظر داشته باشید؛ زیرا شما حداقل یک بار در سال مجبور به اعمال سرویس کولر گازی خواهید شد، پس بهتر است که از همان لحظه اول پیش بینی جهت این موضوع داشته باشید.

برگزیدن مناسب ترین محل جهت نصب پنل بیرونی کولر گازی:

همان طور که تا به اینجا تلاش نمودیم که بهترین شرایط جهت نصب پنل درونی کولر گازی را به شما عزیزان ارایه دهیم، بایستی دقت کنید که کندانسور و یا همان پنل بیرونی کولر گازی نیز بایستی دارای جایگاه ایده آلی باشد؛ اول برای این کار نیاز به یک سایبان جهت کندانسور داریم؛ زیرا چنانچه کندانسور در معرض تابش مستقیم نور افتاب قرار داشته باشد حتما این قضیه بر کارکرد آن اثرات منفی خواهد داشت و چنانچه کندانسور  و یا همان پنل بیرونی را در سایه جای گذاری نمایید، در روال تولید هوایی خنک به آن کمک شایانی خواهد نمود.

از این سو توصیه می کنیم که چنانچه ناچار بودید پنل را در پشت بام قرار دهید بایستی حتما برای آن یک سایبان مناسب بگذارید. مورد بعد این که کندانسور را حتما از محل هایی که هوای آلوده در آن وجود دارد دور نمایید. زیرا پنل بیرونی کولر کازی نقش به سزایی در تولید نمودن هوای کولر داشته و پیشنهاد می شود محل انتخاب شده جهت نصب آن در فضای باز باشد که دارای هوای مناسبی باشد.

در اطراف کندانسور تا 50 سانت فضای خالی در نظر بگیرید:

وجود داشتن وسایل و یا حتی دیوار در جوار کندانسور باعث به وجود آمدن تداخلاتی در کارکرد کولر گازی می گردد و جهت رساندن کولر به دمای مطلوب و هوایی مطبوع، احتیاج به مصرف انرژی بیشتری از طرف کندانسور می باشد.

به همین خاطر در هنگام برگزیدن مکان متناسب جهت نصب کولر گازی توصیه می گردد در طرفین پنل بیرونی کولر گازی خود جهت نصب تا 50 سانتی متر فضای خالی نگه دارید ، تا بازدهی بهتری را از کارکرد کولر دریافت نمایید. در ادامه این مطلب برای برگزیدن جایگاه مناسب جهت نصب کولر گازی همراه ما باشید تا شرایط نصب کولر گازی در محل هایی مثل اتاق  و حیاط خلوت را با هم بررسی نماییم.

کولر را در کجای اتاق نصب می کنند؟ چرا؟

جهت نصب کولر گازی در اتاق نکاتی را که در بالاتر توصیف کردیم را بایستی رعایت نمایید، یعنی اول تراز بودن کولر گازی در اتاق را در نظر داشته باشید، بعد فواصل پنل تا سقف و سپس جهت برگزیدن مکان متناسب این امر را بر عهده یک نصاب حرفه ای بگذارید. زیرا که نصب کولر گازی احتیاج به مهارت و تخصص کافی داشته و نصابان کولر گازی قادر هستند موقعیت های مکانی مناسب را تشخیص داده و به نصب کولر گازی و اسپیلت طبق اصول و استاندارد های لازم اقدام نمایند ولی چنانچه که اصرار به نصب کولر گازی توسط خودتان داشته باشید، حتما بایستی به نکات بسیار مهمی مانند این که هیچ وقت کولر گازی را در کنار دستگاه هایی دارای صدا و لرزش فراوان هستند، نصب نکنید زیرا این امر موجب کمتر شدن کارکرد دستگاه و صدمه دیدن آن می گردد و جهت پخش نمودن هوا به طور درست در اتاق بایستی پنل درونی کولر را در جای مناسبی نصب نمایید و اختلاف سطحی بیشتر از حد استاندارد در 2 قسمت درونی و بیرونی موجب جمع شدگی روغن کمپرسور و نیز صدمه به کمپرسور کولر گازی می گردد.

نکات مهم در نصب کولر گازی

نکته اول: این که هیچگاه دستگاه های تهویه هوای مطبوع را در حفاظ هایی بسته نگذارید، زیرا باعث ایجاد تداخل و عدم کارایی درست کولر گازی می گردد زیرا که هواجی خروجی کولر گازی را به طور مستقیم وارد دستگاه تهویه هوای مطبوع شده و سرویس کردن و تعمیر و دسترسی به دستگاه هم به مشکل برمی خورد.

نکته دوم: این می باشد که هیچگاه ورودی یک دستگاه را مقابل خروجی دستگاهی دیگر قرار دهید؛ قرار دادن چند دستگاه در جوار یکدیگر و پهلو به پهلو و یا پشت سر یکدیگر موجب کمتر شدن شدید راندمان خروجی کولر گازی می گردد.

نکته سوم: این که در نصب نمودن کولر گازی به کارکرد فن دستگاه خارجی حواستان باشد زیرا گردش درست هوا در کولر گازی ار اهمیت به سزایی برخوردار می باشد و در صورت عدم عملکرد فن دستگاه خارجی امکان دارد صدمات جدی به کولر گازی تان وارد گردد و عملکرد کولر گازی تان کمتر گردد.

نکته چهارم این می باشد هنگامی که کولر گازی خویش را به شکل دیواری نصب می نمایید توجه داشته باشید که راه لوله اش حتما باز باشد و مکان نصب به طور کامل تراز باشد تا هیچگونه آبی از کولر گازی تان چکه نکند.

نکته پنجم: یکی از نکات مهم در نصب کولر گازی می باشد که پیشنهاد می کنیم که کولر گازی تان را عموما بروی تراس و یا پشت بام خانه خویش نصب کنید، زیرا که مکان قرار گرفتن کولر گازی بسیار مهم می باشد و در صورت تعمیرات و سرویس بایستی در جای صحیحی قرار گرفته باشد تا در صورت بروز مشکل و یا خرابی که احتیاج به تعمیر می باشد بتوان براحتی به قطعات گوناگون کولر گازی دسترسی پیدا کرد. دستگاه خارجی کولر گازی خویش را هیچگاه در مجاورت دودکش نصب نکنید چون که موجب کاهش عملکرد و خرابی دستگاه می شود.

نکته ششم: دمای کولر گازی خویش را به طور متناسب تنظیم نمایید زیرا در صورت تنظیم نبودن متناسب دما، کولر گازی شما به استهلاکی زودتر دچار می گردد.

نکته هفتم: یکی دیگر از نکات مهم در نصب کولر گازی می باشد که بایستی به این نکته دقت شود که دستگاه را نباید در معرض و مجاورت صدای زیاد و لرزش شدید نصب نمود. صداها و لرزش های شدید دستگاه های اطراف قادر است بروی قطعات دستگاه و اجزای حساس کولر گازی تاثیر بگذارند و بروی عملکرد آن نیز تاثیر گذار است.

آخرین و مهم ترین نکات در نکته هشتم می باشد که میتوان به عدم وجود گرد و خاک در محیطی که کولر گازی در آن نصب می گردد اشاره نمود، زیرا این گرد و خاک با گذشت زمان مجاری لوله های کولر گازی را مسدود نموده و موجب کم شدن و استهلاک کارکرد کولر گازی می گردد.

آموزش نصب برق کولر گازی

همچنین بخوانید : بهترین محل نصب کولر گازی

آموزش نصب برق کولر گازی

یکی دیگر از نکات مهم در نصب کولر گازی، آموزش نصب برق کولر گازی می باشد. زیرا در صورت سیمکشی غلط کولر گازی امکان دارد سوختگی در پنل و مدار دستگاه به وجود بیاید. مدار هایی که در کولر گازی های جدیدتر به کار برده شده اند از نوع اینورتر بوده که از این سبک از مدار ها در مقایسه با مدار های قدیمی کولر گازی دارای مصرف انرژی کمتری می باشند. لذا در صورت استفاده از کولر گازی های قدیمی بهتر است مدار الکتریکی اش را به نوع اینورتر تغییر داده تا مصرف برق کولر گازی شما کمتر شود.

یکی از اصول مهمی که در سیمکشی کولر گازی بسیار مورد اهمیت می باشد می توان مسیر کابل را نام برد که بایستی به نحوه ای صحیح رعایت گردد. در نصب برق کولر گازی باید به این نکته توجه نمود که سیم آبی رنگ اتصال قدرت را به ترمینال یک، سیم قهوه ای رنگ را به ترمینال دو، سیم قرمز را به ترمینال سه و سیم سبز و یا زرد را به زمین وصل نماییم. در زمان نصب دقت نمایید که سیم ها در سوکت های خویش محکم گردیده باشند و هیچگونه اتصال کوتاهی میان سیم ها قرار نداشته باشد.

اکثر خرابی هایی که ممکن است برای کولر گازی ها و مخصوصا در نوع ایستاده ی آنها رخ دهد به خاطر نوسانات برقی وارد دستگاه شده که چنانچه در سیم کشی کولر گازی خویش از کابل هایی با ضخامت تر استفاده نمایدد و مسیرسیمکشی تا کنتور به طور صحیح رعایت گردد می تواند حداقل صدمات به دستگاه را در طی مدت عمر خویش به آن وارد نماید.

حداکثر فاصله کمپرسور کولر گازی

بیشترین فاصله ممکن کمپرسور کولر گازی با لوله های رابط مسی میان پنل درونی مطابق با ظرفیت کولر میان 10 الی 22 متر است که صورت وجون این طور فاصله ای واجب می باشد که پیش از سفارش با متخصص های مربوطه مشاوره کنید چون فاصبه بیش از حد باعث کم شدن شدید راندمان خنک شونده می شود. بیشترین فاصله ممکن کمپرسور کولر گازی از نکات بسیار مهم در نصب کولر گازی است زیرا که رعایت نکردن فواصل کمپرسور با سایر قطعات کولر گازی باعث افت زیاد شدید عملکرد و استهلاک کولر گازی می گردد.

نصب کولر گازی در حیاط خلوت

همچنین بخوانید : خرید کولر گازی هایسنس با بهترین قیمت بازار

نصب کولر گازی در حیاط خلوت

جهت نصب نمودن کولر گازی در حیاط خلوت تان به موضوع بسیار مهمی بایستی دقت کنید که حتما در بخشی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندارد کولر گازی را نصب نمایید و یا این که یک سایبان متناسب جهت کولر گازی تهیه نمایید، با این کار، دیگر نگرانی برای خرابی کولر گازی نخواهید داشت.

وسایل مورد نیاز جهت نصب کولر گازی

پس از بررسی برگزیدن جایگاه ایده آل جهت نصب کولر گازی اکنون به سراغ وسایل و لوازم مورد نیاز جهت نصب کولر می رویم؛ برای نصب کولر گازی ابزاری که برای شما لازم میشود به 2 دسته تقسیم می گردند: ابزار عمومی و ابزار تخصصی

ابزار عمومی: به ابزاری عمومی گفته می شود که جهت بیشتر امورات تعمیری و جهت دستگاه های گوناگون از آن ها استفاده می گردد مثل: کیف ابزار، جعبه بکس، سیم پیچی، آچار فرانسه، انبر قفلی و دستی، دم باریک و سیم لخت کن، پیچ گوشتی ها، چکش، سوهان، خط کش و ... . این ها ابزار آلاتی می باشند که جهت تعمیرات هر گونه وسایلی کاربرد دارند.

ابزار تخصصی: اکنون به معرفی ابزار های تخصصی برای نصب و تعمیرات کولر گازی می پردازیم که این ابزار آلات شامل: لوله بر مسی، پرچ کن یا لاله کن، منیفولد سرویس یا گیج فشار، مولتی متر، پمپ وکیوم، ترمومتر، مانو متر و دستگاه فنر خم کن لوله مسی می باشند.

سخن پایانی

و در انتهای این مقاله امیدواریم که مکان مناسب را جهت نصب کولر گازی را بتوانید انتخاب نمایید و با دقت به نکات ذکر شده در این مقاله قادر هستید که یک جایگاه مناسب جهت نصب کولر گازی و نیز نصب کندانسور کولر گازی را انتخاب نمایید.

سوالات متداول
برای نصب کولر گازی در اتاق باید این را مد نظر داشته باشیم که فاصله دو تا اسپلیت از هم زیاد نباشد
تراز نبودن کولر گازی باعث ریزش آب و صدمه رسیدن به کولر گازی می گردد.
جستجو
آخرین مقالات