بایدها و نبایدهای داکت اسپلیت

نوشته شده در 02 اردیبهشت 1402
بایدها و نبایدهای داکت اسپلیت

امروزه در اکثر ساختمان های مسکونی و همین طور در ساختمان های تجاری و اداری از سیستم های داکت اسپلیت استفاده می‌کنند و مردم به خرید این دستگاه روی آورده اند و استقبال بالایی از این دستگاه کرده اند و از خصوصیت های مهم این دستگاه تهویه هوای مطبوع فضا است.

امروز در این مطلب به بیان بایدها و نبایدهای داکت اسپلیت خواهیم پرداخت تا زمان خرید این دستگاه با آگاهی و اطلاعات بیشتر اقدام نمایید.

معرفی داکت اسپلیت

این دستگاه دارای دو پنل درونی و بیرونی است که کمپرسور و کندانسور در قسمت بیرونی و اوپراتور در قسمت درونی قرار دارد و این دستگاه یک سیستم کامل تبرید است و قسمت درونی و بیرونی به وسیله دو لوله مسی با هم وصل می‌شوند و هوای سرد و گرم را بین محیط جابه جا می‌کند.

 مایع سردکننده داخل کندانسور به وسیله لوله مسی به شکل گاز مبرد ساخته و با جذب نمودن گرمای فضا به یونیت درونی منتقل می‌کند و سبب خنک شدن هوا می‌گردد اما این که بایدها و نبایدهای داکت اسپلیت چیست و ویژگی های و معایب این دستگاه چه چیزهایی است را در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

نکات مهمی که در باره داکت اسپلیت باید بدانیم

یکی از چیزهای مهم که توجه و انتخاب مردم به داکت اسپلیت رفته است آلودگی های هوای کلا شهرها می‌باشد و استفاده کردن از کولر آبی به فراموشی سپرده شده و جای آن را داکت اسپلیت گرفته است به دلیل کیفیت بالاتر و نبود نیاز ب کانال کشی از طبقه های بالا به قسمت های پایین ساختمان سبب شده است که بیشتر افراد برای تهویه کردن مطبوع خانه خود و یا جای کار از داکت استفاده نمایند.

 پس یکی از بایدها و نبایدهای داکت جلوگیری کردن از آلودگی در کلان شهرها می‌باشد و همین طور کیفیت بهتر این دستگاه نسبت به بقیه دستگاه‌ها نیز می‌باشد. مورد بعدی هزینه برق است که با به کار گیری این دستگاه برق مصرفی کمتر خواهد شد.

اما یکی از بایدها و نبایدهای داکت اسپلیت می‌توان به بیان برخی از مشکلات آن پرداخت که البته برای این موارد راه حل وجود دارد اما به هر حال زمانی این دستگاه را نصب می‌کنید صدای تقریبا زیاد این وسیله سبب از بین رفتن آرامش در منزل یا محل کار خواهد شد.

 به همین خاطر داکت اسپلیت را نباید به هیچ عنوان در بالای سقف کاذب داخل اتاق خواب و یا پذیرایی قرار دهید اکثرا داخل سقف کاذب در قسمت ورودی و یا راهروها و پاگردهای راه پله‌ها نصب می‌کنند و یکی دیگر از مشکلات این دستگاه عدم کنترل دما در محیط داخل خانه است که با طراحی کردن درست و گذاشتن لوله های مسی و قرار دادن فاصله این لوله های مسی دمای فضای خانه را می‌شود کنترل نمود.

نکات مهمی که در استفاده از داکت اسپلیت باید بدانیم

همچنین بخوانید : تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

داکت اسپلیت چه مزایایی دارد

کم کردن مصرف برق نسبت به بقیه کولرهای گازی ها

راه اندازی و نصب کردن راحت و آسان داکت اسپلیت و امکان نصب کردن داخل سقف کاذب

طول عمر مفید و خوب این دستگاه

حذف شدن کانال کشی در خارج از ساختمان و همین طور نبود لوله کشی در قسمت کف و سقف ها.

کمتر شدن آلودگی هوا و استفاده نمودن از هوای مطبوع و عالی برای هر واحد.

اکسیژن کافی و مورد نیاز فضای اطراف را تامین خواهد کرد.

صرفه جویی در مصرف آب می‌کند.

داکت اسپلیت چه مزایایی دارد

همچنین بخوانید : مزایا و معایب کولر گازی هیوندای

معایب داکت اسپلیت

این دستگاه هوای سرد و گرم را به وسیله یک کانال وارد محیط خواهد کرد و این دستگاه تنظیم کننده دستی دما ندارد تا تهویه مطبوع کند و این سبب هدر رفتن انرژی بیشتری می‌شود و صدای اذیت کننده و زیادی دارد که سبب ناراحتی می‌گردد.

ظرفیت و راندمان دستگاه داکت اسپلیت

توان این دستگاه به فاکتورهای خیلی فراوانی بستگی خواهد داشت که یکی از این معیارها فضای منزل شما است به طور مثال اگر واحد مسکونی شما صد و بیست متر است یک دستگاه سی و شش هزاری برای شما خوب و مناسب می‌باشد پس انتخاب کردن درست توان دستگاه علاوه بر این که سبب کارکرد بهتر خواهد شد در پایین آوردن هزینه خرید هم تاثیرگذار است توجه به توان و قدرت داکت اسپلیت هم یکی از بایدها و نبایدهای داکت اسپلیت می‌باشد که باید به آن دقت کامل داشت.

در هنگام خرید دستگاه داکت اسپلیت به راندمان این وسیله یعنی بر چسب انرژی EER   باید دقت کامل کرد به دلیل این که هر اندازه ضریب بازدهی بیشتری داشته باشد داکت اسپلیت کم مصرف‌تر  خواهد بود که گریدهای مصرف انرژی A  برترین نوع راندمان می‌باشد و همین چیز سبب کمتر شدن مصرف انرژی خواهد شد پس توجه به راندمان و برچسب انرژی وسیله هم از بایدها و نبایدهای داکت است.

اسپلیت کانالی چیست؟

با توسعه  و گسترش فناوری و نیاز بشر به تامین کردن هوای مطبوع و خوب برای ادامه حیات ، مجموعه‌ای   گوناگون و متعدد از سیستم های تهویه به بازار‌ها وارد شده است. یکی از این تجهیزات ، اسپلیت های کانالی می‌باشند که در حقیقت همان اسپلیت تک پانل محسوب می‌شوند که بخش درونی آن در دهانه کانال قرار می‌گیرد اما به وسیله فن فشار بالا و به کم فن هوادهی، هوای سرد به وجود می‌آید و از روی اواپراتور یا قسمت درونی دستگاه وارد کانال توزیع هوای می‌گردد و به هر بخش می‌رسد.

نوع عملکرد سیستم آن‌ها یک چرخه سردکن هماننند کمپرسور و کندانسور و اواپراتور را دارد و به وسیله نصب کردن دو تکه اصلی به کمپرسور و کندانسور در قسمت بیرونی و اواپراتور آن در محیط درونی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این وسیله توانایی توان دو تن تبرید تا پنج تن را دارد، با توجه به نوع اواپراتور DX سرما در محیط به کار گرفته می‌شود و هدر رفتن در طول لوله کشی میان 2 یونیت رخ نمی‌دهد.

ظرفیت و راندمان دستگاه داکت اسپلیت

همچنین بخوانید : مزایا و معایب کولر گازی هیتاچی

مزایای استفاده از اسپلیت ها

هزینه مصرفی برق یکی از مهترین و اساسی‌ترین   مشکلات استفاده از این نوع سیستم‌ها می‌باشد. برای مدیریت کردن هزینه‌ها می‌توان با به کارگیری مدل های اینورتر این دستگاه، در مصرف برق صرفه جویی نمود.

 از طرف دیگر جداگانه بودن هزینه برق برای هر یک از واحدهای ساختمان یکی از علل توجه و اقبال ساکنین به استفاده از این دستگاه است. همین طور نیاز نداشتن به استفاده از چندین یونیت کمپرسور برای هر یک از اتاق های یک خانه، باعث شده است تا محیط کمتری برای یونیت های بیرونی در قیاس با اسپلیتهای یک پانل مشغول گردد. از دیگر باید های به کارگیری از اسپلیت ها، دقت به قضیه آلودگی هوای شهرها می‌باشد که علاقه مردم به استفاده از کولرهای آبی را کمتر نموده است.

 از سوی دیگر باید به این چیز دقت داشت که معماران مسکن، با دقت به تخصیص ندادن یک فضای کاذب برای گذردادن کانال عمودی کولرهای آبی از طبقه های بالا به طبقه های پایین قسمت مفید و بیشتری در آخر کار در اختیار دارند که این چیز علاقه به استفاده از این دستگاه را در میان ساکنین بیشتر نموده است.

معایب استفاده از اسپلیت ها

اما چنانکه که هیچ دستگاه ساخت بشری از عیب و نقص خالی نمی‌باشد، باید به نقاط ضعف این وسیله هم اشاره کرد. صدای تقریبا زیاد حاصل از یونیت های درونی، نداشتن امکان کنترل دما برای هر کدام از محیط‌ها و اتاق های یک خانه، مصرف برق زیادتر به خاطر سرد شدن محیط‌هایی که در ساعات گوناگون شبانه روز به کار گرفته می‌شوند مثل سالن و پذیرایی در شب و اتاق خواب در روز، عدم امکان گردش هوا در هنگام بسته بودن در اتاق از مهم‌ترین   موارد استفاده از این وسیله است. بودن این محدودیت‌ها البته تا اندازه‌ای   قابل حل می‌باشد که می‌توان با تخصیص دادن مبالغی کم این مشکلات را برطرف کرد.

چند پیشنهاد برای استفاده از اسپلیت کانالی

برای کمتر کردن صدای اذیت کننده ، چند مسئله را باید مورد دقت و توجه قرار داد. در صورتی که امکان دارد محل نصب یونیت در محیطی  دور از اتاق خواب و همین طور سالن نشیمن باشد گذاشته شود. پاگردهای قسمت وارد شدن به ساختمان جای خوبی برای قرار گرفتن یونیت درونی می‌باشند.

از طرف دیگر استفاده کردن از کانال برگشت هم تاثیر زیادی در استفاده کردن از این دستگاه‌ها خواهد داشت. تولید کنندگان عموما هوای برگشت را از زیر وسیله تامین می‌کنند اما نصب کردن حداقل چند متر کانال برگشت در کمتر کردن صدا تاثیرگذار می‌باشد. امکان تامین کردن هوای دریافتی در بلندی سی و چهل سانت از کف هم به گرمایش بهتر کمک خواهد کرد.

برای برطرف کردن کنترل مستقل دما بین محیط های هر کدام از واحدها هم می‌توان با طراحی دقیق اندازه انشعابات کانال و با توجه به فاصله تا یونیت درونی تقریبا این قضیه را مدیریت کرد اما در پایان استفاده نمودن از دریچه و دمپر مکانیکی یا برقی تنها راهکار مفید برای این مشکل خواهد بود.

در رابطه با سرمایش محیطهایی که به آنها در برخی از ساعات شبانه‌روز نیازی نمی‌باشد، پیشنهاد می‌شود از دو وسیله اسپلیت کانالی استفاده کنیند و محیط اتاق های خواب و پذیرایی به شکل جداگانه کنترل گردد که این چیز در هزینه برق مصرفی تا تقریبا چهل درصد کم کردن هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با یکسری فاکتورهای داکت اسپلیت مطالبی خواندیم. بایدها و نبایدهای داکت اسپلیت زیاد است و به معیارها و یکسری عوامل گوناگون بستگی خواهد داشت که زمان خرید این دستگاه باید به این بایدها و نبایدها دقت کرد تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

 

سوالات متداول
داکت اسپلیت یک سیستم تهویه هست که برای سرمایش و گرمایش بکار برده می شود که پنل داخلی آن در سقف به کار برده می شود
در نحوه به کارگیری پنل داخلی و یک سری فاکتورهای دیگر تفاوت دارن که پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت و مقایسه داکت اسپلیت و کولر گازی را در سایت بخوانید
جستجو
آخرین مقالات