تفاوت و مقایسه داکت اسپلیت و کولر گازی

نوشته شده در 17 دی 1401
تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

داکت اسپلیت و کولر گازی تفاوت‌های بسیار زیادی دارند که هر کدام از این تفاوت‌ها می‌تواند بودجه و هزینه‌ای که برای خرید هر کدام نیاز دارید را متغیر کند. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله و تفاوت‌های آنها بهترین سیستم را برای منزل خود یا محل کار خود انتخاب کنید و آن را استفاده کنید. قبل از اینکه مقاله را شروع کنیم از تفاوت‌های اصلی که باعث متغیر شدن هزینه‌ها می گردد صحبت می‌کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا تمامی تفاوت‌هایی که این دو ابزار سرمایشی یا گرمایشی دارند به خوبی آگاه شوید.

ایجاد سرمایش توسط داکت اسپلیت در چندین اتاق آن هم به صورت همزمان انجام می‌شود. این اولین تفاوت میان کولر گازی و داکت اسپلیت است.

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که داکت اسپلیت دارد تعادل گردش هوا در دویست متر مربع می‌باشد و می‌تواند این متراژ را به صورت کامل مورد تهویه قرار دهد و در جهت آسایش و رفاه این محیط بیشترین کاربرد را از خود نشان دهد.

البته به دلیل اینکه یونیت خارجی داکت اسپلیت بسیار بزرگ می‌باشد و ممکن است راندمان آن بسیار پایین بیاید از داکت هایی با یونیت‌های کوچکتر استفاده می‌کنند که می‌تواند حداکثر صد و پنجاه مترمربع را هوادهی کند که باز هم نتیجه بسیار قابل قبولی است، در مقابل کولرهای گازی چنین عملکردی ندارد و تنها در همان اتاق یا هالی که نصب شده‌اند فرآیند سرمایش یا گرمایش را انجام می‌دهند.

نخستین مقایسه‌ای که صورت گرفت متراژ بود و همان‌طور که گفته شد داکت اسپلیت در این مقایسه جایگاه بهتری دارد، البته هزینه داکت اسپلیت در چنین شرایطی بسیار بیشتر می‌باشد چرا که می‌تواند فضای بیشتری را سرویس‌دهی کند. توجه داشته باشید داکت اسپلیت تنها در زمانی استفاده می‌شود که شما نیاز دارید که ساختمان یا یک محوطه بزرگ را هوادهی کنید و فرآیند سرمایش و گرمایش آن محیط را تأمین کنید؛ اما در زمانی که می‌خواهید فقط یک اتاق را مورد هوادهی قرار دهید منطقی تر این است که از کولر گازی استفاده کنید و در چنین شرایطی استفاده از داکت سپلیت غیر منطقی به نظر می آید.

 

طراحی و زیبایی داکت اسپلیت در مقابل کولر گازی

در این زمینه برای داکت اسپلیت می‌توان چنین گفت: داکت اسپیلت همانند کولر آبی از کانال‌کشی برای هوادهی به سایر اتاق‌ها استفاده می‌کند. این عملکرد بدین صورت می‌باشد که کانال‌ها در داخل دیوار یا در سقف کاذب تعبیه می‌شوند و هیچ یک از ویژگی های مربوط به زیبایی شناختی را برهم نمی‌زند و اصلاً قابل مشاهده نیستند. تنها دریچه‌هایی که از دیوار خارج می‌شوند و برای هوادهی مورد استفاده قرار می‌گیرند مشاهده شده که در زیبایی شناختی داکت اسپلیت هیچ نوع اختلالی ایجاد نمی‌کند.

طراحی زیبای کولر گازی در مقابل اسپلیت

همچنین بخوانید:تفاوت گاز R22 و R410 در کولر گازی چیست؟

یونیت خارجی نیز در جایی نصب می‌شود که به هیچ عنوان قابل مشاهده نیست و فرایند زیبایی‌شناختی داکت اسپلیت را دچار اختلال نمی‌کند، اما اگر فاصله داکت اسپلیت و یونیت خارجی بسیار زیاد باشد و شرایط مناسبی برای راندمان بالا ایجاد نکند به ناچار می‌بایست آن را در قسمتی قرار داد که متأسفانه دیده می‌شود و کمی از زیبایی ظاهری داکت اسپلیت کم می‌کند. این مکان ممکن است در تراس یا پشت دیوار باشد که حتما باید آن را در چنین مکان‌هایی نصب نمود تا بتوان بالاترین راندمان داکت اسپلیت را تجربه کرد اما باز هم با توجه به هوادهی مناسبی که در متراژ بالا انجام می‌دهد این چنین ایرادی نمی‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد. بهرحال بیشتر توصیه می‌شود که یونیت خارجی در مکانی قرار گیرد که هم از نظر زیبایی شناختی و هم از نظر ایمنی در بهترین قسمت قرار گرفته باشد.

در مقابل، کولر گازی یونیت داخلی آن به صورت کامل دیده می‌شود و جلوه نامناسبی را ایجاد می‌کند همچنین نمای بیرونی یعنی کندانسور نیز به صورت کامل قابل مشاهده است و ساختمان‌هایی که کولر گازی را به تعداد زیاد استفاده کنند و یونیت خارجی آنها قابل مشاهده باشد می‌تواند یک جلوة بسیار ناخوشایند از ساختمان ایجاد کنند که زیبایی شناختی کولر گازی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.

برای اینکه کولر گازی زیبایی شناختی مناسب‌تری داشته باشد و کندانسور خارجی آن مشکلی برای زیبایی شناختی کولر گازی ایجاد نکند توصیه می‌شود آن را در قسمتی نصب کنید که هم از نور مستقیم خورشید در امان باشد و بهترین سرما دهی را ایجاد کند و هم در قسمتی نصب شود که کمتر مشاهده شده و جلوه خارجی ساختمان را دچار اختلال نکند.

 

ایجاد سروصدا در داکت اسپلیت در مقابل کولر گازی

فاکتور مقایسه دیگری که در داکت اسپلیت و کولر گازی بسیار حائز اهمیت است سر و صدا می‌باشد. این فاکتور در محیط‌هایی که آسایش و آرامش برای آنها اهمیت زیادی دارد نکته بسیار مهمی است. بطور کلی اگر به این فاکتور توجه نشود می‌تواند در درازمدت مشکلات زیادی را برای افراد آن ساختمان یا محیط اداره ایجاد کند.

در این مورد باید بگویم که هر چه فاصله یونیت خارجی نسبت به یونیت داخلی کمتر باشد و یا اینکه پشت پنجره و یا در تراس نصب شده باشد می‌تواند سر و صدای بیشتری را به داخل منتقل کند که عدم آسایش افراد را به دنبال خواهد داشت. به همین منظور تا حد امکان می‌بایست یونیت بیرونی در پشت بام و در قسمتی نصب شود که هیچ نوع سر و صدایی را به داخل ارسال نکرده و آلودگی صوتی نیز ایجاد نکند.

البته اگر یونیت بیرونی از نظر کیفی راندمان خوبی داشته باشد و قطعات آن از کیفیت مناسبی برخوردار باشند حتی اگر در تراس یا پشت دیوار نصب شوند سر صدای کمتری را به داخل انتقال می‌دهند و افراد خیلی احساس ناخوشایند نخواهند داشت، ولی در صورتی که یونیت عمرزیادی داشته باشد و از قطعات بی‌کیفیت برخوردار باشد می‌تواند به کلی آرامش افراد را از بین ببرد؛ به همین خاطر توجه به کیفیت قطعات یونیت نیز می‌تواند مکان نصب آن را متغیر کند.

سرو صدا در داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی

همچنین بخوانید :مزایا و معایب کولر گازی گرین

به منظور اینکه سروصدا و آلودگی صوتی را از بین ببرید می‌توانید عایق های متفاوت و راهکارهای زیادی را برای از بین بردن این سر و صدا بکار گیرید، البته با کمک گرفتن از هریک از این فاکتورها برای کاهش سر و صدا هزینه‌های نصب نیز افزایش می یابد مخصوصاً اینکه اگر بخواهید داکت اسپلیت را نصب کنید مطمئناً با افزایش هزینه چشمگیری روبرو خواهید شد که می‌تواند در درازمدت صرفه اقتصادی داشته باشد؛ چرا که آسایش افراد محیط را به صورت کامل ایجاد کرده و هیچ کس شکایتی از وجود سروصدا نخواهد داشت البته ابعاد و حجم داکت اسپلیت نیز می‌تواند در عایق‌کاری تأثیرگذار باشد هرچه این ابعاد کمتر باشد مطمئناً هزینه عایق‌کاری نیز کمتر خواهد بود.

 قدرت سرمایش کولر گازی بیشتر است یا داکت اسپلیت

برای فرایند  سرمایش هیچ کدام از این ابزارها مشکلی ندارند ولی در فصل سرما که به سیستم گرمایشی داکت اسپلیت و کولر گازی نیاز است می‌تواند تفاوت‌هایی را ایجاد کند. در کولر گازی به دلیل این اینکه تغییر حالت می‌تواند هزینه‌های زیادی را از نظر مصرف برق و مصرف گاز ایجاد کند عموماً به صرفه نیست و اکثر کسانی که کولر گازی را مورد استفاده قرار می‌دهند بیشتر عملکرد سرمایشی آن را مد نظر قرار می دهند و در فصل سرما از ابزارهای مکمل همانند بخاری، شوفاژ و سایر ابزارهای گرمایشی استفاده می‌کنند و محیط منزل یا محل کار خود را گرم می‌کنند؛ اما در داکت اسپلیت بدین‌گونه نیست. در واقع در داکت اسپلیت می‌توان با اضافه کردن لوله‌های آب گرم فرآیند گرمایشی ساختمان را به خوبی انجام داد و یک هوای گرم، مرطوب و کاملاً مطبوع را ایجاد کرد و تمام این گرما را در تمام محیط ساختمان توزیع نمود بنابراین در چنین شرایطی داکت اسپلیت می‌تواند پیشرو باشد.

سرو صدا در داکت اسپلیت بیشتر هست

همچنین بخوانید :مقایسه کولر گازی سامسونگ با ال جی

تنظیم دما در اتاق‌های مختلف توسط داکت اسپلیت و مقایسه آن با کولر گازی

 

تنظیم دما در اتاق‌ها نیز می‌تواند مهم‌ترین مسئله در سرمایش یا گرمایش کولرهای گازی و داکت اسپلیت باشد.

با توجه به اینکه کولر گازی در هر اتاق عملکرد مختلفی را می‌تواند ایجاد کند می‌توان آن را تنظیم کرد و تنظیم دما به صورت مستقل انجام پذیر می‌باشد، همچنین می‌توان کولرگازی هر اتاق را خاموش یا روشن کرد و عملکرد آنها را به صورت کاملاً مجزا تعیین نمود. اما در داکت اسپلیت بدین‌گونه نیست به دلیل اینکه کانال‌کشی در همه اتاق‌ها به صورت یکسان انجام می‌شود سرمایش یا گرمایش که از طریق این کانال‌ها به همه اتاق‌ها ارسال می‌شود به صورت یکسان می‌باشد مگر اینکه شما بخواهید از ترمینار‌ها برای  تنظیم دما و باز و بسته کردن دریچه‌ها کمک بگیرید. این روش می‌تواند دمای اتاق ها را متغیر کند و راهکار مناسبی برای تنظیم دمای هر اتاق به حساب می آید؛ اما با توجه به اینکه این ترمینار ها می‌توانند در نصب داخل اسپلیت قیمت را متغیر کند می‌تواند هزینه بر نیز باشد اما برای اینکه افراد ساختمان دمای اتاق خودشان را بتوانند به نسبت دلخواه تغییر دهند استفاده از این ترمینار‌ها توصیه می‌شود و می‌تواند بهترین شرایط را برای استراحت فراهم آورد.

تنظیم دما در کولر گازی و اسپلیت

همچنین بخوانید :دلایل ریزش آب از کولر گازی و رفع آن

سخن پایانی

 

در طی این مقاله اطلاعات کاملی در مورد داکت اسپلیت و کولر گازی در اختیار شما قرار داده شده و شرایط نصب و هزینه نصب آنها نیز به صورت کامل توضیح داده شد. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله تمامی اطلاعات لازم برای انتخاب هر کدام از این ابزارها سرمایشی یا گرمایشی بهترین شرایط را برای ساختمان و یا محیط اداری خود فراهم کنید، همچنین کمک گرفتن از این مقاله می‌تواند تمامی موارد مربوط به تنظیم دما، انتخاب سیستم سرمایشی یا گرمایشی و همچنین فرآیند نصب را به صورت کامل در اختیار شما قرار دهد پس توصیه می‌شود در کنار این که این مقاله را مطالعه می‌کنید از افراد متخصص نیز برای فرآیند نصب کمک بگیرید تا تمامی فرآیند نصب به‌صورت استاندارد انجام شود و بالاترین راندمان را برای کولر گازی یا داکت اسپلیت خود در نظر داشته باشید. افزون بر این موارد توصیه می‌شود که از نمایندگی‌های معتبر اقدام به خرید داکت اسپلیت یا کولر گازی کنید؛ چرا که این موارد شامل گارانتی هستند و اگر در طول دوره گارانتی هرگونه خرابی‌های احتمالی مشاهده شود می‌توانید از گارانتی و خدمات پس از فروش بهره‌مند شده و به صورت رایگان اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات کنید. البته توجه داشته باشید که نباید به صورت خودسرانه اقدام به تعمیر کولر گازی یا داکت اسپلیت کنید چرا که این کار ممکن است به کولر گازی آسیب بزند و شما را از بهره مندی از دوره گارانتی محروم نموده، بنابراین نمایندگی هیچ هزینه‌ای را پرداخت نخواهد کرد و شما ملزم به پرداخت تمامی هرینه های موجود خواهید بود.

 

سوالات متداول
این دو تفاوت های زیادی دارند ولی اولین و مهم ترین تفاوت این دو در متراژی هست که پوشش می دهندو داکت اسپلیت فضای بیشتری را پوشش می دهد ولی کولر گازی در همان اتاق یا فضایی که نصب هست
این مورد بنا به شرایط هست که بهتر هست با مشاوران مربوطه صحبت کنید و شرایط را بسنجید
جستجو
آخرین مقالات