تبدیل کولر گازی معمولی به اینورتر چگونه هست

نوشته شده در 10 آذر 1401
تبدیل کولر گازی معمولی به اینورتر

اگر اطلاعات کافی در مورد کولرهای گازی در نوع معمولی و اینورتر ندارید باید بگویم که این دو تفاوت های زیادی دارند و عملکرد آن­ها نیز با یکدیگر متفاوت می­باشد.

در این مورد باید بگویم که کولرهای گازی که مدل معمولی دارند نسبت به کولرهای گازی اینورتر دارای مصرف برق بسیار زیادی هستند و اگر در جایگاه مقایسه آن­ها را قرار دهیم کولر های گازی معمولی مصرفی مشابه با مصرف کولر های آبی خواهند داشت، به همین دلیل خیلی از افرادی که تمایل به استفاده از کولر گازی در محل سکونت خود را دارند تمایل بیشتر آن­ها به سمت استفاده از کولر گازی اینورتر می­باشد و دلیل اینکه این کولرهای گازی هم دارای مصرف برق کمتری می باشند و هم عملکرد بهتری در خنک کردن محل سکونت شما خواهند داشت.

برای اینکه بدانیم کولرهای گازی اینورتر به چه صورت در مصرف برق صرفه جویی می کنند و راندمان کاری بالایی دارند و اینکه آیا امکان دارد که کولرهای معمولی را به کولر گازی اینورتر تبدیل کرد یا خیر؟ در ادامه به تمام این سوال ها پاسخ خواهیم داد.

سوالی که ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده این است که آیا کولرهای گازی اینورتر نسبت به کولرهای گازی معمولی از کمپرسور موتور یا سایر قطعات مجزا استفاده می کنند یا کولرهای گازی معمولی از قطعات بی­ کیفیت در ساخت استفاده می‌کنند؟ در جواب باید بگویم که این دو کولر گازی از نظر قطعات با یکدیگر فرقی ندارند. تنها تفاوتی که میان کولر گازی معمولی و کولر گازی اینورتر وجود دارد، یک دستگاه کوچک و کیت کنترل می­باشد که عملکرد کولر گازی اینورتر را کنترل می­کند.

عملکرد کولرهای گازی قدیمی بدین صورت می باشد که این کولرها یا خاموش یا روشن هستند. برای توضیح باید بگویم که شما یک دما برای کولر گازی قدیمی در نظر می­گیرید در صورتی که کولر گازی محیط را مورد سنجش قرار دهد و خارج از دمای مورد نظر شما باشد کولر روشن می­شود و در زمان رسیدن به دمای مورد نظر کولر خاموش می­شود، همین خاموش و روشن شدن کولر گازی باعث می­شود که بار زیادی وارد شود و مصرف برق کولر گازی بسیار بالا برود.

به عبارت دیگر کولر گازی در زمانی که روشن می­شود با حداکثر قدرتی که دارد عملکرد خود را نشان می­دهد که این مسئله مصرف برق بسیار زیادی می‌طلبد و زمانی که خاموش می­شود همان عملکرد را خواهد داشت و مصرف برقی ندارد، اما توجه کنید زمانی که کولر گازی روشن می­شود مصرف به شدت بالایی را تجربه می‌کند.

برای اینکه بهتر به عملکرد کولر گازی قدیمی پی ببرید کافیست دمای محیط را مشخص نموده و سپس کولر گازی را خاموش کنید. زمانی که کولر گازی از دمای مورد نظر شما خارج شده و سپس روشن شود، برق منزل شما به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و تمام لامپ های روشن محل سکونت شما کم نور می‌شود، همین عامل باعث می‌شود که به سایر وسایل دیجیتال منزل شما آسیب جدی وارد شود و عمر آن­ها تا حد زیادی کاهش یابد.

همچنین بخوانید: تفاوت کولر گازی با کولر آبی چیست؟

کولرهای گازی اینورتر

همانطور که در بالا گفتیم امکان کنترل دور موتور در کمپرسور کولر های گازی قدیمی وجود نداشت و کولر های گازی قدیمی یا در لحظه روشن بودند یا خاموش، به نحوی که دمای محیط را می سنجیدند و اگر خارج از آن دما مشاهده می کردند کولر خاموش یا روشن می­شد.

البته در گذشته برای کنترل دور موتور قطعاتی تعبیه می‌شد که این کنترل دور موتور به صورت ثابت بود، یعنی یا دور موتور کم یا دور موتور زیاد بود، اما کولر های گازی اینورتر به این شکل نیستند و عملکرد آن­ها به این صورت می­باشد که در لحظه به صورت اتوماتیک دور آن­ها کم یا زیاد می­شود. همین کنترل دور موتور باعث شده تا یک عملکرد بسیار ساده ولی تاثیر گذار در مصرف برق منزل شما باشد.

 

آیا می شود کولر گازی را دستی اینورتر کرد؟

 

به همین خاطر اگر دمای محیط از دمایی که شما تعیین کرده بودید خارج شود، کولر روشن نخواهد شد چرا که روشن بوده و فقط دور آن بیشتر می­شود تا دمای محیط را مناسب با دلخواه شما تعیین نماید، لذا می­تواند مصرف برق را مدیریت کند.

 

آیا می توان کولر معمولی را به کولر اینورتر تبدیل کرد؟

کولر گازی اینورتر با توجه به مصرف برق و راندمان کاری مناسبی که دارد محبوبیت بالایی در بازار داشته و همه افرادی که از کولر گازی قدیمی برخوردارند، تمایل دارند که این چنین کولرهای گازی را تهیه کرده و از آن استفاده کنند، اما متاسفانه برخی افراد سودجو در بازار وجود دارند که برای کلاهبرداری به شما توصیه می­کنند که کولر گازی معمولی خود را به کولر گازی اینورتر تبدیل کنید و این فرایند را با استفاده از روش تعویض کیت یا تعویض موتور توصیه می‌کنند، که این امر با توجه به نوع عملکرد این دو نوع کولر گازی غیر ممکن می­باشد و صرفاً افراد سودجو قصد دارند که سر شما را کلاه بگذارند، در ادامه باید بگویم که کولر گازی اینورتر طراحی و نوع ساخت کاملاً متفاوتی دارد و به هیچ عنوان نمی­توان کولر گازی معمولی را به اینورتر تبدیل نمود.

کولر گازی اینورتر با توجه به تجهیزات الکترونیکی که در آن وجود دارد به یک کامپیوتر بسیار کوچک تبدیل شده است و با توجه به برنامه نویسی و نوع ساختاری که دارد به هیچ عنوان نمی توان کولر گازی معمولی را به آن تبدیل کرد، مگر اینکه با هزینه های بسیار بالا و کمک گرفتن از برنامه نویسان حرفه ای این فرایند را انجام دهید که اگر هزینه های آن را در نظر بگیرید به هیچ عنوان کار مقرون به صرفه­ای نمی­باشد و می­تواند بار مالی زیادی را برای شما ایجاد کند که البته در نهایت نیز ممکن است نتیجه مطلوب را مشاهده نکنید.

به همین منظور به هیچ عنوان گول حرف های افراد سودجو برای تبدیل کولر گازی معمولی به اینورتر را نخورید.

 

کم کردن مصرف برق در کولرهای گازی معمولی

همانطور که در بالا اشاره کردیم به هیچ عنوان نمی توان کولر گازی معمولی را به کولر گازی اینورتر تبدیل کرد، اما توجه داشته باشید که می توان طی یکسری راهکار و فرآیندها مصرف برق این نوع کولر های گازی را کم کرد.

مواردی که در ادامه ذکر می شود بهترین راهکار و تاثیرگذارترین موارد برای کم کردن هزینه های برق مصرفی کولر گازی می باشد و در صورتی که این موارد را به دقت انجام دهید مطمئن باشید که همان کولر گازی معمولی شما مصرف برق کمی را ایجاد خواهد کرد.

 

تقلب در کولر گازی اینورتر

 

محل قرارگیری کولر گازی

بهترین محل نصب کولر گازی بسیار مهم هست همانطور که می‌دانید هوا به صورت سرد و گرم وجود دارد، هوای گرم به طرف بالا حرکت می­کند و هوای سرد به طرف پایین، پس هر چقدر کولر گازی شما به سقف نزدیک تر باشد هوای گرم بیشتری به آن وارد می شود و تا رسیدن به دمای مورد نیازی که شما تعیین کرده­ اید زمان بیشتری مصرف می شود، به همین خاطر توصیه می‌شود که کولر گازی معمولی حداقل ۴۰ سانتی متر از سقف فاصله داشته باشد، چراکه با انجام این کار کولر گازی راحت‌تر می‌تواند فرآیند سنجش دمای محیط و خنک کردن محیط را انجام دهد و همین طور فشار کمتری به برق محل سکونت شما وارد می شود و البته راندمان کاری کولر گازی نیز افزایش می­یابد.

 

سرویس کاری منظم

فرقی نمی کند که کولر گازی شما اینورتر باشد یا معمولی، اگر سرویس کاری­های معمولی برای کمپرسور و فیلتر هوای کولر گازی را انجام دهید مصرف برق آن مدیریت شده و فشار زیادی به کولر گازی وارد نمی شود.

اگر فیلترهای هوای کولر گازی به درستی فرآیند عبور هوا را انجام ندهند، کولر به جای اینکه هوا را سرد کند باعث گرم کردن هوا می شود که همین مسئله باعث پایین آمدن راندمان کولر، خراب شدن کولر گازی و مصرف به شدت بالای برق محل سکونت شما خواهد شد.

 

نکته مهم

برای سرویس کاری­های دوره­ای کولر گازی تخصص بالایی نیاز است و اگر بخواهید به صورت خودسرانه این سرویس کاری را انجام دهید، به طور حتم خسارت زیادی به کولر گازی وارد خواهید کرد. برای اینکه از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید می­توانید با شماره تلفن­هایی که در زیر این مقاله آمده تماس بگیرید و برای سرویس کاری کولر گازی خود به ما اطلاع دهید و در کمترین زمان به محل سکونت شما مراجعه نموده و البته در کوتاه ترین زمان فرایند سرویس کاری را انجام خواهیم داد.

 

کندانسور زیر سایه باشد

کندانسور قسمتی از کولر گازی است که وظیفه گردش هوا و وارد کردن هوای خنک به داخل منزل را انجام می دهد. اگر این وسیله زیر نور مستقیم خورشید باشد هوای وارد شده به محل سکونت را گرم می­کند و برق زیادی را مصرف می­کند. سعی کنید در زمان نصب این قطعه حتماً آن را در زیر سایه قرار دهید یا یک سایه بان برای آن درست کنید تا نور مستقیم خورشید به آن برخورد نکند.

 

دمای استاندارد کولر گازی

دمای ۲۱ درجه بهترین دما برای محیط محل سکونت شما می­باشد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است این دما می­تواند احساس آرامش و آسایش به فرد بدهد و دمایی را ایجاد کند که نه برای فرد سرد باشد و نه احساس گرما کند.

در برخی موارد مشاهده شده که افراد دمای ۱۴ درجه را برای استاندارد کولر گازی در نظر می‌گیرند. طی این فرایند فشار برق بسیار زیادی به کولر گازی وارد شده و در کنار اینکه محیط سکونت شما دمای مناسبی را نخواهد داشت و شما مدام احساس گرما می­کنید مصرف برق محل سکونت­تان نیز بسیار بالا می رود، که به قطعات دیجیتال از جمله تلویزیون، یخچال و سایر وسایل برقی شما خسارت وارد می­شود.

به همین منظور در همه کولرهای گازی دمای ۲۱ درجه بهترین دما و یک دمای استاندارد می­باشد.

 

عایق بندی محل سکونت

برای اینکه بهترین دما را در محل سکونت خود تجربه کنید می­بایست از پنجره‌هایی استفاده کنید که دو جداره هستند و عایق سرما و گرما را ایجاد می­کنند که مانع خروج سرما از محل سکونت شما می­شود، در چنین شرایطی به سرعت محیط سکونت شما به دمای استاندارد می رسد و کولر گازی نیاز به فشار بیشتر نخواهد داشت.

 

تبدیل کولر گازی به اینورتر کار شیادان

 

لامپ کم مصرف

خیلی‌ها فکر می‌کنند لامپ کم مصرف تاثیری در دمای محل سکونت ندارد، اما باید بگویم که لامپ­های قدیمی که مصرف زیادی دارند گرمای بیشتری نیز تولید می­کنند که همین گرما باعث می­شود که سنسورهای کولر گازی تعیین کنند که دمای محیط خارج از حد استاندارد می­باشد و کولر گازی شروع به فعالیت می­کند. در صورتی که از لامپ های کم مصرف استفاده کنید هم مصرف برق این لامپ­ها کمتر بوده و هم با توجه به حرارت کمی که تولید می کنند کولر گازی تحت تاثیر این حرارت قرار نمی‌گیرد و فشار بیشتری به آن وارد نخواهد شد.

سوالات متداول
خیر ، عملا این امکان توسط اشخاص وجود ندارد
از لحاظ هزینه برق کولر گازی اینورتر بهتر هست
جستجو
آخرین مقالات