Btu چیست و نحوه محاسبه آن چگونه هست؟

نوشته شده در 30 بهمن 1401
Btu چیست و نحوه محاسبه آن چگونه هست؟

توجه داشته باشید از Btu به عنوان واحد اندازه گیری برای میزان ظرفیت سیستم های تهویه مطبوع استفاده می کنند. در حقیقت Btu مخفف یک واژه انگلیسی است که آن هم British Thermal Unit می باشد. شما می‌توانید با استفاده از Btu به اندازه گیری میزان سرمایش تهویه مطبوع در واحد زمان بپردازید. در نظر داشته باشید Btu بعنوان واحد اندازه گیری انرژی همچون کالری، ژول و غیره به کار گرفته می شود. به طور کلیBtu به منظور اندازه گیری نمودن انرژی حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد

زمانی که Btu تعریف می‌شود نمی‌توان گفت که بر اساس این تعریف میزان دمای بادی که از سوی دستگاه خارج می شود خنک تر است، بلکه اندازه سرمایی که به یک فضایی که سیستم تهویه مطبوع در آنجا قرار دارد وارد می شود بیشتر خواهد بود. در نظر داشته باشید که Btu به واسطه فرمول انجام می شود.

به طور کلی بایستی با توجه به شرایط آب و هوایی یک منطقه، محیط، تعداد افرادی که در آن محیط قرار دارند، مساحت و غیره ظرفیت سیستم تهویه مطبوع را مد نظر قرار دهید. در این مقاله می‌خواهیم به توضیح بیشتر درباره Btu بپردازیم و همچنین راجع به چگونگی محاسبه آن هم صحبت کنیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

کسب اطلاعات بیشتر درباره Btu

همچنین بخوانید : عمل دیفراست یا برفک زدایی در کولر گازی چیست؟

کسب اطلاعات بیشتر درباره Btu

توجه داشته باشید از جمله واحد هایی که به منظور اندازه گیری کردن گنجایش کولر گازی مورد استفاده قرار می‌ دهند Btu می باشد. بهتر است بدانید کولر گازی دارای واحدهای اندازه گیری متعددی است، بنابراین Btu از جمله واحد های اندازه گیری به شمار می رود که غالباً برای سنجش انرژی حرارتی در تجهیزات مربوط به سیستم های گرمایشی و سرمایشی به کار گرفته می شود. با گفتن این عبارت ممکن است با خود بگویید دستگاه هایی که دارای سیستم سرمایشی هستند چگونه میزان انرژی حرارتی را مورد ارزیابی قرار می دهند؟

به طور کلی باید گفت انرژی تحت عنوان انرژی سرمایی وجود نداشته لذا با توجه به انرژی حرارتی و میزانی که تولید می شود یا نمی شود می توان به اندازه گیری آن پرداخت. در تعریف Btu باید بگوییم انرژی گرمایی که با اندازه مشخص به فشار یک اتمسفر ارائه می شود Btu گفته می شود تا میزان دما را تا حد زیادی از ۶۰ درجه فارنهایت به تقریباً ۶۱ درجه فارنهایت بیفزاید در واقع این تعریف کلی می باشد. اغلب افراد از واحد اندازه گیری به عنوان یکی از شاخصه های اصلی به مورد بررسی قرار دادن ظرفیت سیستم های گرمایشی و سرمایشی می‌پردازند.

ممکن است شما هم زمانی که به خریداری کولر گازی می‌پردازید بر روی آن دو عددی را ببینید که به منظور Btu قرار داده شده است. در واقع عدد اول نشان دهنده میزان انرژی مصرفی یا میزان انرژی ورودی برای کولر گازی است و عدد دومی که بر روی آن ثبت شده است میزان انرژی را نشان می‌دهد که این دستگاه از خود تولید می کند، لذا با مدنظر قرار دادن هر یک از این عدد ها به خوبی می توانید به میزان عملکرد کولر گازی پی ببرید؛ به همین خاطر می توان گفت کاربرد بسیار زیاد می باشد. به طور کلی بر روی کولرهای گازی قطعاً این دو عدد جهت به دست آوردن میزان ظرفیت کولر گازی وجود دارد.

کاربرد Btu چیست؟

از جمله کاربرد های Btu می توان گفت بر اساس آن می توان بیان کرد که موتور قرار گرفته در کولر گازی برای چه منطقه جغرافیایی مناسب به نظر می‌آید، همچنین با توجه به مد نظر قرار دادن Btu

می توان انواع کولر گازی را در نظر گرفت.

اگر شما جزو افرادی هستید که می خواهید برای منزل خود کولرگازی خریداری نمایید، بهتر است به منظور برگزیدن توان عالی کولر گازی بایستی مساحت مکان مورد نظر را در نظر بگیرید؛ البته به منظور برگزیدن این توان افزون بر مساحت بایستی ارتفاع آن محل و همچنین نوع کاربری یعنی اداری، مسکونی و تجاری بودن آن را در نظر داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که اگر کولر گازی را خریداری کنید که میزان ظرفیت های آن به طور نامناسب انتخاب شده باشد چنین فرایندی تا حد زیادی بر روی راندمان دستگاه تاثیر منفی می گذارد. اگر می خواهید کولر گازی خریداری شده بر اساس متراژ محل زندگی به نحو احسن فعالیت داشته باشد بایستی Btu  و مساحت مکان مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید. در واقع از این طریق است که می توان کولر گازی را خریداری کرد که فعالیتش عالی است.

کاربرد Btu چیست؟

همچنین بخوانید : نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

چگونه می توانیم کولر گازی را با توجه به مساحت یک مکان بطور صحیح انتخاب کنیم؟

یکی از موضوعات مهمی که در زمان خریداری انواع کولر گازی باید در نظر بگیرید میزان عملکرد صحیح کولر گازی با توجه به اقلیم آب و هوای یک منطقه می باشد. هرگاه می خواهید یک کولر گازی با برند معتبر خریداری کنید بایستی حتماً به نوع کاربری آن توجه زیادی به خرج دهید به عنوان مثال باید بدانید کولر گازی برای چه مکانی در نظر گرفته می شود؟ برای مراکز تجاری، اماکن مسکونی و یا اداری مناسب است؟ همچنین آگاهی از میزان افرادی که قرار است در آنجا باشند و یا رفت و آمد داشته باشند، شرایط آب و هوای شهری که در آن زندگی می کنید به چه شکل است؟

به خاطر داشته باشید نوع اقلیم یعنی زندگی کردن در مناطق جنوبی و یا شمالی تا حد زیادی در انتخاب نوع کولر گازی بر اساس Btu بسیار به شما کمک می کند. به همین خاطر است که برای انواع سیستم تهویه مطبوع به منظور اندازه گیری کردن و مورد ارزیابی قرار دادن توان گرمایشی _ سرمایشی هر یک از سیستم ها از British Thermal Unit استفاده می کنند، در حقیقت برای اینکه این عبارت راحت تر بیان شود این جمله را به صورت کوتاه بیان می‌کنند یعنی برای اندازه گیری کردن ظرفیت کولر گازی از واژه Btu استفاده می‌کنند که پیش‌تر به توضیح آن پرداخته ایم.

بهتر است بدانید ظرفیت هر یک از انواع کولر های گازی از جمله مولفه های مهم به منظور انتخاب کولر گازی با استفاده از آن می باشد که در واقع با توجه به تعداد پنجره ها، مساحت، تعداد نفرات و غیره مشخص می گردد.

اگر بتوانید به طور صحیح کولر گازی را انتخاب نمایید برای نمونه در صورتی که میزان گنجایش کولر گازی از مساحت محل مورد نظر کمتر باشد احتمال دارد آن طوری که انتظار دارید آن مکان خنک نگردد و در صورتی که مکان مورد نظر مساحتش نسبت به ظرفیت کولر گازی کمتر باشد، بنابراین کولر گازی تلاش می کند تا به صورت مداوم فعالیت نموده و این تداوم عملکرد کولر باعث می گردد تا به موتور و سایر قطعات آن فشار وارد شده و در نهایت منجر به خرابی آن می گردد در چنین حالتی بایستی هزینه زیادی را برای تعمیر آن صرف کنید، اما اگر برای مکان مورد نظر خود کولر گازی با ظرفیت مناسب انتخاب کنید قطعاً راندمان و همچنین عملکرد کولر گازی بسیار عالی خواهد بود.

نحوه عملکرد کولر گازی با توجه به ظرفیت آن

ممکن است شما هم با برخی از افرادی مواجه شوید که نسبت به ظرفیت کولرگازی اطلاعات زیادی ندارند و می خواهند بدانند زمانی که صحبت از ظرفیت کولر گازی می شود برای نمونه کولر گازی ۱۸۰۰۰ به چه معناست یعنی چه؟

در واقع واحد اندازه گیری که همواره برای ظرفیت کولر گازی معرفی می کنند Btu می باشد. در حقیقت هر یک از واحد های اندازه گیری این دستگاه به راحتی می تواند در زمان فشار اتمسفر اندازه یک پوند آب را با استفاده از دمای ۶۰ درجه فارنهایت به میزان ۶۱ درجه برساند. از سوی دیگر می‌ توان نتیجه گرفت Btu نشان دهنده میزان سرمایشی هر یک از انواع کولرگازی در یک مدت زمان معین با مساحت مشخص می باشد. یکی از نکات جالب این است که برای نخستین بار از شاخص Btu در کشور انگلستان استفاده شده است.

همانطور که قبلا هم اشاره شده کولر های گازی دارای انواع گوناگونی است به عنوان مثال کولر گازی پنجره ای و پرتابل غالباً در گنجایش و ظرفیت ۱۴۰۰۰ و ۱۲۰۰۰ موجود است اما کولر های گازی که دیواری است و قابلیت نصب بر روی دیوار را دارد با ظرفیت های ۹۰۰۰ الی ۳۶۰۰۰ در بازار یافت می‌شود اما کولر گازی ایستاده با ظرفیت ۳۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ وجود دارد شما می توانید بر اساس متراژ مکانی که زندگی می کنید ظرفیت مناسب کولر گازی را نیز در نظر بگیرید.

نحوه عملکرد کولر گازی با توجه به ظرفیت آن

همچنین بخوانید : نحوه سيم ‌كشی كولر گازی

چه عواملی در تعیین Btu میزان کولر گازی موثر واقع می شود؟

در نظر داشته باشید که ظرفیت کولر گازی را بر اساس یکسری عوامل متعددی محاسبه می کنند که سبب می گردد برای اماکن مختلف با ابعاد یکسان میزان Btu کولر گازی متغیر باشد. به طور کلی به منظور میزان Btu کولر گازی نوع آب و هوای یک منطقه، مساحت و همچنین کاربری اماکن مورد نظر می باشد بنابراین بایستی به مشخص کردن Btu کولر گازی با توجه به مساحت یک مکان پرداخت:

در صورتی که برای کولر گازی خود یک برند معتبری را در نظر گرفته اید باید بدانید که در کاتالوگ هایی که مربوط به این محصولات است یکسری شیوه‌ های تعیین ظرفیت ثبت شده است که با استفاده از آن ها می توانید میزان ظرفیت کولر گازی را مشخص کنید، اما اگر برند کولر گازی را هنوز انتخاب نموده اید و می خواهید از همان اول میزان کولر گازی را مشخص کنید با استفاده از مطالبی که در ادامه بیان می کنیم ظرفیت را تقریبی تخمین بزنید.

در صورتی که مساحت یک اتاق به ۹ الی ۱۷ متر مربع برسد می توانید ظرفیتی که برای کولر گازی انتخاب می کنید بین ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ باشد.

اگر مساحت یک اتاق بین ۲۵ تا ۳۷ متر مربع باشد بنابراین می‌توانید Btu بین ۹۰۰۰ تا ۱۰۵۰۰ را برگزینید.

اگر متراژ چندین اتاق بین ۶۵ تا ۷۵ متر مربع باشد بنابراین میزان Btu که برای کولر گازی این اتاق ها باید در نظر بگیرید ۱۵۰۰۰ تا ۱۶۵۰۰ است.

اگر متراژ یک مکان بزرگ به ۹۰ تا ۱۰۲ متر مربع برسد بنابراین میزان Btu که برای خنک سازی این مکان باید مد نظر قرار دهید ۱۹۵۰۰۰ تا ۲۱۰۰۰ می باشد.

به خاطر داشته باشید همواره اماکنی که دارای مساحت یکسان در طبقات انتهایی و همچنین در طبقات میانی هستند لذا کولر گازی که برای این اماکن باید انتخاب کنید میزان Btu متغیری دارند. در واقع برای هر یک از طبقه های انتهایی بایستی کولرگازی در نظر بگیرید که میزان ظرفیت آن ۶۰۰ تا ۸۰۰ همچنین برای طبقه های میانی بایستی به اندازه هر متر مربع به اندازه ۴۰۰ تا ۶۰۰ Btu

در نظر گرفته شود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تعداد افرادی که در یک محیط سربسته حضور دارند بنابراین تا حد زیادی در میزان سرمادهی تاثیر گذار هستند لذا در زمان خریداری هر یک از انواع کولرهای گازی با برند های مختلف بایستی تعداد نفراتی را که در یک محیط قرار است به صورت مشترک از کولرهای گازی استفاده نمایند به طور ویژه دقت شود. به ازای هر نفر که در یک محیط قرار می گیرد میزان ۵۰۰ Btu به ظرفیت نهایی افزوده گردد.

نحوه محاسبه Btu در انواع کولرهای گازی

بهتر است بدانید اینکه Btu را در کولر گازی محاسبه کنند فرایند دشواری به نظر می‌آید و یکسری عواملی در محاسبه آن موثر واقع می شود لذا یکسری وب سایت های داخلی و خارجی وجود دارند که چنین محاسباتی را انجام می دهند که استفاده از وب سایت های داخلی برای انجام چنین کاری گزینه بهتری می باشد. در حقیقت از جمله عوامل موثر در Btu کولرگازی می توان به مساحت محلی که قرار است کولر گازی در آن مکان واقع شود، اقلیم آب و هوایی یک منطقه، وضعیت اماکن بکارگیری کولرگازی و همچنین نوع کاربری اشاره نمود. در حقیقت زمانی که این عوامل در کنار یکدیگر قرار می گیرند قادر به سازش Btu هستند.

نحوه محاسبه Btu در انواع کولرهای گازی

همچنین بخوانید : تفاوت کولر گازی جنرال و اجنرال

سخن پایانی

بهتر است بدانید فرمولی که بر اساس آن معمولاً ظرفیت کولر های گازی را محاسبه می کنند برای آن دسته از افرادی که عادی هستند و در حقیقت به عنوان مصرف کننده هستند کار سختی است، لذا می توانید به منظور محاسبه کردن میزان ظرفیت کولر های گازی از وب سایت های داخلی کمک بگیرید و در واقع این کار به صورت آنلاین هم انجام می شود.

همواره افراد زیادی هستند که می خواهند کولر گازی را خریداری کنند که بهترین عملکرد را داشته باشد. در واقع این افراد بایستی بر اساس متراژ محلی که قرار است کولر گازی را در آنجا نصب کنند به انتخاب کولر گازی با ظرفیت مناسب بپردازند. مطالعه کردن این مقاله به شما در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ کمک بسیاری خواهد کرد.

سوالات متداول
این عبارت مخفف British Thermal Unit هست که مقدار انرژی استفاده شده برای گرم کردن یک پوند آب است
بر اساس آن می توان بیان کرد که موتور قرار گرفته در کولر گازی برای چه منطقه جغرافیایی مناسب به نظر می‌آید
جستجو
آخرین مقالات