مقایسه مصرف برق کولر گازی با داکت اسپلیت

نوشته شده در 27 خرداد 1402
مقایسه مصرف برق کولر گازی با داکت اسپلیت

مقایسه مصرف برق کولرگازی با داکت اسپلیت یکی از سوال های زیاد خریداران و مخاطبان در هنگام خرید می‌باشد. سیستم های تهویه مطبوع از سیستم های بسیار رایجی می‌باشند که به طور خاص در ساختمان های مسکونیِ که خیلی بزرگ نیستند، مورد توجه خیلی از کارفرمایان قرار گرفته است.

از میان این سیستم ها، کولرگازی و داکت اسپلیت است که ما در این نوشته به مقایسه و بررسی مصرف برق آن‌ها پرداخته ایم. البته قبل از آن با یکسری تعاریف ساده، شیوه کار آن‌ها آشنا می‌شویم.

مصرف برق داکت اسپلیت

برای محاسبه کردن هزینه مصرف برق کولرگازی و داکت اسپلیت فقط کافی می‌باشد مصرف هرکیلو وات ساعت را در بیشترین قدرت مصرفی طبق کیلو وات ضرب نموده عدد به دست آمده از این ضرب بیشترین قیمت برق در یک ساعت است. از سه شیوه برای کم کردن مصرف برق داکت اسپلیت می‌توان بهره برد:

  1. انتخاب برترین برند داکت اسپلیت
  2. انتخاب کردن داکت اسپلیت اینورتر
  3. انتخاب کردن ظرفیت مناسب
    برای محاسبه کردن دقیق مصرف برق کولرگازی و داکت اسپلیت باید او مطابق با آخرین قبض برق خود قیمت هر کیلو وات ساعت برق را بدانید بعد از آن به کمک کاتالوگ وسیله توان ماکزیمیم داکت اسپلیت را مطابق با کیلو وات بدانید و سپس این دو عدد را با همدیگر ضرب نمایید و عدد حاصل شده بیانگر هزینه مصرف برق داکت اسپلیت در عرض یک ساعت با قدرت ماکزیمم است.
    الان با اطلاع از این که داکت اسپلیت در هر یک روز چند ساعت عمل می‌کند می‌توانید حجم مصرف برق این وسیله را به دست بیاورید. داکت اسپلیت‌ها انواع مختلف و گوناگونی از برند، نوع و ظرفیت دارند که هر یک از آن‌ها حجم مصرف برق مخصوص به خود را خواهد داشت .

مصرف برق داکت اسپلیت

همچنین بخوانید : میزان مصرف برق کولر گازی چقدر است؟

مصرف برق داکت اسپلیت 36000

نوع داکت اسپلیت

معمولی

ظرفیت دستگاه

3 تن تبرید

COP

3.13

EER

2.80

ابعاد یونیت داخلی (mm)

890×785×290

ابعاد یونیت خارجی (mm)

903×354×857

برق مصرفی سرمایش (kw)

3.79

برق مصرفی گرمایش (kw)

3.74

مقایسه مصرف برق کولر گازی و داکت اسپلیت

یکی از پر اهمیت‌ترین  چیزها زمان خرید سیستم های تهویه مطبوع هزینه برق آن است. برق مصرفی وسیله نسبت به برندهای گوناگون با هم مختلف می‌باشند.

داکت اسپلیت در حقیقت همان کولر گازی می‌باشد که به جای این که یونیت‌های آن‌ها بالای دیوار یا بالای سقف به شکل روکار نصب گردند به شکل توکار درون سقف کاذب می‌باشند و با توجه به این که High Static می‌باشند امکان تهویه متراژ خیلی بزرگ‌تری نسبت به اسپلیت و کولرهای گازی را خواهد داشت.

برای به کار انداختن این سیستم هیچ نیازی نیست که همه محیط داخل واحد به وسیله سقف کاذب پوشانده شود در بخش بیرونی این دستگاه‌ها 25cm در ارتفاع سقف محیط نیاز دارند تا این که قابل اجرا گردند. داکت اسپلیت‌ها نظیر کولرهای گازی یکسری انواعی دارد مانند انواع ساده و اینورتر هستند که نیاز برق آن‌ها تک فاز است و در توان های بزرگ‌تر سه فاز هستند.

مصرف داکت اسپلیت بیشتر هست یا کولر گازی

همچنین بخوانید : بایدها و نبایدهای داکت اسپلیت

در حالت کلی یک دستگاه کولر گازی 24 هزار واقعی دارای 13 آمپر مصرف برق می‌باشد بدیهی است داکت اسپیلت هم ظرفیت با این دستگاه همان 13 آمپر مصرف برق را خواهد داشت.

هزینه برق داکت اسپلیت

حالا پرسش این است که چرا مصرف انرژی داکت اسپلیت‌ها کمتر از کولرهای گازی می‌باشد ؟

اگر یک خانه 90 متری و با دو خواب باشد و در شرایط آب و هوایی شبیه به تهران قرار داشته باشد. این واحد در بهترین شرایط نیاز به دو تا اسپلیت نه هزاره برای هر یک از اتاق خواب‌ها و همچنین یک اسپلیت بیست و چهار هزار هم برای سالن خواهد داشت.

 اما اگر یک داکت اسپلیت سی و شش هزاره برای این واحد داشته باشیم با توجه به این که محیط‌ها همپوشانی است حجم سردی کمتری برای تهویه این محیط هم کافی می‌باشد و با توجه به اینکه اسپیلیت مناسب برای اتاق خواب‌ها نه هزار است می‌بینیم که به طور مجموع داکت سی و شش هزار به جای اسپلیت معمولی  قابل انتخاب می‌باشد. در حقیقت در اول امر کم بدن توان دستگاه تهویه انتخابی سبب کمتر شدن مصرف انرژی به خاطر کوچک‌تر بودن دستگاه گردیده و در مرحله بعد از آن کم بودن تعداد یونیت‌های بیرونی و به دنبال آن کم بودن استارت و استپ‌های آن هم تاثیر فراوانی در کم کردن مصرف انرژی می‌گذارد.

مصرف برق داکت اسپلیت در زمستان و تابستان

برای محاسبه کردن مقدار مصرف برق کولرگازی و داکت اسپلیت در فصل سرد زمستان و همین طور فصل گرم تابستان فقط کافی است از در قبض برق خود هزینه هر کیلووات را بدانید و آن را ضرب در بیشترین توان مصرفی داکت اسپلیت مطابق با کیلو وات کنید. بعد از آن عدد حاصل شده بیانگر بیشترین هزینه برق وسیله در یک ساعت است.

هدف این می‌باشد که اگر داکت اسپلیت یک ساعت در حال فعالیت باشد هزینه برق آن این اندازه خواهد بود. الان کافی است با تخمین و گمانه زنی این که وسیله هر روز به شکل متوسط چند ساعت و با چقدر توان عمل می‌کند را حاصل کنید. به طور مثال اگر داکت اسپلیت در جایی تقریبا ده ساعت از شبانه روز را با پنجاه درصد قدرت خود فعالیت نماید برای دانستن قیمت برق مصرفی کافی می‌باشد بیشترین قیمت برق وسیله را ضربدر ده نماییم و جواب حاصل شده که پنجاه درصد است حجم هزینه مصرفی در یک شبانه روز می‌باشد.

 با همین شیوه به سادگی می‌توانید حجم هزینه برق داکت اسپلیت و بقیه دستگاه‌ها را بدانید.

هزینه برق کولر گازی و داکت اپسلیت در تابستان و زمستان

همچنین بخوانید : چیلر چیست و چگونه کار می کند

راهکارهای کاهش مصرف برق داکت اسپلیت

برای کم کردن مقدار مصرف برق داکت اسپلیت می‌توانید شیوه‌هایی نظیر انتخاب کردن بهترین برند این وسیله، توان داکت اسپلیت، انتخاب کردن داکت اسپلیت اینورتر، سرویس نمودن دوره‌ای   و همیشگی داکت اسپلیت، نصب کردن ترموستات و کویل آبگرم را مد نظر داشته باشید.

در ادامه این مقاله به بررسی کردن این موارد می‌پردازیم. مورد اول این بود که زمان خرید داکت اسپلیت با انتخاب کردن بهترین برند و دقت کردن در اصالت و تقلبی بودن وسیله به صرفه جویی در مصرف برق آن کمک نمایید چرا که در وسیله های اصلی از جنس و قطعات با کیفیت استفاده می‌شود و به خاطر رعایت کردن استانداردها بازدهی بیشتری دارد و در نتیجه در مصرف برق هم صرفه جویی می‌شود.

مورد دوم که با آن می‌توانید باعث کم کردن مصرف برق داکت اسپلیت گردید انتخاب کردن توان دقیق برای داکت اسپلیت است به این شکل که توان دستگاه تهیه شده با فضای مورد نظر مطابق باشد و برای متراژ های زیاد وسیله‌هایی با توان کم انتخاب نکنید و همین طور برعکس. همچنین دقت کنید که عواملی مثل موقعیت خانه، تعداد اتاق های آن هم در انتخاب  کردن توان آن تاثیر گذار می‌باشد.

مورد سوم انتخاب کردن داکت اسپلیت اینورتر است چرا که به خاطر کم بودن تکرار روشن و خاموش در این وسیله مصرف برق را هم کم می‌کند.

مورد چهارم انجام دادن سرویس دوره‌ای   داکت اسپلیت است که با این شیوه می‌توانید از وارد شدن آلودگی به وسیله جلوگیری نمایید و همین چیز کارایی وسیله را زیادتر می‌کند و به کمتر کردن مصرف برق کمک خواهد کرد.

مورد پنجم نصب کردم کویل آبگرم به خاطر تامین کردن آبگرم در ماه های زمستانی است که وسیله با تامین نمودن آبگرم مصرف برق دستگاه را کمتر می‌کند. مورد دیگر استفاده کردن از ترموستات می‌باشد که با نصب کردن آن علاوه بر به وجود امدن هوایی برابر با کنترل دمای اتاق به مقدار دلخواه از تلف شدن انرژی جلوگیری می‌شود.

مقایسه هزینه مصرف برق اسپلیت و داکت اسپلیت

هزینه مصرف برق در همه انواع سیستم های تهویه مطبوع یکی از موارد خیلی مهم در هنگام خرید می‌باشد و مردم عموما این موضوع را مورد توجه خود قرار می‌دهند. به ویِژه این که واحدهای مسکونی، ساختمان های اداری و تجاری شامل طرح تخفیف هزینه برق نمی شوند و از سوی دیگر در ساعات اوج مصرف هم قیمت برق با بهای بالاتری مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

برق مصرفی وسیله‌ها مطابق کاتالوگ شرکت های تولید کننده اعلام می‌شود که می‌تواند در برندهای متعدد تا حدی متفاوت باشد. البته با بررسی های بیشتر کاتالوگ‌ها و مطابق مستندات فنی که از سوی شرکت های سازنده، ارائه شده است تفاوت زیادی ندارد و قابل چشم پوشی است.

مقایسه سایر ویژگی های داکت اسپلیت با کولر گازی یا اسپلیت

در محل‌هایی با متراژ بالا و شامل محیط های مختلف، استفاده کردن از یک یا دو اسپلیت جوابگوی نیاز آن فضا نخواهد بود و این در مواردی می‌باشد که با اضافه نمودن یونیت های داخلی، باید ناگزیر یونیت های بیرونی دیگری هم بکار گرفت. پیش بینی محیط کافی برای نصب کردن یونیت های بیرونی، آن هم با کمترین فاصله ممکن نسبت به یونیت درونی، استفاده کردن از کولرهای گازی را در این گونه پروژه‌هایی را با مشکل روبه رو خواهد کرد.

در صورتی که به وسیله سیستم داکت اسپلیت می‌توان متراژ زیادی را به وسیله فقط یک یونیت بیرونی پوشش داد و در واقع یکی از دلایل به وجود امدن داکت اسپلیت، همین چیز است.

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه مصرف برق کولرگازی با داکت اسپلیت پرداختیم. روشی برای دانستن میزان مصرف برق هر یک از این دو دستگاه معرفی شود. برای مدیریت مصرف نیز راهکارهایی بیان کردیم که امید است با رعایت کردن این اصول گامی در مصرف انرژی برداریم تا همه بتوانند از این نعمت خداوندی استفاده کنند.

 

سوالات متداول
در شرایطی که فضایی که باید خنک شود، مساحت و شرایط هواشناسی ثابت باشد، داکت اسپلیت به دلیل توان کمتری که برای خنک کردن فضا نیاز دارد، مصرف برق کمتری نسبت به کولر گازی خواهد داشت.
نه، داکت اسپلیت همیشه بهترین گزینه نیست و در برخی شرایط، کولر گازی ممکن است بهترین گزینه باشد.
جستجو
آخرین مقالات